Vladimir Zelenski pentru BBC: Se plătesc bani de sânge pentru petrolul rusesc

15 Apr. 2022, 09:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
15 Apr. 2022, 09:55 // Actual //  MD Bani

Președintele ucrainean Vladimir Zelenski a acuzat țările europene care continuă să cumpere petrol rusesc că „și-au câștigat banii în sângele altora”.

Într-un interviu acordat pentru BBC, președintele Zelenski a acuzat Germania și Ungaria că blochează eforturile de a stopa importurile de energie, din care Rusia va câștiga până la 326 de miliarde de dolari în acest an.

A existat o frustrare tot mai mare în rândul conducerii Ucrainei față de Berlin, care a susținut unele sancțiuni împotriva Rusiei, dar până acum a rezistat apelurilor de a susține măsuri mai dure privind importurile de petrol.

„Unii dintre prietenii și partenerii noștri înțeleg că acum este un alt moment, că nu mai este o problemă de afaceri și bani”, a spus Zelenski pentru BBC. „Este o problemă de supraviețuire”.

Președintele a reiterat, de asemenea, solicitările ca mai multe arme să fie furnizate Ucrainei, spunând că nu primesc provizii suficient de repede pentru a evita asaltul Rusiei.

„Statele Unite, Regatul Unit, unele țări europene – încearcă să ajute și ajută”, a spus el. „Dar totuși avem nevoie de armament mai devreme și mai repede. Cuvântul cheie este acum.”

Ucraina se confruntă acum cu un nou atac în est și sud, în timp ce Rusia încearcă să creeze mai mult teritoriu, după anexarea Crimeei în 2014.

Președintele Zelenski a spus că estul reprezintă acum „cea mai dificilă situație” pentru forțele armate ale Ucrainei, „dar aici sunt concentrate cele mai puternice unități ale noastre”.

„Ei ne pot distruge, dar noi vom răspunde; pot ucide, dar vor muri și ei”, a spus el. „Nu pot să înțeleg pentru ce – nu pot înțelege de ce au venit”.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO