Și prietenul lui Putin vrea să devină independent energetic

05 Oct. 2022, 04:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Oct. 2022, 04:57 // Actual //  Lupu Eduard

Ungaria, unul din cele mai dependente state membre UE de energia din Rusia, are ca obiectiv eliminarea importurilor de gaze ruseşti până în 2050, în urma electrificării pe scară largă, a declarat marţi ministrul ungar al Inovaţiei şi Tehnologiei, Laszlo Palkovics, transmite Reuters.

Conform unui acord semnat anul trecut, înainte de declanşarea războiului din Ucraina, Ungaria primeşte 3,5 miliarde de metri cubi de gaze pe an via Bulgaria şi Serbia, conform unui acord pe termen lung semnat cu Rusia, la care se adaugă un miliard de metri cubi via o conductă din Austria. Acordul semnat de Ungaria cu grupul rus Gazprom este pe o perioadă de 15 ani.

În iulie, Guvernul condus de premierul Viktor Orban a pus capăt unei scheme de plafonare, care a fost valabilă timp de un an, pentru preţurile la utilităţi plătite de gospodăriile cu un consum ridicat de energie. Laszlo Palkovics a apreciat că eliminarea plafonării ar urma să contribuie la o scădere a consumului de gaze pe segmentul de retail.

Acesta a anunţat că Executivul va analiza strategia energetică a Ungariei în primul trimestru din 2023, căutând să reducă dependenţa de gaze şi majorând producţia de electricitate care se bazează pe energia solară şi nucleară, şi avansând pe segmentul fermelor eoliene.

„Nivelul gazelor din Rusia, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile, ar putea scădea la zero până în 2050”, a declarat Palkovics la o conferinţă pe teme de energie.

Acesta a explicat că gospodăriile, care anul trecut au folosit patru miliarde de metri cubi (bcm) de gaze, îşi vor reduce probabil consumul cu cel puţin 800 milioane metri cubi, după tăierea subvenţiilor, iar un nivel mai crescut de economisire va apărea în urma măsurilor guvernamentale de limitare a consumului. Ca prim pas, Ungaria vrea să reducă ponderea gazelor în totalul consumului de energie la 26% până în 2030, de la 35% în 2021, o scădere de aproximativ 2,4 bcm, a informat Palkovics.

Acesta susţine că revizuirea sistemului de energie al ţării, inclusiv reducerea consumului, majorarea ponderii regenerabilelor şi a capacităţilor de stocare, vor costa aproximativ 24 miliarde de euro, din care 16 miliarde de euro ar putea veni din fondurile europene.

Realitatea Live

05 Dec. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Dec. 2022, 05:45 // Actual //  Lupu Eduard

Sectorul aviatic se îndreaptă către o altă eră. În următorul deceniu, taxiurile aeriene electrice ar putea revoluționa sectorul aviatic.

În ultima perioadă, tot mai multe companii din SUA, inclusiv mai multe startup-uri au început să dezvolte taxiuri electrice aeriene ce au ca scop să scoată maşinile de pe şosea şi să mute traficul în aer, transmite CNBC, citat de news.ro.

Un exemplu în acest sens este compania Delta Air Lines, care în luna octombrie s-a alăturat listei companiilor aeriene ce susţin startup-urile de tehnologie pentru vehicule electrice, cu o investiţie de 60 de milioane de dolari în Joby Aviation, o companie ce dezvoltă avioane electrice cu decolare şi aterizare verticală (eVTOL), destinate să funcţioneze ca serviciu de taxi aerian.

În 2021, când Joby şi-a anunţat planul de a-şi lansa taxiurile aeriene asemănătoare Uber până în 2024, a generat critici din partea analiştilor din industrie cu privire la capacitatea de a se lansa până la acea dată.

Dar investiţia Delta în Joby este un parteneriat de cinci ani pentru a opera eVTOL-uri exclusiv în reţeaua Delta.

United Airlines este, de asemenea, într-un parteneriat cu o startup cu sediul în Suedia, Heart Aerospace, pentru a avea avioane electrice care zboară pe rute regionale până în 2030, acesta adăugându-se altor două investiţii eVTOL ale companiei aeriene.

Una este de 15 milioane de dolari cu Eve Air Mobility, pentru 200 de avioane, iar cealaltă de 10 milioane de dolari cu Archer Aviation, pentru 100 de eVTOL.

American Airlines a investit 25 de milioane de dolari în Vertical Aerospace, o companie cu sediul în Marea Britanie, cu o comandă pentru 50 de avioane. În acest ritm, analiștii spun că taxiurile aeriene ar putea ajunge pe pieţe în anii 2030.

„În timp ce marile companii aeriene încheie acorduri cu startup-uri globale, este important să ne amintim că acestea sunt condiţionate. Depinde de certificarea acestor aeronave şi de cât de repede le pot fabrica companiile”, a declarat Savanthi Syth, director general de cercetare în capital, acoperind companiile aeriene globale şi mobilitatea la firma Raymond James.

Odată ce aceste avioane sunt certificate şi încep să-şi intensifice producţia, Syth a spus că dimensiunea potenţială a pieţei depinde în mare măsură de cât de aproape pot ajunge companiile eVTOL de unde sunt consumatorii.

Companiile vor ca eVTOL-urile să utilizeze infrastructura existentă pentru a funcţiona, cum ar fi crearea de ”vertistop-uri”, în cazul în care aeronavele aterizează deasupra clădirilor din zonele urbane pentru a transporta pe distanţe scurte sau ”vertiporturi”, care utilizează aeroporturile regionale pentru a transporta pe distanţe mai lungi, aproximativ peste 100 de mile.

Potrivit lui Syth, dacă companiile pot crea vertistop-uri şi vertiport-uri în apropierea consumatorilor din zonele rezidenţiale, atunci dimensiunea pieţei ar putea fi mare.

„Credem că veţi vedea operaţiuni mici ale eVTOL începând cu 2025, iar certificările vor începe, sperăm, în 2024. Dar pentru a vedea o mulţime de avioane zburând deasupra capului, probabil că va fi mai probabil în anii 2030”, a completat Syth.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău