A reușit Richard Branson să ajungă cu adevărat în spațiu? Astrofizicianul Neil deGrasse Tyson spune că nu

15 Iul. 2021, 15:24
 // Categoria: Au Bani // Autor:  MD Bani
15 Iul. 2021, 15:24 // Au Bani //  MD Bani

Pe data de 11 iulie curent, miliardarul Richard Branson a realizat primul zbor spațial turistic din istorie. Zborul VSS Unity al companiei sale Virgin Galactic a fost destinat graniței dintre Pământ și spațiu. Deși britanicul a atins o etapă istorică, există cei care se îndoiesc că a călătorit cu adevărat în spațiu, iar unul dintre ei este celebrul astrofizician Neil deGrasse Tyson, discipol al lui Carl Sagan.

Sonda spațială a decolat duminică în jurul orei 8:40 (ora locală) din Spaceport America din New Mexico. După ce a zburat timp de o oră la o altitudine de 15 kilometri, nava spațială a eliberat avionul spațial care îl transporta pe Richard Branson și echipajul astfel încât să poată părăsi atmosfera Pământului.

Obiectivul avionului era de a atinge limita dintre spațiu și Pământ, care avea să fie de 80 km înălțime, așa cum stipulează guvernul Statelor Unite. În acest moment, cerul se transformă din albastru în negru, se poate vedea curbura planetei și este posibil să plutească în greutate.

După ce a petrecut câteva minute pe orbită, VSS Unity a aterizat cu succes în New Mexico la 9:38 ora locală.

De ce Neil deGrasse Tyson spune că Richard Branson nu a intrat în spațiu?

Într-un interviu acordat CNN, astrofizicianul și directorul Planetariului Hayden de la Centrul Rose pentru Pământ și Spațiu, a menționat că, în opinia sa, Richard Branson nu a plecat în călătorii spațiale.

„În primul rând, a fost suborbital. NASA a făcut-o acum 60 de ani alături de Alan Shepard, a decolat de la Cape Canaveral și a aterizat în ocean. Dacă nu mergi suficient de repede pentru a ajunge pe orbită, vei cădea și te vei întoarce pe Pământ ”, a explicat deGrasse.

Prezentatorul și comunicatorul științific a subliniat, de asemenea, că nici Richard Branson, nici Jeff Bezos nu au fost efectiv puși pe orbită.

„Deci, ai ajuns suficient de sus? Ai intrat pe orbită? Chiar ai mers undeva? Ai fost pe Lună, pe Marte sau dincolo? ”, A întrebat scriitorul.

„Sunt încântat că aceasta este o nouă atracție turistică. Nu am nicio problemă sau îndoială cu celebrarea acestui fapt. Ar fi trebuit să se întâmple cu zeci de ani în urmă, nu a durat 60 de ani pentru ca o companie privată să ajungă să facă ceea ce a făcut NASA în 1961 „, a adăugat el.

Apoi, Neil deGrasse Tyson a folosit un glob pentru a explica cât de înalte sunt Stația Spațială Internațională și orbita navei spațiale. Dacă îl priviți proporțional, orbita lor ar fi la un centimetru față de modelul la scară, în timp ce luna ar fi la mai mult de 10 metri distanță. Cu toate acestea, granița la care a ajuns Branson este la mai puțin de 2 milimetri de la suprafață.

„Este în regulă dacă vrei să-i spui„ spațiu ”, deoarece oamenii obișnuiți nu au ajuns acolo înainte și este o premieră pentru tine. De aceea durează opt minute pentru a intra pe orbită și trei zile pentru a ajunge pe lună. Aceasta este de fapt călătoria spațială. Deci nu o văd ca „oh, hai să mergem în spațiu”. Nu. Ceea ce veți avea este o vedere frumoasă a Pământului „, a explicat el.

„Nici nu știu dacă vei vedea curbura. Am făcut câteva calcule și cred că nu. Dacă sunteți la 2 milimetri de suprafața acestui glob, nu aveți perspectiva completă. Este un efect vizual pe care îl obțineți de la 50 de mile în sus (aproximativ 80 de kilometri). Deci, distrează-te „, a concluzionat deGrasse.

Pe de altă parte, elevul lui Carl Sagan crede că proiectul lui Elon Musk și al companiei sale aerospațiale are mai mult merit.

„Conceptul SpaceX este„ vrem să trimitem oamenii în locuri ”, este un efort de a depăși această limită, acea frontieră a explorării spațiului”, a spus omul de știință.

Indiferent dacă a călătorit sau nu în spațiu în termeni tehnici, realizarea lui Sir Richard Branson deschide o nouă eră în turismul spațial. Se așteaptă ca în mai puțin de o săptămână Jeff Bezos de la Amazon să facă același lucru cu o navă a companiei sale Blue Origin.

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO