Marea Baltică, fără barili! Exporturile rusești de petrol au scăzut cu 40% – minimul ultimilor patru ani

28 Ian. 2025, 09:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
28 Ian. 2025, 09:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Companiile petroliere din Rusia au redus drastic exporturile prin cel mai mare port al Mării Baltice, Ust-Luga, în urma înăspririi sancțiunilor impuse de Statele Unite, care au vizat „Surgutneftegaz”, „Gazprom Neft” și 183 de tancuri petroliere din așa-numita „flotă din umbră”.

În luna ianuarie, din portul Ust-Luga vor fi exportate doar 1,5 milioane de tone de petrol din sortimentele Urals și KEBCO, marcând cel mai scăzut nivel din 2021, potrivit Reuters, care citează surse din comerț și datele LSEG.

Comparativ cu luna decembrie (2,4 milioane de tone), exportul prin acest port a scăzut cu 40%. În consecință, terminalul petrolier al portului Ust-Luga, al doilea ca capacitate din Europa, funcționează la doar jumătate din capacitate. În trecut, volumul lunar exportat din acest port era de 3 milioane de tone. „Până la sfârșitul lunii ianuarie, volumul de petrol pompat în Ust-Luga este foarte scăzut, fiind expediată o singură încărcătură la câteva zile”, a declarat o sursă pentru Reuters.

Un nou pachet de sancțiuni petroliere adoptat de administrația Biden a crescut semnificativ costurile de transport pentru exporturile maritime rusești către India și China, piețe care absorb aproape 90% din petrolul rusesc transportat pe mare. Costul transportului pentru 100.000 de tone de petrol Urals din porturile baltice către India a crescut cu 25%, iar transportul către China, din portul Kozmino din Orientul Îndepărtat, s-a majorat de cinci ori.

În aceste condiții, companiile petroliere rusești au fost nevoite să ofere discounturi mai mari. Potrivit Argus, reducerile pentru petrolul Urals au crescut cu 1,5-2,6 dolari pe baril, ajungând la 13,5-14,4 dolari pe baril, iar discounturile pentru petrolul de calitate superioară ESPO au urcat cu 8,4 dolari, până la 10 dolari pe baril.

Conform estimărilor analiștilor Alfa Bank, sancțiunile ar putea reduce exporturile zilnice de petrol ale Rusiei cu până la 800.000 de barili, echivalentul a aproape o treime din livrările maritime totale. Aceasta ar putea aduce economiei ruse pierderi anuale de 10-20 de miliarde de dolari. Expertul german Janis Kluge estimează că efectul negativ asupra veniturilor bugetare ale Rusiei ar putea ajunge până la 1% din PIB, adică aproximativ 2 trilioane de ruble sau 18% din veniturile din petrol și gaze planificate de Ministerul Finanțelor pentru anul curent (10,9 trilioane de ruble).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

07 Dec. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
07 Dec. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Atacurile efectuate de Ucraina asupra tancurilor petroliere rusești și asupra infrastructurii portuare din Marea Neagră au provocat o creștere a costurilor de asigurare pentru navele comerciale din regiune. Potrivit Financial Times, în ultima lună tarifele de asigurare pentru riscuri de război au crescut de trei ori, iar brokerii avertizează că majorările vor continua.

Marcus Baker, reprezentant al companiei de brokeraj Marsh, a declarat pentru FT că polițele de asigurare împotriva riscurilor militare au urcat de la 0,25–0,3% din valoarea navei la începutul lunii noiembrie, până la 0,5–0,75% în această săptămână, ceea ce reprezintă un salt total de 250%.

Cea mai abruptă majorare se observă în zonele rusești ale Mării Negre, aflate la graniță cu Ucraina, Georgia și Turcia. Tarifele au crescut în special pentru tancurile petroliere operate de companii rusești și pentru navele tip bulk carrier care transportă mărfuri vrac, precum cerealele.

Brokerii spun că escaladarea conflictului și riscurile tot mai mari pentru navigația comercială determină companiile de asigurări să majoreze masiv prețurile, într-o piață care deja era tensionată.

„Rusia va continua să intensifice situația din Ucraina, așa că este foarte probabil să vedem noi creșteri ale prețurilor în regiune și dincolo de ea”, avertizează Baker.

Creșterea costurilor de asigurare ar putea afecta rutele comerciale, exporturile de cereale și transporturile de petrol din zona Mării Negre, amplificând presiunile asupra piețelor globale de energie și materii prime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII