Schemele de la Air Moldova: Cum încearcă Șor să folosească compania pentru a destabiliza situația în Moldova

20 Mart. 2023, 13:17
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
20 Mart. 2023, 13:17 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Conducerea Air Moldova, la indicațiile lui Ilan Șor, înrăutățește intenționat situația companiei pentru a impune autoritățile și furnizorii să-i blocheze activitatea, pentru a învinui guvernarea, dar și pentru a scăpa de datorii, spun sursele Deschide.MD din cadrul operatorului avia.

Potrivit lor, datoriile Air Moldova, la care beneficiar efectiv este Ilan Șor, cresc în continuu, cu 100 milioane de lei lunar, și depășesc în prezent 2,3 miliarde de lei, depășind astfel de 3 ori activele companiei.

Printre cele mai mari datorii ar fi:

-peste 600 milioane lei față de SRL ”Avia Invest”;

-peste 2,5 milioane euro către EUROCONTROL și ÎS ”MoldATSA”.

În ciuda acestui fapt, SRL „Avia Invest”, în persoana lui Arcadie Ciochină, nu a atacat în instanță drepturile asupra celei mai mari părți din datoriile ”Air Moldova” SRL.

Surse din companie menționează că o mare parte din încasările financiare ar fi deturnate și integrate de Ilan Șor în schemele financiare criminale.

La momentul privatizării (anul 2018), ÎS ”Air Moldova” avea o cifră de afaceri de circa 3 miliarde de lei, iar datoriile de 1,2 miliarde de lei. De asemenea, compania dispunea de o flotă de 8 aeronave, din care 7 funcționale, inclusiv 2 în proprietate și 6 închiriate, și acoperea 50% din piața autohtonă a transportării de pasageri pe cale aeriană.

În același timp, salariul directorului Air Moldova, Alexandru Ceban depășește 120 000 de lei lunar, la care se mai adaugă și premii.

Totodată, relevant este că, Alexandru Ceban ar fi beneficiarul efectiv și administratorul companiei SRL ”E-THALES”, care ar fi obținut statutul de producător eligibil pentru construcția unui parc fotovoltaic de 1 MW, ce necesită investiții de peste 1 milion de euro.

Fratele acestuia, Ruslan Ceban, ocupă funcția de director adjunct în cadrul Air Moldova, înregistrând un salariu lunar de peste 40 mii lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Un alt director adjunct ar fi Vladimir Gorea (ex-șef al Direcției economice, analiză și cooperare internațională a AAC), cu un salariu de peste 40 mii lei, persoană afiliată conducerii Air Moldova și lui Octavian Nicolăescu (ex-director al Autorității Aeronautice Civile).

Printre angajații Air Moldova ar fi și Nicolae Ciochină (în funcție de copilot), feciorul lui Arcadie Ciochină, vice-director al SRL ”Avia Invest”, persoană afiliată grupului ”ȘOR”.

La începutul lunii martie curent, Air Moldova dispunea de 7 avioane, majoritatea închiriate, iar până la recenta efectuare a zborurilor, utiliza doar două aeronave închiriate, neînregistrate în registrul aerian al R. Moldova (un Airbus A321 și un Boeing 737).

După anunțarea sancțiunilor OFAC în privința lui Ilan Șor și Vladimir Plahotniuc, Air Moldova și-a transferat sistemul de rezervări pe o platformă de plăți electronice din Mexic.

Compania a accelerat provocarea autorităților cu scop de a-i fi sistată activitatea prin campanii promoționale la vânzarea biletelor pentru mai multe destinații, astfel fiind deja vândute pentru mai multe de 300 de zile înainte, situația care pune cetățenii care au procurat biletele în pericolul de a nu beneficia de servicii și nici de returnarea banilor achitați.

Așadar, compania a lansat pe 10 ianuarie 2023 promoția TICKETSFROM 30€ cu ocazia împlinirii a 30 de ani de la fondare. Pe 13 februarie 2023 a lansat promoția LOVE, cu reduceri de 10% – 30% la procurarea biletelor, iar pe 22 februarie 2023 promoția PROMOFROM 59€ pentru 8 destinații.

La scurt timp, pe 28 februarie 2023, a anunțat promoția FROM 69€ pentru perioada 26 aprilie 2023 – 31 octombrie 2023, cu 4 destinații.

Air Moldova este în risc de imposibilitate de continuare a contractelor de închiriere a aeronavelor existente sau a închirierii altor aeronave, în legătură cu datoriile acumulate, deja având loc precedente când unele companii și-au retras aeronavele de la Air Moldova, în legătură cu datoriile formate și faptul că Ilan Șor este subiect al sancțiunilor OFAC, mai spun sursele Deschide.MD.

Avînd în vedere și protestele actuale organizate de Ilan Șor în interesele Federației Ruse, în ceea ce privește situația Air Moldova, scopurile ar fi la fel de a destabiliza situația din R. Moldova.

Un alt scop este de a discredita autorităților naționale pe plan extern, de a le face responsabile de situația de la Air Moldova și de imposibilitatea onorării obligațiilor față de consumatori și creditori, precum și ar produce impact asupra salariaților Air Moldova, compania având peste 300 de angajați.

Elemente adiționale ale intențiilor de referință s-au relevat în faptul nerevendicării în instanță, de către SRL ”Avia Invest” – în persoana lui Arcadie Ciochină, a drepturilor asupra celei mai mari părți din datoriile ”Air Moldova” SRL.

Am încercat să luăm o reacție de la Arcadie Ciochină, însă acesta nu ne-a răspuns la telefon.

Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage, însă, la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.

Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.

În prezent, Air Moldova ar fi controlată de fugarul Ilan Șor prin companii interpuse.

Amintim că, anterior, Air Moldova a venit cu o declarație privind situația companiei aeriene. Potrivit operatorului de zboruri, compania se confruntă cu anumite dificultăți, în context fiind evocat și motivul anulărilor repetate a zborurilor.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală