Tatiana Bubucea, producătoare de „vin” de coacăză: Această afacere este unica ce mă ține legată de Republica Moldova

09 Iul. 2021, 09:57
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Dumitrita Culiuc
09 Iul. 2021, 09:57 // Oameni şi Idei //  Dumitrita Culiuc

Tatiana Bubucea împreună cu soțul au lansat o afacere de familie încă în 2015, când au luat decizia de planta coacăză în satul Ciuciuleni, raionul Hîncești. Toate cheltuielile au fost acoperite din resursele proprii după ce au lucrat peste hotare. Mai nou, începând cu 2020, cuplul a început să producă „vin” și oțet de coacăză.

Înainte de a se lansa, Tatiana spune că s-au informat foarte mult despre coacăză și proprietățile ei, ca într-un final să o îndrăgească nespus.

„Am plantat coacăza în 2015. Înainte de a lua decizia, am citit articole despre beneficiile acestei plante și am îndrăgit-o foarte mult. Aceste pomușoare sunt foarte bogate în vitamina C, complexul vitaminelor B, antioxidanți. Ne-am dorit să cultivăm ceea ce vom consuma noi înșine cu plăcere.”

Tatiana a ales soiul de coacăza „Titania”, care se deosebește prin parfumul deosebit.

Referitor la producerea de „vin”, antreprenoarea spune că a început pentru consumul familiei și prietenilor, apoi a început să-l vândă.

Tatiana spune că nu este un specialist în vinuri, dar poate spune că vinul de coacăză diferă prin gust și tehnologie.

„Nu sunt un specialist ca să spun exact prin ce se deosebește de vinul din struguri. Cu siguranță diferă prin gust, prin tehnologia care se produce, este un vin de desert, fiindcă este dulce.”

”Antreprenoarea spune că clienții rămân impresionați de gustul vinului. Ei spun că este un vin deosebit, care chiar merită a fi băut. Doamnele/domnișorele consideră că acesta poate fi considerat „vinul doamnelor”, iar bărbații spun că nici ei nu ar refuza o asemenea băutură.”

Totuși, Tatiana spune că gusturile nu se discută și fiecare produs are consumatorul său.

„Vinul” de coacăză este produs după tehnologia cidrului. Din cauza că băutura este produsă din fructe și nu din struguri nu poate fi numit cu adevărat vin.

Cu părere de rău, antreprenoarea spune că a întâmpinat și continuă să  întâmpine dificultăți, potrivit ei, în Republica Moldova, legislația este prea complicată pentru oamenii simpli și spune din experința ei că este nevoie de mult timp pentru a afla exact de acte ai nevoie.

„Legislația la noi este prea complicată pentru un om simplu care este prins în muncă, mai ales la câmp și nu este atât de accesibilă. Noi strângeam informația pe bucăți din diferite surse. La noi dacă este o lege, legea are și hotărâri de guvern care completează această lege și trebuie să consulți fiecare în parte.”

Tatiana a oferit exemplul Angliei, unde toată informația pentru a deschide o întreprindere și alte întrebări este disponibilă pe un singur site, inclusiv cu tutoriale, acte necesare și toți pașii pe care ai nevoie să-i întreprinzi. În caz că ceva nu îți este clar este poți apela la servicii de consultanță gratuite, ceea ce la noi lipsește.

De asemenea, în țara noastră lipsește susținerea statului pentru producători, în loc să faciliteze unele procese, ei preferă să amendeze, ceea ce nu este corect, întrucât mulți dintre producători nu au studii juridice și nu cunosc multe informații, care sunt mai greu de accesat.

De asemenea, antreprenoarea spune că a întâmpinat dificultăți când a încercat să ajungă să-și vândă producția în supermarket. Ea spune că contractul oferit este în defavoarea producătorului.

O altă dificultate cu care s-a confruntat a fost prețul mic oferit de cumpărătorii en-gros, ei ofereau un preț de până la 20 de lei, când pe piață coacăza costa 40 de lei, fapt ce s-a întâmplat cu câțiva ani în urmă.

Pe lângă aceste dificultăți, Tatiana a menționat și avantajele unei afaceri în domeniului vinului și oțetului de coacăză.

„În primul rând este un produs de nișă în Republica Moldova, încă nu există nimeni care produce cidru din coacăză pe piața noastră și nu în ultimul rând băutura este pe placul oamenilor. După care ar fi mai ușor să se lanseze pe piața internațională.”

Tatiana speră să obțină și să legalizeze totul pentru a exporta produsul, întrucât mulți oameni de peste hotare sunt interesați de acest produs.

Antreprenoarea spune că această afacere înseamnă foarte mult pentru ea, este ceea ce o mai ține în Republica Moldova, întrucât ea deja are un serviciu foarte bun în Anglia.

„Această afacere pentru mine însemnă foarte mult. Am investit suflet, dragoste, am avut emoții și așteptări foarte mari de la afacerea asta. Nu poți să faci nimic în Republica Moldova fără să-ți placă ceea ce faci. Este ca o speranță pentru mine că aș putea să reușesc. Este unica speranță pentru care m-aș întoarce în Republica Moldova, dacă eșuează chiar nu mă întorc. Afacerea asta încă mă ține legată de Republica Moldova.”

Ea recunoaște că dacă nu ar fi avut suport de peste hotare afacere ar fi falimentat la fel ca altele din Republica Moldova.

Anul acesta, pentru prima data au participat la un târg al producătorilor locali care s-a desfășurat pe data de 3 – 4 iulie la Chișinău, în parcul Alunelul. Ea spune că a fost o experiență deosebită.

„Este unica noastră experință la târg, o experință foarte frumoasă, organizatorii sunt bravo. Pot să zic că se depune suflet și într-adevăr au scopul de a susține producătorii, fără interese ascunse.”

Tatiana spune că târgurile sunt binevenite pentru producătorii autohtoni, une se pot manifesta și pot interacționa direct cu consumatorii.

„Este unica posibilitate pentru noi (producătorii) să comunicăm direct cu consumatorii. Ei sunt siguri că vorbesc cu producătorii, iar noi avem șansa să îi cunoaștem, să stabilim careva legături. Dacă sunt mulțumiți de produse deja ne contactează în direct.”

 

 

Realitatea Live

30 Iul. 2021, 12:36
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Dumitrita Culiuc
30 Iul. 2021, 12:36 // Oameni şi Idei //  Dumitrita Culiuc

Când pandemia COVID-19 a forțat milioane de oameni să renunțe la locul de muncă, comercianții cu amănuntul au văzut creșteri ale cererii de produse care erau deosebit de populare în rândul persoanelor care se aflau în casele lor.

Această cerere i-a ajutat să obțină profituri record în timpul pandemiei, inclusiv giganți cu amănuntul precum Amazon și Walmart, precum și un elev de 16 ani de liceu din Hopewell, New Jersey, pe nume Max Hayden.

Hayden și-a intensificat forța de revânzare a articolelor pe Amazon și alte piețe online în 2020, în tonul profiturilor cu șase cifre. De fapt, prin direcționarea specifică a produselor pe care le știa că vor avea o cerere mare și o ofertă scurtă în diferite puncte ale pandemiei – de la piscine supraterane în perioada verii, la încălzitoarele de terasă din toamna trecută, dar niciodată de necesități pandemice, spune el.

Băiatul a reușit să vândă produse în valoare de peste 1,7 milioane de dolari ca vânzător pe Amazon Marketplace în 2020.

Dacă ar fi să luăm în considerare și celelalte piețe online în care a vândut articole, cum ar fi Facebook Marketplace și Craigslist, Hayden a obținut venituri de peste 2 milioane de dolari anul trecut, revândând articole populare.

După ce a luat în calcul costurile precum transportul și prețurile originale de vânzare cu amănuntul ale produselor, Max spune că a obținut un profit total pentru anul de „aproximativ 110.000 USD pentru mine”.

În septembrie, Hayden și-a înregistrat oficial afacerea ca societate cu răspundere limitată sau LLC, numită MH Book Store. Acum este un CEO de 16 ani.

Un tânăr antreprenor

Deși are abia 16 ani, tânărul a vândut jucării pe eBay în clasa a V-a și apoi, în școala medie, a câștigat bani vândând bomboane și alte dulciuri colegilor săi.

„Am fost arestat de vreo două ori pentru că am vândut filete fidget [la școală], dar de acolo am vândut filatori fidget la târgul din oraș și apoi online”, spune el.

„Max a avut întotdeauna un spirit antreprenorial”, spune mama sa, Jennifer Hayden, care lucrează ca asociat client pentru o instituție financiară (tatăl lui Max, numit și Max, este arhitect). „A iubit banii și este foarte creativ. Și cred că cei doi împreună sunt un fel de ceea ce l-a adus acolo unde se află astăzi ”.

Actuala afacere de revânzare online a lui Hayden a început cu adevărat în 2019, începând cu produse de revânzare populare, cum ar fi adidași. A început cu doar aproximativ 300 de dolari din banii lui.

„Am început cu banii de la ziua mea, lucruri de genul acesta”, spune Hayden, adăugând că nu a trebuit să împrumute niciodată bani de la părinți pentru a-și finanța afacerea.

În ultimul an, însă, afacerea lui Hayden a devenit supraîncărcată. Multe articole pe care le vinde online au un preț dublu față de prețul de vânzare cu amănuntul, spune Hayden, dar uneori pot chiar să aducă o majorare de până la 400% dacă produsul are o cerere deosebit de mare.

Pe acest front, Hayden primește ajutor de la mai multe grupuri la care s-a alăturat pe platforma de mesagerie Discord, unde distribuitorii împărtășesc sfaturi despre ce produse să vizeze și care comercianți cu amănuntul ar putea avea în continuare un articol fierbinte în stoc. Membrii grupului Discord plătesc taxe lunare pentru calitatea de membru, iar Hayden spune că costul variază de obicei de la 20 USD la 100 USD pe lună pentru fiecare grup, dar merită să vă ajutați cu alți revânzători.

Hayden spune că își petrece adesea ore întregi cercetând ce produse se revând cu mult mai mult decât prețurile lor de vânzare cu amănuntul, indiferent dacă este vorba de Discord sau de studierea datelor furnizate de Amazon Marketplace vânzătorilor săi.

„La începutul pandemiei, am vândut lucruri precum console Nintendo Switch și camere web pentru persoane cu copii, astfel încât să poată lucra de acasă și să meargă la școală de acasă”, explică Hayden. „Multe dintre aceste articole se vindeau toate, precum și echipamente pentru exerciții la domiciliu și chiar uneori mașini de cusut și producători de pâine, lucruri pe care oamenii le făceau după ce erau blocați acasă.”

„După școală și muncă, mergeam la diverse Wal-Marts și Targets și [Max ar cumpăra cât mai multe bazine pe care le-am putea încadra în spatele mașinii”, spune Jennifer Hayden.

„Venea toamna, am început să vând încălzitoare de terasă, deoarece încălzitoarele de terasă erau necesare pentru întrunirile în aer liber”, spune Max. Au existat [o mulțime] de limite la adunările interioare din toamnă.”

Hayden este foarte conștient de faptul că succesul său în afaceri a venit într-un moment în care mulți alții s-au luptat în mijlocul pandemiei. Dar, în același timp, la fel ca alte companii online care au prosperat în 2020 (de la giganți precum Amazon la întreprinderile mici care au pivotat pentru a se concentra pe comerțul electronic), Hayden simte, de asemenea, că pur și simplu a văzut o oportunitate bună de afaceri și a profitat de ea.

 
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală