10 cele mai frecvente înşelătorii la cumpărarea unei maşini folosite

09 Apr. 2024, 10:00
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Apr. 2024, 10:00 // Actual //  bani.md

Plata în avans

Una dintre metodele preferate ale vânzătorilor de maşini care caută să comită înşelătorii este să posteze anunţuri în care maşinile par a fi adevărate chilipiruri, conform experţilor carVertical.

Ei îi conving apoi pe potenţialii cumpărători că maşina este ţinută într-o locaţie îndepărtată şi cer ca banii să fie transferaţi înainte de a furniza vehiculul. Mai mult, adesea pretind că există şi alţi cumpărători interesaţi pentru a crea un sentiment de urgenţă. Odată ce banii sunt transferaţi, îi încasează, şterg anunţul şi dispar fără urmă.

Siteuri web false cu anunţuri auto

Escrocii creează siteuri false care arată ca şi cum ar aparţine unui dealer de maşini care are oferte foarte atractive. Adesea aceste siteuri arată foarte asemănător cu cele ale dealerilor consacraţi şi folosesc adrese web aproape identice. Odată ce clienţii găsesc aceste oferte şi îi contactează pe aşa-numiţii agenţi de vânzări, li se cere să plătească în avans. Imediat ce o fac, practic au şi pierdut banii. Cumpărătorii ar trebui să acorde întotdeauna o atenţie deosebită oricărui site web prin intermediul căruia efectuează o plată, iar dacă o afacere pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.

Ascunderea faptului că maşina a fost importată

Uneori vânzătorii evită să menţioneze faptul că o bună parte din istoricul unei maşini s-a produs într-o ţară străină. Chiar dacă maşina a fost importată în urmă cu 5 sau 8 ani, această informaţie este totuşi valoroasă şi poate fi un criteriu important în luarea unei decizii. Fiind relativ uşor şi ieftin să imporţi o maşină, multe maşini sunt cumpărate într-o ţară şi ajung să fie revândute în alta. În timpul acestor tranzacţii transfrontaliere, kilometrajul poate fi dat înapoi, iar unele daune pot fi ascunse.

Facebook Marketplace

O practică foarte populară este aceea de a se lista la vânzare piese auto false pe Facebook Marketplace. Escrocheria implică pe cineva care face publicitate unui set de roţi sau unui kit de caroserie pentru un model popular de maşină la un preţ foarte bun pentru a crea iluzia unui chilipir. Când sunt contactaţi de cumpărători, escrocii le vor cere să le transfere banii pentru ca ulterior să dispară. Experţii citaţi spun că Facebook Marketplace are un control al calităţii foarte slab şi un suport pentru clienţi inexistent, motiv pentru care cumpărătorii ar trebui să fie foarte prudenţi şi să trimită banii doar după ce au văzut în persoană bunurile pe care doresc să le cumpere.

Fraudarea odometrului

Datul kilometrajului înapoi este o practică populară printre escrocii care doresc să crească în mod artificial valoarea maşinilor pe care le vând. Odometrele maşinilor mai vechi se pot modifica mecanic sau iar cele aparţinând modelelor mai noi prin intermediul dispozitivelor de diagnosticare care se conectează la computerul de bord. Fraudând odometrul, escrocii fac să pară că o maşină a fost condusă pe mai puţini kilometrii decât în realitate – în felul acesta pun şoferii în pericolul de a cumpăra maşini cu probleme mecanice şi care valorează mult mai puţin decât s-a plătit pe ele.

Daune ascunse

Uneori vânzătorii nu împărtăşesc toate detaliile despre daunele din trecutul unei maşini, singura modalitate de a afla despre ele fiind prin intermediul unei verificări istorice. Cumpărătorii care îşi iau maşini la mâna a doua care au suferit daune grave în trecut ar putea ajunge să plătească sume enorme în viitor pe reparaţii. De asemenea, aceste vehicule pot avea daune structurale care le compromit siguranţa.

Raport istoric auto falsificat

Unii vânzători falsifică rapoartele care prezintă istoricul vehiculelor pentru a demonstra cumpărătorilor că maşinile pe care le vând nu au defecte. Când rapoartele istorice sunt tipărite şi nu sunt generate pe loc, unele evenimente critice pot fi şterse. Prin urmare, cumpărătorii ar trebui să genereze ei înşişi un raport istoric pentru a evita să fie înşelaţi.

Maşini care au fost taxi sau folosite pentru închiriere

În general, maşinile de închiriat pe termen scurt şi cele care au fost folosite în regim de taxi ar trebui evitate deoarece sunt probabil mai uzate decât indică kilometrajul şi „pot deveni saci fără fund de tocat bani”. Din păcate, vânzătorii ascund uneori astfel de detalii din trecutul maşinilor pe care le au la vânzare.

Vehiculele la mâna a doua care au fost folosite pentru car sharing pe termen scurt au la activ mult mai multe porniri la rece, ceea ce înseamnă că motorul şi alte componente pot fi degradate şi mai puţin fiabile decât ar trebui să fie. În acelaşi timp taxiurile au adesea un kilometraj ridicat şi pot fi caracterizate printr-un interior foarte uzat – în special pe locurile din spate. Deoarece majoritatea taxiurilor circulă prin oraşe, se recomandă cumpărătorilor să inspecteze aceste maşini acordând o atenţie deosebită la starea sistemului de frânare şi a componentelor suspensiei.

Maşini furate

Aproape toate vehiculele furate ajung pe piaţa neagră sub formă de piese de schimb, dar uneori aceste maşini pot ajunge în anunţuri auto sau pe reţelele de socializare. Verificarea istoricului îţi va indica dacă o maşină a fost raportată ca furată în trecut.

Scheme de plată suspecte

Escrocii pot pretinde că nu acceptă transferuri bancare şi că preferă plăţi prin servicii precum Western Union. Acesta este un mare semnal de alarmă deoarece escrocii pot crea ID-uri false şi pot colecta banii fără a mai putea fi identificaţi ulterior şi fără a vă arăta niciodată maşina adevărată.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:21 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova nu va semna un nou acord cu Fondul Monetar Internațional, iar autoritățile de la Chișinău se bazează tot mai mult pe finanțarea oferită de Uniunea Europeană, a declarat economistul Veaceslav Ioniță într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit expertului, absența unui acord cu FMI explică și atitudinea relativ relaxată a Guvernului în raport cu dezechilibrele bugetare. „Republica Moldova nu va avea acord FMI. Acest acord nu-l vom avea. Și atunci apare întrebarea: de unde ne finanțăm? Guvernul stă relaxat pentru că, în ultimii ani, sursa principală de finanțare s-a schimbat radical”, a afirmat Ioniță.

Economistul susține că, până în urmă cu aproximativ cinci ani, circa 70% din finanțarea externă a Republicii Moldova provenea din surse condiționate, precum FMI, care impuneau reforme clare și disciplină fiscală. „Astăzi, aproximativ 80% din finanțare vine din partea Uniunii Europene”, a precizat acesta.

În opinia lui Veaceslav Ioniță, această schimbare a transformat finanțarea externă dintr-una economică într-una politică. „Am trecut de la finanțare condiționată – faceți reforme, faceți ordine – la o finanțare politică. Contextul războiului din Ucraina face ca Uniunea Europeană să închidă ochii la multe probleme structurale”, a spus economistul.

Totodată, el avertizează că situația finanțelor publice rămâne fragilă: venituri slabe, cheltuieli orientate preponderent spre consum curent și investiții insuficiente. „FMI îți spune direct: așa structură de stat nu poate fi finanțată, te duci spre faliment. Dacă ar fi granturi, aș mai înțelege, cum a fost în anii 2010. Dar acum sunt împrumuturi, iar povara datoriei crește”, a subliniat Ioniță.

Un semnal de alarmă îl reprezintă și costurile tot mai mari ale datoriei publice. Potrivit economistului, anul viitor Republica Moldova intenționează să se împrumute cu aproximativ 21 de miliarde de lei, iar aproape o treime din această sumă va fi utilizată doar pentru plata dobânzilor. „Nu am mai avut o astfel de situație”, a declarat el.

Veaceslav Ioniță a mai explicat că finanțarea din partea Uniunea Europeană vine prin mai multe mecanisme: atât direct de la Comisia Europeană, cât și prin instituții financiare europene, precum Banca Europeană de Investiții. „Dacă le cumulăm pe toate, ponderea Uniunii Europene în finanțarea Republicii Moldova este și mai mare”, a concluzionat economistul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII