Topul țărilor de unde riști cel mai tare să-ți iei mașină cu kilometraj fals. Cum te ferești de mașinile “întinerite”

20 Feb. 2022, 21:56
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Feb. 2022, 21:56 // Actual //  bani.md

Un şofer petrece între 3 ani şi 5 ani conducând aceeași mașină, ne arată statisticile realizate în ultimii ani de specialiştii auto. Astfel că, potrivit acestora, ar exista două sau trei oportunități pentru escroci de a te păcăli într-un deceniu.

Iar la întrebarea „cât de riscant este cu adevărat să cumperi o mașină second-hand în zilele noastre”, răspunsul depinde de țara de reședință.

În urma unei cercetări carVertical pe circa 900.000 de rapoarte privind istoricul mașinii generate pe parcursul anului 2021, aflăm că țările baltice, ca întreg, au cele mai proaste cifre pe baza constatărilor.

„Letonia se află pe primul loc, cu peste 24% dintre vehiculele verificate prezentând semne de manipulare a contorului de parcurs. Estonia și Lituania nu sunt departe, ocupând locurile 3, respectiv 4.

Acestea fiind spuse, țările baltice sunt o piață mică. Când vine vorba de numărul mare de vehicule cronometrate, ar trebui să ne uităm mai la est și la sud, către țări precum România (locul 2), care are o rată de derulare a kilometrajului de aproape 20%, precum și Rusia și Ucraina.

Polonia

(12%) și Ungaria (14%) sunt, de asemenea, de remarcat, la fel și Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Serbia, unde aproximativ 10% din toate mașinile au un kilometraj fals.

Acestea fiind spuse, derularea kilometrajului este încă o practică mai obișnuită decât pare să creadă majoritatea”, conform analizei.

Cu toate acestea, din cercetare reiese şi faptul că problema este mai puțin răspândită în țările mai bogate din Europa de Vest, unde oamenii tind să cumpere mașini mai noi.

kilometraj fals

Cât de scumpă este frauda de kilometraj

Problema derulării contorului de parcurs este una „tăcută”, însă si costisitoare. Potrivit datelor Comisiei Europene, frauda de kilometraj cauzează daune de aproximativ 9,6 miliarde de euro pe an.

Multe mașini second-hand din Europa de Est au venit de pe piețele din Germania, Franța, Belgia, Olanda și Italia.

Așa că, aproximativ 30%-50% dintre aceste mașini vândute peste granițe au un kilometraj fals. Și în timp ce prejudiciul economic poate fi dificil de calculat, mecanismul este destul de simplu:

  •  cumperi o mașină cu fraudă de kilometraj, plătești în plus (cu aproximativ 25%);
  • ajungi să plătești și mai mult pentru reparații și, în final;
  • îți va fi foarte greu să vinzi mașina în viitor

Cum să evitați mașinile cu kilometraj derulat

Din păcate, nu există niciun motiv să ne facem speranțe că frauda de kilometraj va dispărea din 2022 încolo. Această infracțiune este extrem de greu de pedepsit, atât din cauză că vinovații sunt greu de găsit, cât și din cauza faptului că sancțiunile sunt aproape ca inexistente.

„Aici, din nou, vedem o diferență între Europa de Vest, unde derularea contorului de parcurs este o crimă gravă și autoritățile sunt mult mai capabile să pună legea în aplicare, și Europa de Est, unde pur și simplu nu este o problemă foarte mare.

Ca atare, cea mai buna soluție a cumpărătorului este să obțină un raport al istoricului mașinii. Căutând numărul VIN al oricărei mașini, puteți vedea cum s-a schimbat kilometrajul acesteia de-a lungul timpului. Acest lucru vă va ajuta să evitați escrocii și să alegeți doar mașini cu o valoare reală a contorului de parcurs.

Având în vedere deficitul de cipuri care afectează producătorii de mașini, piața de mașini second hand va fi probabil mai fierbinte ca niciodată, așa că este bine să fii pregătit pentru toate trucurile pe care vânzătorii ți le aruncă”, a conchis cercetarea.

 

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII