Flota „de umbră” a Rusiei, sub lupa balticilor! controale stricte pe rutele petroliere din nord

17 Dec. 2024, 10:20
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Dec. 2024, 10:20 // Actual //  Ursu Victor

Douăsprezece țări europene, inclusiv Danemarca, Estonia, Norvegia și Suedia, intenționează să controleze polițele de asigurare ale tancurilor petroliere rusești care traversează Marea Baltică. Decizia, discutată de mult timp, ar putea fi anunțată oficial în curând, după ce două tancuri petroliere vechi de 40 de ani s-au scufundat în strâmtoarea Kerci, riscând să declanșeze una dintre cele mai mari catastrofe ecologice din Marea Neagră.

Conform agenției Bloomberg, inițiativa vizează tancurile petroliere aparținând așa-numitei „flote de umbră” a Rusiei, utilizată pentru a exporta petrol ocolind plafonul de preț impus de statele occidentale. Aceste nave sunt suspectate că fie nu dețin asigurări adecvate pentru riscuri precum scurgerile de combustibil, fie sunt asigurate insuficient.

Prim-ministrul Estoniei, Kristen Michal, a declarat că activitatea acestei flote prezintă un risc major, iar o catastrofă ecologică este „doar o chestiune de timp”. Reprezentanții Joint Expeditionary Force, o alianță formată din Marea Britanie, Țările de Jos și țările nordice și baltice, vor discuta săptămâna aceasta despre măsuri împotriva flotei rusești.

Danemarca va juca un rol central în aceste verificări, deoarece strâmtorile sale înguste și sinuoase sunt o rută crucială pentru exportul petrolului rusesc, care în acest an a generat venituri de aproximativ 33 de miliarde de dolari. Aceste exporturi reprezintă circa 42% din valoarea totală a exportului maritim de petrol al Rusiei, conform datelor Bloomberg.

Deși legislația internațională privind libertatea navigației limitează posibilitatea țărilor de a solicita informații despre asigurările tancurilor petroliere, autoritățile pot colecta date pentru a asigura transparența. În cazul refuzului de a coopera, navele vor fi monitorizate, iar în viitor ar putea fi introduse măsuri mai stricte bazate pe aceste informații.

Tancurile petroliere rusești au încetat aproape complet să colaboreze cu companiile de asigurări occidentale, care anterior dominau peste 90% din piață. În schimb, o parte dintre ele sunt asigurate de companii rusești. Totuși, potrivit unor rapoarte recente, polițele emise de „Ingosstrah” includ clauze care permit refuzul despăgubirilor în caz de accidente.

În același timp, unele nave din flota „de umbră” ar putea să nu fie deloc asigurate, sporind riscul unor dezastre ecologice.

Recent, două tancuri petroliere ale companiei „Volgoneft” s-au scufundat în strâmtoarea Kerci din cauza unei furtuni. Acestea transportau 9.200 de tone de păcură, iar ecologiștii de la Greenpeace estimează că aproximativ 4.300 de tone ar fi ajuns în mare. Incidentul riscă să devină una dintre cele mai grave catastrofe ecologice din Marea Neagră, cu consecințe devastatoare pentru fauna și flora marină.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 18:52
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 18:52 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sezonul 2025 al cireșelor aduce provocări și oportunități pentru producătorii moldoveni, în contextul unor fluctuații semnificative pe piața internațională, anunță Asociația Moldova Fruct.

Deși exporturile în volum au scăzut față de anul trecut – doar 8000 de tone față de 10.000 de tone în iunie 2024 – valoarea totală a exporturilor a crescut spectaculos, ajungând la 20 milioane de dolari, față de 13 milioane în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea cu 51,4% a prețului mediu de export a compensat pierderile cantitative.

Situația regională a influențat direct acest salt valoric. În timp ce Italia se bucură de un sezon bogat și o cerere crescută, alte țări importante producătoare, precum Grecia și Turcia, au fost afectate sever de condițiile meteo extreme din primăvară. Inclusiv recolta din Republica Moldova a fost influențată de acești factori, cu efecte asupra volumelor disponibile pentru export.

Pe lângă valoarea crescută, o schimbare notabilă este și în structura geografică a exporturilor. Dacă în 2024 84% din cireșe mergeau spre țările CSI, în 2025 ponderea a scăzut la 70%. În schimb, livrările către statele din Uniunea Europeană s-au majorat de la 16% la 28%. Printre noile piețe se numără Italia, Croația, Serbia, Bosnia și Danemarca.

Piața din România s-a remarcat printr-o evoluție spectaculoasă: în iunie 2025 au fost exportate 1666 tone de cireșe moldovenești, de aproape două ori mai mult decât în aceeași lună din 2024 (842 tone), iar valoarea acestora a crescut cu 65%.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO