Căderea valutară a Rusiei: Cum au afectat sancțiunile economice veniturile din export ale țării

21 Ian. 2025, 05:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Ian. 2025, 05:37 // Actual //  Ursu Victor

Economia Rusiei se confruntă cu un deficit în creștere al principalelor valute internaționale, ca urmare a intensificării sancțiunilor financiare occidentale. Potrivit Băncii Centrale a Rusiei, 95% din sistemul bancar național se află sub sancțiuni.

Conform estimărilor, în 2024, Rusia a primit aproximativ 70 de miliarde de dolari din încasările valutare în dolari și euro, potrivit analistilor de la Alfa-Bank, care se bazează pe statisticile Băncii Centrale.

Datele Băncii Centrale arată că, în perioada ianuarie-noiembrie, exportatorii ruși au livrat produse în valoare de 386 miliarde de dolari, iar pentru întregul an, veniturile din export sunt estimate la aproximativ 420 miliarde de dolari. Totuși, doar 18% din aceste livrări au fost plătite în dolari și euro, monedele-cheie ale comerțului mondial, care reprezintă 70% din tranzacțiile comerciale globale, conform datelor SWIFT. În schimb, 43% din exporturi au fost plătite în ruble, iar 38,6% în „alte valute”, dintre care yuanul chinezesc este principalul în Rusia.

Fluxul de valute principale în Rusia a scăzut la nivelurile veniturilor din export ale economiei din anii 1990, conform statisticii Băncii Centrale: 66,1 miliarde de dolari în 1994, 73,7 miliarde în 1998 și 69,6 miliarde în 1999.

Pentru comparație, înainte de război, mai mult de 80% din veniturile valutare ale companiilor ruse erau în dolari și euro, iar valoarea acestora putea atinge aproximativ 400 de miliarde de dolari pe an (potrivit datelor din 2021).

În realitate, anul trecut exportatorii ruși au primit mult mai puțini dolari și euro – doar aproximativ 50 de miliarde de dolari, deoarece o mare parte din veniturile lor au fost „înghețate” în străinătate din cauza intensificării sancțiunilor americane. În noiembrie, Gazprombank, ultima mare bancă de stat cu acces la plăți în dolari și la sistemul SWIFT, a fost inclusă într-un nou set de sancțiuni, împreună cu alte aproximativ 50 de bănci care gestionau comerțul extern.

Potrivit MoneyRoo, companiile rusești au pierdut fiecare al treilea dolar pe care ar fi trebuit să-l primească pentru produsele exportate. Alfa-Bank estimează că suma pierdută se ridică la aproximativ 20 de miliarde de dolari, echivalentul a mai mult de 2 trilioane de ruble, afectând semnificativ situația financiară a companiilor și capacitatea acestora de a desfășura activități comerciale, inclusiv achizițiile din import.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO