Vasile Cherdivară împreună cu fiii săi deţine o plantaţie de 25 ha de legume la Edineţ: „Prăşim cu mâna”

08 Oct. 2024, 15:16
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Oct. 2024, 15:16 // Actual //  bani.md

Antreprenorul Vasile Cherdivară din Edineţ a decis ca împreună cu fiii săi să se lanseze în agricultură – mai exact să crească legume pe o suprafaţă de 25 de hectare la nordul ţării, raionul Edineţ.

Au început cu câteva hectare, iar în timp s-au extins şi au ajuns acum să producă anual între 1300 şi 1500 de tone de legume, irigate prin metoda de picurare. Au reuşit să se dezvolte datorită granturilor europene obţinute.

„Noi avem 6-7 culturi: avem ceapă, avem varză, ardei, vânătă. Anul acesta avem şi harbuz, cartofi. Ne stăruim ierbicide să dăm minimal și prășim cu mâna”, susţine antreprenorul Vasile Cherdivară.

Cea mai mare piaţă de desfacere a legumelor cultivate la Edineţ este Piaţa Angro din Chişinău, unde ajung între 700-800 de tone de legume, în stare proaspătă.

 

Antreprenorul a accesat un grant european care l-a ajutat să procure sistemul de filtrare a apei pentru irigarea plantaţiilor. Costul total al proiectului a fost de 180 mii de lei, dintre care 40 de mii a fost contribuţia antreprenorului.

Ulterior, bărbatul a accesat fonduri euorpene pentru a construi un depozit de sortare a legumelor.

„Am accesat un credit de 300 de mii de lei. 180 de mii – partea statului și noi am plătit 120 de mii. Important este că ni i-au dat dinainte și noi am făcut un depozit de asamblare, de prelucrare. Curăţăm ceapa acolo când o pregătim pentru vânzare”, afirmă antreprenorul.

Vasile Cherdivară este convins că doar asocierea cu cei care au posibilitatea să ne ajute ca antreprenori, ca ţară, este soluţia pentru a merge înainte.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO