Țara accidentelor! 83,5% din despăgubirile achitate în anul 2023 au fost pentru polițele RCA

29 Apr. 2024, 16:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Apr. 2024, 16:34 // Actual //  bani.md

Pe parcursul anului 2023, societățile de asigurare au raportat despăgubiri brute plătite în sumă de 1 miliard de lei, cu 101,1 milioane lei sau 11,1 la sută mai mult decât despăgubirile achitate pe parcursul anului precedent, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

Din totalul despăgubirilor brute pentru asigurări generale, cele mai mari ponderi le dețin clasele Asigurările obligatorii de răspundere civilă auto și Asigurările de vehicule terestre, altele decât cele feroviare (CASCO), care cuprind peste 83,5% din despăgubirile achitate în anul 2023.

Dauna medie pentru asigurările RCA internă în anul 2023 a fost de 18 682 lei/unitate, cu 2 020 lei/unitate sau 12,2 la sută mai mult decât în anul 2022. Pentru asigurările Carte Verde, dauna medie a fost de 74 424 lei/unitate, cu 5 074 lei/unitate sau 7,3 la sută mai mult decât în anul 2022.

Pe parcursul anului 2023, societățile de asigurare au subscris prime brute în valoare de 2,9 miliarde de lei  lei, cu 18,8 la sută mai mult decât primele brute subscrise în anul precedent.

Prima medie pentru asigurările de RCA internă în anul 2023 a fost de 1 378 lei/unitate, cu 373 lei/unitate sau 37,11 la sută mai mult decât în anul 2022. Pentru asigurările Carte Verde, prima medie a fost de 1 124 lei/unitate, cu 71 lei/unitate sau 5,9 la sută mai puțin decât în anul 2022.

Cele mai mari ponderi le-au deținut clasele Asigurările obligatorii de răspundere civilă auto (care cuprinde RCA internă, Carte Verde, Carnet TIR, Carnet CMR) și Asigurările de vehicule terestre, altele decât cele feroviare (CASCO), cumulând peste 74 la sută din piață. Celelalte clase de asigurări au înregistrat prime brute subscrise mai puțin de 200 milioane lei sau 7,1 la sută fiecare.

La nivelul întregii piețe de asigurări, rezultatul net al activității în anul 2023 a fost unul pozitiv, profitul net înregistrat fiind de 313,9 milioane lei, cu 211,2 milioane lei sau 205,7 la sută mai mult decât în anul 2022. Creșterea profitului net s-a datorat creșterii semnificative a venitului net din investiții, care a constituit 165,9 milioane lei la sfârșitul anului 2023, cu 140,5 milioane lei mai mult decât în anul 2022. Venitul net din investiții corespunde cu 47,1 la sută din profitul înregistrat în sector până la impozitare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII