Topul țărilor de unde riști cel mai tare să-ți iei mașină cu kilometraj fals. Cum te ferești de mașinile “întinerite”

20 Feb. 2022, 21:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Feb. 2022, 21:56 // Actual //  bani.md

Un şofer petrece între 3 ani şi 5 ani conducând aceeași mașină, ne arată statisticile realizate în ultimii ani de specialiştii auto. Astfel că, potrivit acestora, ar exista două sau trei oportunități pentru escroci de a te păcăli într-un deceniu.

Iar la întrebarea „cât de riscant este cu adevărat să cumperi o mașină second-hand în zilele noastre”, răspunsul depinde de țara de reședință.

În urma unei cercetări carVertical pe circa 900.000 de rapoarte privind istoricul mașinii generate pe parcursul anului 2021, aflăm că țările baltice, ca întreg, au cele mai proaste cifre pe baza constatărilor.

„Letonia se află pe primul loc, cu peste 24% dintre vehiculele verificate prezentând semne de manipulare a contorului de parcurs. Estonia și Lituania nu sunt departe, ocupând locurile 3, respectiv 4.

Acestea fiind spuse, țările baltice sunt o piață mică. Când vine vorba de numărul mare de vehicule cronometrate, ar trebui să ne uităm mai la est și la sud, către țări precum România (locul 2), care are o rată de derulare a kilometrajului de aproape 20%, precum și Rusia și Ucraina.

Polonia

(12%) și Ungaria (14%) sunt, de asemenea, de remarcat, la fel și Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Serbia, unde aproximativ 10% din toate mașinile au un kilometraj fals.

Acestea fiind spuse, derularea kilometrajului este încă o practică mai obișnuită decât pare să creadă majoritatea”, conform analizei.

Cu toate acestea, din cercetare reiese şi faptul că problema este mai puțin răspândită în țările mai bogate din Europa de Vest, unde oamenii tind să cumpere mașini mai noi.

kilometraj fals

Cât de scumpă este frauda de kilometraj

Problema derulării contorului de parcurs este una „tăcută”, însă si costisitoare. Potrivit datelor Comisiei Europene, frauda de kilometraj cauzează daune de aproximativ 9,6 miliarde de euro pe an.

Multe mașini second-hand din Europa de Est au venit de pe piețele din Germania, Franța, Belgia, Olanda și Italia.

Așa că, aproximativ 30%-50% dintre aceste mașini vândute peste granițe au un kilometraj fals. Și în timp ce prejudiciul economic poate fi dificil de calculat, mecanismul este destul de simplu:

  •  cumperi o mașină cu fraudă de kilometraj, plătești în plus (cu aproximativ 25%);
  • ajungi să plătești și mai mult pentru reparații și, în final;
  • îți va fi foarte greu să vinzi mașina în viitor

Cum să evitați mașinile cu kilometraj derulat

Din păcate, nu există niciun motiv să ne facem speranțe că frauda de kilometraj va dispărea din 2022 încolo. Această infracțiune este extrem de greu de pedepsit, atât din cauză că vinovații sunt greu de găsit, cât și din cauza faptului că sancțiunile sunt aproape ca inexistente.

„Aici, din nou, vedem o diferență între Europa de Vest, unde derularea contorului de parcurs este o crimă gravă și autoritățile sunt mult mai capabile să pună legea în aplicare, și Europa de Est, unde pur și simplu nu este o problemă foarte mare.

Ca atare, cea mai buna soluție a cumpărătorului este să obțină un raport al istoricului mașinii. Căutând numărul VIN al oricărei mașini, puteți vedea cum s-a schimbat kilometrajul acesteia de-a lungul timpului. Acest lucru vă va ajuta să evitați escrocii și să alegeți doar mașini cu o valoare reală a contorului de parcurs.

Având în vedere deficitul de cipuri care afectează producătorii de mașini, piața de mașini second hand va fi probabil mai fierbinte ca niciodată, așa că este bine să fii pregătit pentru toate trucurile pe care vânzătorii ți le aruncă”, a conchis cercetarea.

 

Realitatea Live

08 Apr. 2025, 15:36
 // Categoria: Slider // Autor:  Ursu Victor
08 Apr. 2025, 15:36 // Slider //  Ursu Victor

La data de 8 aprilie 2025, Consiliul de Administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a adoptat o decizie de modificare privind certificarea operatorului sistemului de transport al gazelor SRL „Vestmoldtransgaz”. Prin această decizie, autoritatea de reglementare adaptează termenul de implementare a cerințelor europene la condițiile reale ale pieței gazelor naturale din Republica Moldova.

Modificarea survine în contextul angajamentelor asumate de Republica Moldova față de Uniunea Europeană, în baza strategiei comune semnate la 4 februarie 2025 privind independența și reziliența energetică. Această strategie prevede, între altele, eliminarea completă a dependenței de gazele naturale din Federația Rusă și accelerarea integrării în piața energetică europeană.

ANRE, în calitate de garant al echilibrului între cadrul legal și interesul public, a efectuat o analiză detaliată a riscurilor de securitate energetică, în special privind aprovizionarea consumatorilor din regiunea transnistreană. Decizia a fost luată în urma unor consultări extinse cu Ministerul Energiei, Secretariatul Comunității Energetice și alți actori din sectorul energetic.

O decizie-cheie a ANRE prevede că, în cazul în care SA „Moldovagaz” nu finalizează procesul de separare funcțională și juridică a activităților sale, conform prevederilor Legii gazelor naturale, până la data de 31 iulie 2025, autoritatea va retrage licența de furnizare de gaze și va desemna un alt furnizor licențiat, care să asigure aprovizionarea la prețuri reglementate.

În acest sens, ANRE va lansa, începând cu trimestrul II al anului curent, proceduri competitive de selectare a furnizorilor alternativi.

Contextul deciziei ANRE:

  • Prin Hotărârea nr. 513 din 23 august 2024, ANRE a certificat provizoriu operatorul SRL „Vestmoldtransgaz”, cu condiția separării activităților de transport ale SA „Moldovagaz” și SRL „Moldovatransgaz”.
  • Între timp, compania rusă Gazprom a stopat unilateral livrările de gaze către Republica Moldova.
  • Ministerul Energiei a fost nevoit să reanalizeze condițiile de securitate pentru alimentarea regiunii transnistrene, fapt care a influențat și actuala decizie de ajustare a termenelor pentru Vestmoldtransgaz.

 

 
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI
NO COMMENT | FEROVIARII AU IEȘIT DIN NOU LA PROTEST ÎN FAȚA GUVERNULUI ȘI PREȘEDINȚIEI