Prețuri uriașe. Cafeaua arabica este tot mai SCUMPĂ

19 Nov. 2021, 04:11
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Nov. 2021, 04:11 // Actual //  bani.md

Miercuri, la Bursa de la New York, preţurile pentru contractele cu livrare în luna martie au crescut cu 4,6%, până la 2,3475 dolari pentru o livră (0,45 kilograme), cel mai ridicat preţ înregistrat după luna ianuarie 2012. Este vorba de un preţ aproape dublu faţă de cel înregistrat în urmă cu un an. În plus, scumpirea cafelei arabica, folosită de marile lanţuri de cafenele precum Starbucks Corp., stimulează presiunile inflaţioniste de-a lungul multor sectoare ale economiei.

„Tensiunile de-a lungul lanţului de aprovizionare sunt la un nivel fără precedent. Nu ne-am confruntat niciodată cu atât de mulţi factori negativi simultan. Situaţia se transformă rapid într-o criză”, spune Judy Ganes, preşedintele firmei J. Ganes Consulting. Potrivit acestuia, zonele cultivate cu cafea din Brazilia, care în acest an au fost lovite de secetă şi îngheţ, vor avea randamente sub medie şi în 2022 iar Brazilia nu are suficiente stocuri pentru a acoperi diferenţa. În aceste condiţii, preţurile ar putea ajunge în curând la 2,70 şi chiar 2,80 dolari pentru o livră de cafea arabica.

Preţurile locale în Brazilia şi Columbia au ajuns deja la un nivel record. În ambele ţări există îngrijorări că vor apărea şi mai multe cazuri în care fermieri se declară în „default” (-incapacitate de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale-nr.) după ce au încheiat contracte de livrare forward la preţuri mult mai mici decât cele înregistrate în prezent.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală