Topul țărilor de unde riști cel mai tare să-ți iei mașină cu kilometraj fals. Cum te ferești de mașinile “întinerite”

20 Feb. 2022, 21:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Feb. 2022, 21:56 // Actual //  bani.md

Un şofer petrece între 3 ani şi 5 ani conducând aceeași mașină, ne arată statisticile realizate în ultimii ani de specialiştii auto. Astfel că, potrivit acestora, ar exista două sau trei oportunități pentru escroci de a te păcăli într-un deceniu.

Iar la întrebarea „cât de riscant este cu adevărat să cumperi o mașină second-hand în zilele noastre”, răspunsul depinde de țara de reședință.

În urma unei cercetări carVertical pe circa 900.000 de rapoarte privind istoricul mașinii generate pe parcursul anului 2021, aflăm că țările baltice, ca întreg, au cele mai proaste cifre pe baza constatărilor.

„Letonia se află pe primul loc, cu peste 24% dintre vehiculele verificate prezentând semne de manipulare a contorului de parcurs. Estonia și Lituania nu sunt departe, ocupând locurile 3, respectiv 4.

Acestea fiind spuse, țările baltice sunt o piață mică. Când vine vorba de numărul mare de vehicule cronometrate, ar trebui să ne uităm mai la est și la sud, către țări precum România (locul 2), care are o rată de derulare a kilometrajului de aproape 20%, precum și Rusia și Ucraina.

Polonia

(12%) și Ungaria (14%) sunt, de asemenea, de remarcat, la fel și Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Serbia, unde aproximativ 10% din toate mașinile au un kilometraj fals.

Acestea fiind spuse, derularea kilometrajului este încă o practică mai obișnuită decât pare să creadă majoritatea”, conform analizei.

Cu toate acestea, din cercetare reiese şi faptul că problema este mai puțin răspândită în țările mai bogate din Europa de Vest, unde oamenii tind să cumpere mașini mai noi.

kilometraj fals

Cât de scumpă este frauda de kilometraj

Problema derulării contorului de parcurs este una „tăcută”, însă si costisitoare. Potrivit datelor Comisiei Europene, frauda de kilometraj cauzează daune de aproximativ 9,6 miliarde de euro pe an.

Multe mașini second-hand din Europa de Est au venit de pe piețele din Germania, Franța, Belgia, Olanda și Italia.

Așa că, aproximativ 30%-50% dintre aceste mașini vândute peste granițe au un kilometraj fals. Și în timp ce prejudiciul economic poate fi dificil de calculat, mecanismul este destul de simplu:

  •  cumperi o mașină cu fraudă de kilometraj, plătești în plus (cu aproximativ 25%);
  • ajungi să plătești și mai mult pentru reparații și, în final;
  • îți va fi foarte greu să vinzi mașina în viitor

Cum să evitați mașinile cu kilometraj derulat

Din păcate, nu există niciun motiv să ne facem speranțe că frauda de kilometraj va dispărea din 2022 încolo. Această infracțiune este extrem de greu de pedepsit, atât din cauză că vinovații sunt greu de găsit, cât și din cauza faptului că sancțiunile sunt aproape ca inexistente.

„Aici, din nou, vedem o diferență între Europa de Vest, unde derularea contorului de parcurs este o crimă gravă și autoritățile sunt mult mai capabile să pună legea în aplicare, și Europa de Est, unde pur și simplu nu este o problemă foarte mare.

Ca atare, cea mai buna soluție a cumpărătorului este să obțină un raport al istoricului mașinii. Căutând numărul VIN al oricărei mașini, puteți vedea cum s-a schimbat kilometrajul acesteia de-a lungul timpului. Acest lucru vă va ajuta să evitați escrocii și să alegeți doar mașini cu o valoare reală a contorului de parcurs.

Având în vedere deficitul de cipuri care afectează producătorii de mașini, piața de mașini second hand va fi probabil mai fierbinte ca niciodată, așa că este bine să fii pregătit pentru toate trucurile pe care vânzătorii ți le aruncă”, a conchis cercetarea.

 

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 17:35
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 17:35 // Actual //  Ursu Victor

Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile necesare pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări sub cadrul Extins al Facilității de Credit și al Fondului Extins (ECF/EFF) și a celei de-a doua evaluări sub cadrul Facilității de Reziliență și Sustenabilitate (RSF).

Recuperarea economică din Moldova este în plină desfășurare, cu o creștere estimată de 2,6% pentru acest an și de 3% pentru anul viitor. Deficitul fiscal este prognozat să scadă de la 5,2% în 2023 la 4,4% în 2024 și 4,0% în 2025. În ciuda unor rezultate cuantitativ bune, implementarea reformelor structurale a întâmpinat întârzieri.

„Autoritățile din Republica Moldova și echipa FMI au ajuns la un acord la nivelul personalului privind politicile pentru finalizarea celei de-a șasea evaluări a programelor Moldovei sub ECF/EFF și a celei de-a doua evaluări sub RSF. Acordul urmează să fie aprobat de conducerea FMI și de Consiliul Executiv. Finalizarea evaluărilor va permite o alocare de 111,4 milioane DSP (aproximativ 148,3 milioane USD), ceea ce va aduce totalul decontărilor sub programele în derulare la aproximativ 810 milioane USD”, se arată în mesajul FMI.

Recuperarea după efectele adverse ale războiului din Ucraina și șocurile prețurilor energetice este în curs. Creșterea este estimată la 2,6% în 2024 și 3% în 2025, susținută de cererea internă robustă. Inflația a rămas în mare parte în cadrul coridorului țintă de 5 ± 1,5% al Băncii Naționale a Moldovei începând din octombrie 2023. Riscurile negative rămân ridicate, în principal legate de războiul din Ucraina și posibile noi șocuri energetice. În schimb, progresul mai rapid în reformele structurale, inclusiv în cadrul Planului de Creștere al UE, și evoluțiile constante pe calea aderării la UE reprezintă riscuri pozitive.

„Revizuirea în scădere a deficitului fiscal pentru 2024 și 2025 la 4,4%, respectiv 4,0% din PIB, reflectă venituri mai mari decât cele prognozate, susținute de creșterea salariilor și importurilor. Cheltuielile guvernamentale au rămas, în general, neschimbate, cu un reechilibru favorabil investițiilor pentru anul viitor. „Deși performanțele cuantitative au fost bune, implementarea reformelor structurale a fost inegală. Autoritățile au finalizat condiționalitățile legate de incluziunea financiară, sectorul asigurărilor și întreprinderile de stat, iar amendamentele legale pentru consolidarea autonomiei și guvernanței Băncii Naționale a Moldovei urmează să fie prezentate Parlamentului în curând. Acțiunile convenite pentru înființarea Curții Anticorupție și pentru asigurarea personalului adecvat la Procuratura Anticorupție sunt în așteptare. De asemenea, trecerea de la subvențiile energetice acordate prin facturi la transferuri bănești țintite a avut loc la timp pentru sezonul de încălzire actual. Alte măsuri de reformă din cadrul RSF sunt în desfășurare, dar vor necesita mai mult timp pentru a fi finalizate. „Examinarea evaluărilor de către Consiliul Executiv al FMI este programată pentru mijlocul lunii decembrie. Programul este așteptat să includă două evaluări suplimentare și să se finalizeze în octombrie 2025”, conchide FMI.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău