Gazele naturale sunt pe drum. Compania poloneză începe livrarea gazului printr-un partener din Ucraina

26 Oct. 2021, 11:27
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
26 Oct. 2021, 11:27 // Actual //  MD Bani

PGNiG Supply & Trading (PST), în cooperare cu Grupul americano-ucrainean ERU a câștigat licitația pentru livrare de gaze naturale către Republica Moldova. Aceasta va fi prima livrare către această țară dintr-o sursă non-rusă, se anunță într-un comunicat de presă plasat pe site-ul oficial al PST, scrie Realitatea.md.

Din acest comunicat, aflăm că PST prin ERU va livra Republicii Moldova marți, 26 octombrie 2021, un milion de metri cubi de gaze naturale, informație deja furnizată de autoritățile noastre, acesta fiind rezultatul licitației pentru o singură furnizare de combustibil gazos anunțată de „Energocom”.

„Licitația a fost organizată în regim de urgență din cauza reducerii presiunii în rețelele de transport a gazelor naturale în Moldova de către Gazprom”.

Potrivit aceluiași comunicat, PGNiG (sau PST) „este profund angajată în principiul solidarității energetice, pe care îl percepem ca o condiție prealabilă pentru buna funcționare a pieței de gaze din Uniunea Europeană și din țările învecinate”.

„Călăuziți de acest principiu am decis să participăm la licitația al cărei scop era să furnizeze urgent gaz pentru Moldova care a întâmpinat probleme cu livrările din Rusia”, a declarat Paweł Majewski, președintele Consiliului de administrație al PGNiG SA, compania care deține PST.

Astfel, gazul va fi livrat printr-un punct de intrare la granița moldo-ucraineană, de aceea PST va coopera cu ERU, care este principalul partener al companiei în Ucraina.

„Credem că dificultățile actuale vor încuraja Moldova să-și diversifice sursele de aprovizionare cu gaze, să se integreze în continuare în UE și să implementeze reglementările UE privind gazele”, a adăugat Yaroslav Mudryy, Managing Partner la ERU.

Amintim că Republica Moldova a semnat, acum o zi, un contract pentru o achiziție de probă de un milion de metri cubi de gaze naturale cu compania poloneză PGNiG. Contractul a fost încheiat cu „Energocom” – furnizor central de energie electrică în țara noastră. Coincidență sau nu, dar se întâmplă la cinci zile de la vizita viceprim-ministrului, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, în Polonia. Cel din urmă explicase că, de fapt, acum autoritățile cumpără gaz pentru a asigura presiunea în rețelele de transport care e la limita critică.

Întrebată de preț, prim-ministra Natalia Gavrilița a declarat că Republica Moldova achită circa 1.000 de dolari per mia de metri cubi de gaz, însă a adăugat că „nu putem încă da publicității suma exactă, deoarece e secret comercial”. Fostul premier Ion Chicu susține că pentru gazele procurate de la compania poloneză din bugetul național s-ar fi alocat suma de 1,7 miliarde de lei.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală