Google este pe cale să propună un nou instrument media americane, printre care „New York Times”, pentru a scrie articole. O sursă de speranţe şi de îngrijorări.
Anecdotic, atunci cand este întrebat ChatGPT care sunt funcţiile cele mai afectate de dezvoltarea inteligenţei artificiale, pune printre primele trei redactarea de conţinut…
Şi asta intenţionează Google cu noile sale instrumente de inteligenţă artificială destinate redacţiilor. Potriviot „New York Times „, gigantul american testează un produs capabil să scrie articole şi l-a propus mai multor media precum „New York Times”, „Washington Post” şi „Wall Street journal”, potrivit unor persoane apropiate de dosar, scrie Les Echos.
Acest instrument botezat Genesis este capabil să caute o informaţie şi să genereze un articol. Deşi nu e vorba să se înlocuiască toţi jurnaliştii cu IA – va trebui în continuare să se meargă pe teren, să se verifice informaţia, să se valideze redactarea textului etc – acest tip de instrument ar putea totuşi permite să se scrie informaţia „brută” despre un eveniment.
Experienţă „tulburătoare”
Una din cele trei persoane care cunoşteau produsul a declarat cotidianului american că Google crede că ar putea servi drept asistent personal pentru juirnalişti, automatizând anumite sarcini pentru a elibera timp pentru altele. Dar unele cadre care au văzut prezentarea Google au descris-o drept tulburătoare, cu articole exacte.
Şi deşi testele făcute de „Les Echos” pe GPT-4 pentru a scrie articole sunt destul de „impresionante”, rămân greşeli şi stângăcii în scriitură.
„În parteneriat cu editorii de presă, în special cei mai mici, suntem pe cale să explorăm primele idei penru a furniza instrumente bazate pe IA pentru a ajuta jurnaliştii în munca lor. De exemplu, instrumentele bazate pe IA i-ar putea ajuta pe jurnalişti să aleagă titlurile sau diferite stiluri”, explică un purtător de cuvânt al Google, contactat.
Drepturi conexe
Totuşi, grupul caută să liniştească: „aceste instrumenmte nu sunt destinate – şi nu pot – să înlocuiască rolul esenţial al jurnsliştilor în reportaj, în crearea şi în verificarea faptelor din articolele lor”.
Desigur, „roboţi” jurnalişti există deja în multe redacţii pentru a scrie articole faptice privind rezultatele companiilor, relatări rapide, informaţii despre alegeri, sport etc. Şi studii academice arată că percepţia cititorilor este mai curând bună. Dar această atomatizare rămâne limitată.
Cum atrage atenţia „New York Times”, mai multe media ca „The Times”, NPR sau Insider şi-au informat totuşi angajaţii de intenţia de a explora potenţialele utilizări ale IA pentru a determina cum ar putea fi aplicate în mod „responsabil” în domemiul informaţiei, unde contează fiecare secundă şi unde riscul de dezinformare este mare.
Va trebui totuşi să-i convingem pe editori de interesul de a „pactiza” cu companiile de IA, chiar dacă multe dintre ele au criticat deja Google şi pe alţii pentru că le-au folosit articolele pentru a forma aceste sisteme de IA fără să-i plătească.
În plus, dacă utilizarea se generalizează, roboţii conversaţionali ar putea reduce traficul şi încasările publicitare ale site-urilor de ştiri, dând informaţii, nu neapărat sursele. Fără a pune la socoteală că făcând rezumate a ceea ce a fost produs de organele de presă, aceste IA ar putea ocoli obligaţiile lor de plată a drepturilor conexe către editori.