Țara accidentelor! 83,5% din despăgubirile achitate în anul 2023 au fost pentru polițele RCA

29 Apr. 2024, 16:34
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Apr. 2024, 16:34 // Actual //  bani.md

Pe parcursul anului 2023, societățile de asigurare au raportat despăgubiri brute plătite în sumă de 1 miliard de lei, cu 101,1 milioane lei sau 11,1 la sută mai mult decât despăgubirile achitate pe parcursul anului precedent, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

Din totalul despăgubirilor brute pentru asigurări generale, cele mai mari ponderi le dețin clasele Asigurările obligatorii de răspundere civilă auto și Asigurările de vehicule terestre, altele decât cele feroviare (CASCO), care cuprind peste 83,5% din despăgubirile achitate în anul 2023.

Dauna medie pentru asigurările RCA internă în anul 2023 a fost de 18 682 lei/unitate, cu 2 020 lei/unitate sau 12,2 la sută mai mult decât în anul 2022. Pentru asigurările Carte Verde, dauna medie a fost de 74 424 lei/unitate, cu 5 074 lei/unitate sau 7,3 la sută mai mult decât în anul 2022.

Pe parcursul anului 2023, societățile de asigurare au subscris prime brute în valoare de 2,9 miliarde de lei  lei, cu 18,8 la sută mai mult decât primele brute subscrise în anul precedent.

Prima medie pentru asigurările de RCA internă în anul 2023 a fost de 1 378 lei/unitate, cu 373 lei/unitate sau 37,11 la sută mai mult decât în anul 2022. Pentru asigurările Carte Verde, prima medie a fost de 1 124 lei/unitate, cu 71 lei/unitate sau 5,9 la sută mai puțin decât în anul 2022.

Cele mai mari ponderi le-au deținut clasele Asigurările obligatorii de răspundere civilă auto (care cuprinde RCA internă, Carte Verde, Carnet TIR, Carnet CMR) și Asigurările de vehicule terestre, altele decât cele feroviare (CASCO), cumulând peste 74 la sută din piață. Celelalte clase de asigurări au înregistrat prime brute subscrise mai puțin de 200 milioane lei sau 7,1 la sută fiecare.

La nivelul întregii piețe de asigurări, rezultatul net al activității în anul 2023 a fost unul pozitiv, profitul net înregistrat fiind de 313,9 milioane lei, cu 211,2 milioane lei sau 205,7 la sută mai mult decât în anul 2022. Creșterea profitului net s-a datorat creșterii semnificative a venitului net din investiții, care a constituit 165,9 milioane lei la sfârșitul anului 2023, cu 140,5 milioane lei mai mult decât în anul 2022. Venitul net din investiții corespunde cu 47,1 la sută din profitul înregistrat în sector până la impozitare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Nov. 2025, 17:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
28 Nov. 2025, 17:56 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Importurile de motorină ale Ucrainei prin România „nu și-au revenit la nivelurile de dinaintea interdicției”, arată o analiză Profit.ro, deși Kievul a renunțat la restricțiile impuse pe 1 octombrie privind livrările prin portul Constanța. Traderii care foloseau terminalele constănțene preferă acum să vândă pe alte piețe, „printre care România, Serbia și Republica Moldova”.

În analiză se precizează că în octombrie „importurile maritime de motorină prin Oil Terminal au scăzut cu 50%”, până la 190.000 de tone, ceea ce a obligat compania românească să își reducă estimările de venituri pe 2025. Incertitudinea creată de Ucraina a dus la reorientarea comercianților: un operator citat de Enkorr spune că „ne vom concentra pe alte piețe”, iar altul afirmă că „vindem activ pe piața din România”.

Efectele se simt și în Republica Moldova. Analiza notează că „unele companii moldovenești au redevenit active în terminalele de la Marea Neagră”, după oprirea livrărilor de la rafinăria Petrotel-Lukoil, afectată de sancțiunile SUA. Totodată, presa de la Kiev relatează că Ucraina ar fi ridicat restricția privind motorina din portul Giurgiulești, ceea ce ar permite firmelor moldovenești „să poată reexporta carburanți în Ucraina”.

”Cererea de motorină din partea Republicii Moldova ar putea crește și mai mult, deoarece există zvonuri, potrivit presei de la Kiev, că Ucraina a ridicat interdicția privind importurile de motorină din portul Giurgiulești, ceea ce ar permite firmelor moldovenești să poată reexporta carburanți în Ucraina”, se menționează în analiza jurnaliștilor români.

În aceasta se subliniază că și fluxurile de motorină din India, aproximativ „73.000 de tone sosite la Constanța”, au fost redirecționate către România, Serbia și Republica Moldova, pe fondul scăderii cotațiilor și al schimbărilor din piață.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII