Şoferii de tir din UE refuză să scoată Marea Britanie din „încurcătura în care s-a băgat singură“

30 Sept. 2021, 13:11
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
30 Sept. 2021, 13:11 // Actual //  MD Bani

Măsura anunţată de premierul britanic Boris Johnson privind acordarea de vize pe o perioadă de trei luni şoferilor europeni de camion nu este suficient de atrăgătoare pentru a-l convinge pe Jakub Pajka, un şofer de camion polonez în vârstă de 35 de ani, să se întoarcă în Marea Britanie. Iar Pajka nu este singurul care refuză să se întoarcă, potrivit Reuters.

În condiţiile temperării pandemiei, o penurie post-Brexit de şoferi de camion, estimată la aproximativ 100.000, a provocat haos la nivelul lanţurilor de aprovizionare britanice, perturbând aprovizionarea cu alimente şi carburanţi, noi probleme şi creşteri de preţuri profilându-se înainte de Crăciun, scrie Ziarul Financiar.

Guvernul britanic a anunţat recent un plan de emitere de vize temporare pentru 5.000 de şoferi străini ca reacţie la penuria acută. Pajka, care a demisionat în momentul anunţării Brexitului, arată că trei luni nu este o perioadă suficient de lungă pentru a-l face să se întoarcă.

„Nu, mulţumesc, domnule prim ministru, nu voi profita de această oportunitate. Niciun şofer nu va vrea să se mute doar pentru trei luni doar pentru a le uşura britanicilor organizarea sărbătorilor“, afirmă acesta.

Banii în plus nu pot compensa greu­tăţile create de mutare, de amen­inţarea reprezentată de mi­granţi sau de despărţirea de familie, subliniază el.

Jacek Rembikowski, un şofer de tir în vârstă de 60 de ani, cu experienţă de 25 de ani, spune la rândul său că Brexitul i-a influenţat oarecum decizia de a se întoarce acasă după ce muncise în Marea Britanie 7 ani.

Încercarea guvernului de a-i convinge pe foştii şoferi de camion să revină nu va soluţiona criza de forţă de muncă ce a lăsat rafturile super­marketurilor goale şi a provocat achiziţii de panică de carburanţi, avertizează şoferii şi sindicatele din Marea Britanie, potrivit Inde­pendent.

Oficiali ai Departamentului de transport s-au adresat în scris unui milion de şoferi de tir rugându-i să se întoarcă în sector. Un reprezentant al sindicatului Unite a declarat că încercările guvernului nu vor avea niciun efect în lipsa unei îmbunătăţiri a condiţiilor de muncă şi creşterii salariilor.

Un fost şofer care împlineşte 90 de ani luna viitoare a declarat pentru Independent că a fost contactat de reprezentantul unei agenţii de recrutare privitor la oportunităţi de angajare.

„Le-am spus că de-abia m-aş putea urca într-un taxi“.

Şoferi de tir din UE nu vor merge în UK pe contracte pe termen scurt pentru a ajuta la temperarea crizei de carburanţi de acolo din cauza condiţiilor precare de muncă din industrie, a avertizat la rândul său un oficial european, potrivit The Guardian.

„Şoferii europeni cu care vorbim refuză să meargă în UK pentru a-i ajuta pe britanici să iasă din încurcătura în care au intrat singuri“, a declarat Edwin Atema, oficial al sindicatului FNV, care reprezintă şoferii din bloc.

Realitatea Live

13 Apr. 2024, 14:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Apr. 2024, 14:33 // Actual //  Lupu Eduard

În Republica Moldova se câștigă cel ma mic salariul din Europa, echivalentul a 4 euro/oră (12 354 de lei salaiul mediu pentru anul 2023), dacă ar fi inclusă în clasament. Visual Capitalist a realizat o hartă “termică” care reprezintă salariul mediu orar (în euro), în Europa. Cu cât nuanța este mai albastră, cu atât salariul orar este mai mare. Aceasta este realizată pe baza datelor Eurostat privind costul forței de muncă, ce includ salarii și sporuri/ indemnizații.

Luxemburg, capitala serviciilor financiare din Europa, are cel mai mare salariu mediu (47,2 euro/oră) de pe continent. Țara are, de asemenea, cel mai mare PIB pe cap de locuitor din lume. Danemarca și Norvegia din Scandinavia au, de asemenea, salarii bune (42 euro/oră), deși Suedia (26 euro/oră) se situează mai degrabă la mijlocul clasamentului.

“Tendințele generale indică faptul că Europa de Nord și de Vest au salarii medii mai mari decât Europa de Sud și de Est, ceea ce reflectă diferențele dintre economii, bogăție și costul vieții”, notează Visual Capitalist.

Bulgaria înregistrează cel mai mic salariu mediu din acest set de date, de 8 euro/oră. Cu 10,4 euro pe oră,România se situează în acest clasament pe penultimul loc, aproape de media din Letonia, care are un salariu mediu pe oră de 10,7 euro. Ceva mai bine plătiți sunt ungurii (11 euro/ oră) și polonezii (11,9 euro/oră). Acest indicator a crescut ușor și în România, de la 8 euro/ oră în 2021 și 9 euro în 2022, după cum arată datele Eurostat.

Eurostat: Decalaje semnificative între statele UE

Costurile medii orare maschează decalaje semnificative între statele membre ale Uniunii Europene, notează Eurostat, în cele mai recente date, publicate luna trecută. Costul orar cu mâna de lucru cuprinde costurile cu salariile şi costurile non-salariale, precum contribuţiile sociale plătite de angajatori. Cele mai scăzute costuri orare cu forţa de muncă au fost înregistrate anul trecut în Bulgaria (9,3 euro), România (11 euro) şi Ungaria (12,8 euro), iar cele mai ridicate în Luxemburg (53,9 euro), Danemarca (48,1 euro) şi Belgia (47,1 euro), potrivit datelor publicate de Eurostat.

Costurile medii orare cu forţa de muncă în întreaga economie erau estimate anul trecut la 31,8 euro în UE şi la 35,6 euro în zona euro, comparativ cu 30,2 euro în UE şi 34 euro în zona euro, în 2022.

Sectoarele din Moldova au avut cele mai mari salarii în trimestrul patru al anului 2023?

informații și comunicații– 31,4 mii lei;

activități financiare și de asigurări – 25,7 mii lei;

producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat – 19,6 mii lei;

alte servicii – 16,8 mii lei;

sectorul administrație publică, apărare și asigurări sociale – 15,6 mii lei.

Unde sunt cele mai mici salarii?

activități de cazare și alimentație publică – 8,2 mii lei;

agricultură, silvicultură și pescuit – 8,8 mii lei;

activități de servicii administrative și activități de servicii suport – 9,7 mii lei;

artă, recreere și agrement – 10 mii lei;

operațiuni cu bunuri imobile – 10,4 mii lei.

Pe parcursul anului, numărul mediu al salariaților a crescut cu 0,6%.

Cele mai semnificative creșteri s-au înregistrat în:

activități de cazare și alimentație publică – cu 26%;

comerț cu ridicata și cu amănuntul; întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor – cu 5,5%;

informații și comunicații – cu 4,8%.

Cele mai semnificative descreșteri s-au înregistrat în activitățile:

industria extractivă – cu 8,7%;

tranzacții imobiliare – cu 7,3%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău