Xi Jinping îl pune pe Putin în așteptare: Un proiect crucial dintre Rusia și China nu a primit undă verde

27 Mai 2023, 06:26
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
27 Mai 2023, 06:26 // Actual //  Lupu Eduard

Relațiile ”fără limite” dintre Rusia și China nu par să fie puse în practică așa cum ar vrea Moscova. Astfel, după vizita la Beijing a prim-ministrului Mihail Mișustin, Xi Jinping îl pune în așteptare pe Vladimir Putin, în legătură cu un proiect de mare importanță dintre cele două țări: conducta de gaze ”Power of Siberia 2”, care ar trebuie să lege Rusia de China, prin Mongolia.

Prim-ministrul Rusiei a părăsit China săptămâna aceasta fără o recompensă pe care Moscova o așteaptă de mult: un angajament clar din partea Beijingului pentru Power of Siberia 2, un mare proiect de gazoduct pentru a transfera fluxurile de energie spre Asia, potrivit Financial Times.
Conceput cu mai bine de un deceniu în urmă pentru a ajuta Rusia „să se întoarcă spre est”, conducta prin Mongolia până în China a fost o modalitate de a diversifica vânzările de gaze, de a spori veniturile și de a oferi Kremlinului mai multă putere diplomatică. Acest proiect, denumit pentru prima dată „Altai” după regiunea muntoasă din sudul Siberiei, a căpătat o nouă urgență de la invazia Ucrainei, Moscova căutând noi debușeuri pentru gazul care a ajuns în Europa înainte ca sancțiunile să fie puse în practică.

Problema pentru Moscova este că Beijingul – un partener economic crucial de la invazia pe scară largă a Ucrainei – nu pare să se grăbească să se angajeze. Este o reticență despre care analiștii spun că arată cât de slabă a devenit puterea de negociere a Moscovei în timpul războiului atunci când are de-a face cu vecinul său mai puternic.

Conducta Power of Siberia 2 este proiectată a avea o capacitate de 50 de miliarde de metri cubi și ar trebui începută în anul 2024 și pusă în funcțiune după anul 2030. O altă conductă rusă, Puterea Siberiei 1, a fost lansată în 2019 și se așteaptă să-și atingă capacitatea maximă de 38 de miliarde de metri cubi pe an până în 2024. Deocamdată în 2022, a transportat din Rusia spre China doar 16 miliarde de metri cubi.

PS-2, în schimb, urmărește să aprovizioneze China cu gaz din nord-estul peninsulei Yamal, care a deservit istoric piața europeană prin mai multe conducte, inclusiv Nord Stream, ale cărui livrări au încetat să mai circule în disputele cu UE chiar înainte de a fi sabotat în 2022.

Discuțiile chino-ruse asupra conductei s-au intensificat în lunile dinaintea războiului. Dar de atunci, în timp ce Rusia și-a subliniat în mod repetat disponibilitatea de a lansa PS-2, Beijingul a rămas în mod evident tăcut. În timpul vizitei la Kremlin în martie 2023, Xi a ocolit PS-2. În timp ce Putin a vorbit despre plan ca și cum ar fi o înțelegere încheiată, Xi îl ține în șah pe președintele rus.

China se bazează pe Rusia pentru puțin peste 5% din aprovizionarea cu gaz. Împreună cu creșterile planificate ale aprovizionării prin rutele existente din Rusia, acordul privind PS-2 ar crește această pondere la aproximativ 20% până la începutul anilor 2030.

Pentru Rusia, construcția PS-2 este singura modalitate de a compensa cel puțin o parte din piața UE pe care a pierdut-o. Această piață a reprezentat cea mai mare parte a gazului produs din peninsula Yamal.
La un summit cu țările din Asia Centrală, săptămâna trecută, Xi a susținut construcția așa-numitei conducte de linie D, care ar fi a patra din regiune a Chinei care aduce gaze din Turkmenistan.

Aproximativ 35 de miliarde de metri cubi de gaz au fost exportate în China prin trei conducte din Turkmenistan anul trecut. Aceasta se compară cu 16 bcm trimise de Rusia prin Power of Siberia 1.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

08 Sept. 2024, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Sept. 2024, 09:32 // Actual //  Lupu Eduard

După vestea că VW, cel mai mare producător de automobile din Europa, ar putea închide două fabrici, experții trag un semnal de alarmă cu privire la faptul că reducerea producției nu este limitată doar la industria auto, transmite Euronews.com. Institutul german de cercetare economică (DIW) afirmă că întreprinderile trebuie să evolueze.

În timp ce producătorii de automobile din UE se luptă cu eliminarea treptată a motoarelor cu combustie și cu tranziția către vehiculele electrice până în 2035, experții preconizează că mii de locuri de muncă ar putea fi eliminate în diferite sectoare în următorii doi ani.

Președintele DIW, Marcel Fratzscher, spune că economia germană este dependentă atât de exporturi, cât și de industrie, iar în fața tranziției energetice, „companiile au ratat transformarea” și că multe, precum VW, au „rămas în urmă”.

„Nu este vorba doar de sectorul auto, este vorba de mașini, este vorba de sectorul farmaceutic, chimic, aceasta este o problemă destul de mare pe care mulți o au”, a declarat el pentru Euronews.

Cel mai mare producător de produse chimice din lume, care își are sediul central în Germania, BASF, analizează, de asemenea, posibilitatea de a-și reloca o parte din forța de muncă în Asia și de a concedia lucrători din Germania, pe fondul exploziei prețurilor la energie din cauza situației de amploare din Ucraina și a birocrației împovărătoare din Germania.

Și-a pierdut Germania competitivitatea?

Asia se află pe o spirală economică ascendentă, care are un impact global.

„Companiile germane au localizat deja o mare parte din producție în China, în India, în alte părți, iar acest lucru va continua”, a declarat Fratzscher.

Având în vedere că China începe să reducă concurența și își subvenționează propriile companii, „este mai greu pentru companiile germane să concureze”, în special în contextul costurilor ridicate ale energiei și forței de muncă din Europa.

Deci, ce urmează pentru economia germană?DIW a declarat că vede o „stagnare a economiei germane în acest an, o redresare treptată în următorii câțiva ani”. Economia germană s-a contractat din nou în al doilea trimestru al anului 2024 și se află tehnic în recesiune, producția industrială continuând să scadă.Industria auto a fost afectată în special de cererea scăzută de vehicule electrice, din cauza investițiilor lente în infrastructură.Cu toate acestea, Fratzscher a spus că este optimist și crede că marile companii germane „au fost întotdeauna foarte inovatoare”, după ce s-au reinventat de mai multe ori.

„Ele trebuie să se reajusteze, trebuie să se reformeze. Și acesta este cazul Volkswagen și al multor companii germane”, a adăugat el.Poate guvernul german să ajute?Fratzscher a spus că nu crede că guvernul ar trebui să intervină pentru a păstra lucrătorii.

„Transformarea înseamnă schimbare. Schimbarea înseamnă adesea consolidare. Companiile trebuie să se restrângă pentru a putea investi și dezvolta noi tehnologii”, a spus el.

Fratzscher a remarcat, de asemenea, că încercarea guvernului de a păstra vechile structuri în marile companii nu se limitează doar la Germania, ci este și un fenomen european.

„Adesea, părțile vechi, părțile redundante ale unei economii trebuie să dispară pentru ca noile părți să poată apărea și să reapară sau să fie dezvoltate”, a adăugat el, sugerând că aceste crize nu au soluții pe termen scurt.

„Va fi nevoie de rezistență și de investiții continue în următorii cinci ani și apoi, sperăm, în această perioadă, economia germană va gestiona tranziția”.Având în vedere că economia germană depinde în mare măsură de industria auto, aceste concedieri în masă pot duce la o creștere a deziluziei în rândul populației germane și pot juca în favoarea extremei drepte.Acest lucru ar putea avea un impact major asupra alegerilor federale de anul viitor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău