Uitați de zborurile spațiale Bezos și Branson. Adevărata „istorie” se întâmplă în toamnă: călătorie în cosmos de 3 zile

21 Iul. 2021, 13:49
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
21 Iul. 2021, 13:49 // Au Bani //  MD Bani

Luna iulie a fost una istorică pentru miliardarii care au zburat în cosmos. Pe 11 iulie, Richard Branson a zburat la bordul navei sale spațiale Virgin Galactic VSS Unity, la 80 km până la altitudinea suborbitală, s-a întors în siguranță pe Pământ și și-a câștigat aripile de astronaut în acest proces. Pe 20 iulie, Jeff Bezos, a zburat cu nava Blue Origin New Shepard chiar mai sus – 100 km  și s-a alăturat în mod similar clubului de astronauți.

Realizările ambelor companii, atât Blue Origin, cât și Virgin Galactic își propun să deschidă zborurile spațiale către publicul larg – sau cel puțin porțiunea redusă a publicului care își poate permite un tarif de șase cifre pentru un zbor de 10 minute până în spațiu și înapoi.

În ciuda acestor realizări, presa a trecut cu vederea până acum un eveniment mult mai important pentru zborurilr spațiale care va avea loc în septembrie, când încă un miliardar – Jared Isaacman, CEO al Shift4 Payments, o companie de plăți online – merge cu alte trei astronauți civili la bordul unui SpaceX Crew Dragon, nava spațială într-o misiune numită Inspirație4. Aceasta va fi o călătorie de trei zile către spațiul orbital la o altitudine mai mare decât cea a Stației Spațiale Internaționale (ISS). Inspiration 4 are scopul de a strânge fonduri și conștientizare pentru Spitalul de Copii St. Jude și Centrul de Cercetare din Memphis, Tennessee. Ambiția misiunii sale, cât și scopul filantropic al acesteia îl deosebesc de hameiul spațial Virgin Galactic și Blue Origin.

„Cred că avem obligația de a lăsa lumea într-un loc mai bun decât am găsit-o”, spune Isaacman. „Misiunea noastră în spațiu trebuia să servească unui scop mai mare, motiv pentru care Sf. Iuda este o parte atât de mare a acestui lucru. Nu poate fi vorba pur și simplu despre deschiderea ușii către spațiu pentru oamenii obișnuiți. Trebuie să avem grijă de unele dintre problemele cu care ne confruntăm cu toții acum „. (TIME Studios produce o serie documentară despre misiunea Inspiration4.)

Pentru a se pregăti pentru cele trei zile în spațiu, cei patru astronauți ai Inspirației4 s-au antrenat încă din luna martie trecută, petrecând săptămâni la sediul SpaceX din Hawthorne, California, practicând într-un simulator, dedicând ore lungi lucrărilor la clasă și ore mai lungi încă la studierea cărților.

Alături de Isaacman se va alătura Hayley Arceneaux, în vârstă de 30 de ani, asistent medic la St. Jude și supraviețuitor al cancerului din copilărie. Va fi prima persoană care va călători în spațiu cu o proteză – un femur stâng artificial care a înlocuit osul pe care și l-a pierdut din cauza bolii sale la vârsta de 10 ani.

„Voi fi primul pacient cu cancer pediatric care va merge în spațiu”, Arceneaux spune, „dar nu voi fi ultimul”.

De asemenea, zboară și Chris Sembroski, 41 de ani, inginer Lockheed Martin în Everett, Washington și fost membru al forțelor aeriene americane care a servit în Irak și ulterior a ajutat la supravegherea unei flote de rachete nucleare Minuteman. Al patrulea membru al echipajului este Sian Proctor, profesor de geoștiințe la South Mountain Community College din Phoenix, Arizona și un candidat de două ori astronaut al NASA care a avansat la ultimul 47 dintr-o clasă de solicitanți de 3.500 în 2009, deși nu a făcut-o.

„Trecem prin aceleași lucruri pe care le fac astronauții NASA”, spune Proctor. „Când nu suntem împreună, ne întoarcem în bulele noastre individuale, studiind acasă.”

Echipajul este asistat nu foarte puțin de SpaceX însuși, care își susține în mod agresiv eforturile. Deși proiectul este, fără îndoială, o întreprindere care face bani pentru companie – Isaacman a cumpărat toate cele patru locuri pentru o sumă nedivulgată, deși, judecând după prețurile de pe piața spațiului comercial, fiecare 50 de milioane de dolari este o presupunere deloc rezonabilă – SpaceX și-a deschis ușile către astronauți, punând la dispoziția lor facilitățile de instruire și instructorii. Mai mult, deoarece nava spațială Crew Dragon pe care vor zbura astronauții Inspiration4 nu va andoca cu ISS, gulerul de andocare de la nasul capsulei a fost îndepărtat și înlocuit cu o fereastră cu cupolă cu o dimensiune de 117 cm (46 în diametru cu 46 cm (18 in.) înălțime, cu o suprafață totală de vizionare de 13.000 cm2 (2.012 in.). Este cea mai mare fereastră construită vreodată pentru spațiu – îmbunătățind dramatic capacitatea echipajului de a vedea planeta de jos și de a-și împărtăși opinia cu oamenii de pe suprafața sa.

„În mod clar, SpaceX a depus mult efort în acest sens”, spune Isaacman. „Știam că sunt o organizație uimitoare și au devenit o parte imensă a ceea ce facem noi.”

Virgin Galactic probabil nu va prinde niciodată SpaceX – și nu pare să încerce; planul său spațial existent este destinat numai zborurilor suborbitale și nu explorează în mod deschis posibilitatea unor mai multe dispozitive de zbor. Blue Origin are perspective mai ambițioase: dezvoltă un vehicul de lansare cu greutate mare, numit New Glenn și concurează pentru a construi vehiculul de aterizare lunară care va readuce astronauții americani pe suprafața lunii în cadrul programului Artemis al NASA. Dar, deocamdată, ambele companii mănâncă mai mult sau mai puțin praful SpaceX.

Misiunile Bezos și Branson s-ar putea să fi fost palpitante de urmărit și interesante de înrădăcinat, dar au fost mult mai modeste decât ceea ce Inspiration4 urmează să încerce în septembrie. În ceea ce se transformă în vara spațiului american, cea mai bună și cu siguranță cea mai mare misiune a fost salvată pentru ultima dată.

Realitatea Live

15 Iun. 2024, 13:46
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
15 Iun. 2024, 13:46 // Actual //  Lupu Eduard

Un studiu recent realizat de publicaţia britanică MoneyWeek a scos la iveală care sunt cele mai scumpe destinaţii turistice pentru o escală de 24 de ore.

Într-un studiu realizat de publicaţia britanică MoneyWeek în colaborare cu o agenţie de turism, au fost analizate costurile pentru o zi şi o noapte în diverse oraşe turistice din lume. S-au luat în calcul preţurile pentru cazare la hotel, transport local, masă şi activităţi recreative.

Deloc surprinzător, cel mai scump oraş străin în care să mergi în vacanţă este New York, cu o medie de 645 de euro de persoană pentru o singură noapte. New York-ul se află în fruntea listei în mare parte datorită monumentelor sale, cum ar fi Statuia Libertăţii şi Empire State Building, şi a locurilor de neratat, precum Times Square şi Central Park. O vizită la aceste diverse monumente costă în jur de 169 de euro. O zi întreagă de mâncare costă 47 de euro, transportul public costă 45 de euro, iar o noapte de cazare costă în jur de 328 de euro.

Capitala Franţei este al doilea cel mai scump oraş din lume. Pentru o zi şi o noapte, va trebui să cheltuiţi la Paris în jur de 522 de euro. Înseamnă o medie de aproximativ 307 euro pentru o noapte la hotel, 22 de euro pentru transportul în comun, 42 de euro pentru mâncare şi 79 de euro pentru vizitarea diferitelor monumente şi muzee, etc.

Destinaţie foarte populară în ultimii ani, Dubai ocupă locul al treilea în clasament, cu aproximativ 436 de euro pentru o excursie de o zi şi o noapte. Deşi costul pe noapte este mai ridicat decât la Paris (319 euro în medie), principalul oraş din Emiratele Arabe Unite se poate lăuda cu un transport în comun foarte ieftin (12 euro), la fel ca şi preţul numeroaselor activităţi oferite (18 euro).

Pe locul patru se află capitala britanică, Londra. Pentru a petrece o zi şi o noapte în oraşul lui Big Ben, va trebui să cheltuiţi în medie 432 de euro, din care 291 de euro pentru hotel, 30 de euro pentru metrou, 38 de euro pentru activităţi şi 40 de euro pentru mâncare.

Şi tot o altă capitală europeană este cea care completează această listă a celor mai scumpe oraşe din lume pentru o noapte. Pentru a petrece o zi şi o noapte la Roma, va trebui să plătiţi în medie 359 de euro. În detaliu, asta înseamnă 180 de euro pe noapte, 22 de euro pentru transport, 48 de euro pentru mâncare şi 37 de euro pentru activităţi locale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău