Accizarea produselor de tutun pe masa deputaților: „Noi nu putem accepta pe piață țigări ieftine”

01 Dec. 2021, 11:57
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
01 Dec. 2021, 11:57 // Actual //  MD Bani

Asociațiile de business și experții economici recomandă introducerea prețului minim de vânzare cu amănuntul a produselor de tutun în politica bugetar-fiscală pentru anul viitor. Astfel, specialiștii consideră că va fi posibil sporirea încasărilor la bugetul de stat și cel mai important, asigurarea sănătății cetățenilor. Totodată, în cadrul consultărilor publice asupra politicii fiscale și vamale, s-a propus creșterea graduală a accizelor la țigărilor de foi, ceea ce va permite producătorilor locali să se adapteze la noile condiții de piață.

Prețului minim de vânzare cu amănuntul pentru produsele de tutun a fost exclus din legea bugetului pentru anul 2020. Din acest motiv, în comercializare au apărut țigări cu filtru la un preț mic, de circa 18 lei. Asociația Businessului European propune reintroducerea acestei norme.

”Propunem implementarea mecanismului de formare a prețului minim de comercializare cu amănuntul pentru țigarete și țigări de foi începând cu anul 2022. Prin urmare vor putea fi atinse două obiective importante pentru Republica Moldova – rezultate pozitive în domeniul sănătății publice și venituri mai mari la bugetul de stat”, a declarat Anna Djurinscaia, manager pe politici fiscale, Asociația Businessului European.

La rândul, expertul economic Veaceslav Ioniţă a propus implementarea prețului minim de comercializare cu amănuntul, dar și creșterea graduală a accizelor la țigările de foi, așa numitele cigarillos.

De menționat, că acciza pentru acest produs de tutun este mult mai mică față de țigările obișnuite, iar pe piață se vând cigarillos chiar și de 12 lei. Pentru a remedia situația statul a propus pentru anul viitor o acciză similară cu cea a țigărilor obișnuite.

”Politica fiscală este un instrument și de politică pro-sănătate. Prețul minim de vânzare cu amănuntul este un instrument suplimentar la politicile în domeniul sănătății. Dar, noi trebuie să asigurăm un echilibru, ca agenții economici să se adapteze la noile reguli de joc. Propunem să fie introdus prețul minim de vânzare pentru produsele de tutun, și totodată, pentru țigările de foi să păstrăm pentru câțiva ani acciza aplicată în prezent. Astfel, avem grijă de sănătatea cetățenilor și în același timp protejăm producătorul autohton”, a declarat Ioniță.

Propunerile nu au fost susținute de Asociația Procesatorilor de Tutun „AP-TUTUN”. Potrivit reprezentanților, introducerea prețul minim de vânzare cu amănuntul va stimula monopolizarea pieței.

Deputatul fracțiunii PAS, Radu Marian a declarat că ”ceea ce se întâmpla pe piața Moldovei este că avem niște țigări obișnuite care se vând sub formă de cigarillos la un preț foarte mic. Am văzut cifrele cât de mult s-a majorat volumul de comercializare a acestui tip de țigări. Cineva încearcă să comercializeze aceleași țigări la un preț mult mai mic. Este o chestiune care nu poate acceptată de un stat care se respectă. Noi avem pierderi de 4 miliarde de lei anual din cauza fumatului. Din acest motiv este o linie roșie pe care nu o putem să o trece, sănătatea publică este primordială, nu putem accepta pe piață țigări așa ieftine”

Președintele Comisiei Economiei, Buget și Finanțe, Dumitru Alaiba a declarat că va fi organizată o ședință separată privind accizarea produselor de tutun pentru a fi discutate toate aspectele, inclusiv riscurile de contrabandă.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 15:29
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Nov. 2024, 15:29 // Actual //  Ursu Victor

Transportul feroviar, care reprezintă 13,6% din structura totală a mărfurilor transportate, a marcat cele mai mari scăderi în perioada ianuarie-septembrie 2024. Potrivit datelor statistice, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată a scăzut cu 32,9%, iar parcursul acestora a înregistrat o reducere și mai semnificativă, de 36,7%.

Această evoluție negativă reflectă dificultățile cu care se confruntă sectorul feroviar în contextul schimbărilor economice și al restructurărilor interne. Printre posibilele cauze ale declinului se numără scăderea cererii pentru transportul feroviar, concurența cu alte moduri de transport și provocările operaționale întâmpinate de „Calea Ferată din Moldova”.

CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.

În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală