Peste o jumătate de milion de reparații ale produselor electronice și electrocasnice au fost subvenționate în Austria pentru a limita acumularea deșeurilor. Uniunea Europeană ar putea introduce în curând legea dreptului la reparație, pentru a face aceste dispozitive și aparate mai ușor de reparat decât de înlocuit.
Programul introdus de Guvern pentru repararea dispozitivelor electronice și a aparaturii electrocasnice are mare succes în Austria. De la lansarea acestei scheme de ajutor, în urmă cu un an, au fost folosite 560.000 de vouchere în valoare de 200 de euro fiecare, potrivit Ministerului Mediului, cu mult peste obiectivul propus.
Guvernul se aștepta la început să fie folosite 400.000 de tichete până la începutul anului 2026, relatează Euronews, citat de spotnews.ro.
Menit să reducă deșeurile electronice, programul acoperă jumătate din costul reparațiilor și se aplică unor produse predispuse la defecțiuni, precum smartphone-uri, laptopuri, espresoare de cafea și mașini de spălat vase. Oamenii pot face reparațiile într-unul dintre cele 3.500 de centre din toată țara.
Scheme similare ar putea fi introduse în mai multe țări din Uniunea Europeană, sub umbrela unei legi aflate în pregătire la nivelul blocului comunitar. Intitulată „dreptul la reparație”, aceasta urmărește să favorizeze reparația în detrimentul înlocuirii electronicelor.
Este nevoie de o legislație europeană în acest domeniu pentru că tehnologia aruncată la gunoi în loc să fie reparată generează în fiecare an 35 de milioane de tone de deșeuri și 261 de milioane de tone de dioxid de carbon în Europa, potrivit Comisiei Europene.
Ce este dreptul la reparație
Normele de aplicare ale noii legi au fost propuse în martie, în cadrul programului de economie circulară din UE. Dacă va fi adoptată, propunerea legislativă va obliga companiile să le ofere consumatorilor dreptul de a-și repara dispozitivele și aparatura, în centrele producătorilor sau ale unor companii terțe.
Programul va reduce deșeurile, oferindu-le clienților dreptul de a solicita repararea în defavoarea înlocuirii produsului prin simplificarea accesului la reparație și ieftinirea acestui proces.
Un alt obiectiv al noii legi va fi combaterea „învechirii programate” – o practică comercială prin care bunurile devin inutilizabile după o anumită perioadă de timp, deoarece nu există nicio metodă de reparare. Producătorii ar putea fi încurajați să dezvolte mai multe produse și modele de afaceri sustenabile.
Cum se va aplica dreptul la reparație în UE:
În perioada de garanție, producătorii vor fi obligați să asigure servicii de depanare, dacă reparațiile nu sunt mai scumpe decât înlocuirea produselor.
În interval de 5-10 ani de la data fabricării, producătorii vor fi obligați să repare dispozitivele și aparatele defecte, la solicitarea și pe cheltuiala consumatorilor.
Producătorii vor fi obligați să ofere și informații despre modul în care pot fi reparate produsele, eliminându-se astfel monopolul asupra depanării. Acest lucru le va permite firmelor mici să participe la reparații, scăzând prețurile.
Ce măsuri au luat alte state
Unele țări au luat deja măsuri împotriva deșeurilor electronice. În 2021, Franța a obligat giganți tehnologici precum Apple şi Samsung să aplice un punctaj de reparare a produselor pe etichetele produselor, pentru a le permite consumatorilor să fie mai bine informați când iau decizia de cumpărare.
Și Marea Britanie a introdus în 2021 o lege pentru dreptul la reparație, pentru a limita aruncarea la gunoi a unor aparate precum televizoare, mașini de spălat vase și frigidere.
Legea îi obligă pe producători să furnizeze piese și să pună la dispoziția consumatorilor și a terțelor părți informații despre depanare timp de zece ani de la data vânzării dispozitivelor. Producătorilor li s-a acordat o perioadă de doi ani pentru a se conforma prevederilor legale.
Legea are însă o aplicabilitate limitată, întrucât nu vizează telefoanele mobile, laptopurile, cuptoarele cu microunde și multe alte gadgeturi.