Bombă cu ceas în sistemul de pensii. Populația îmbătrânește, iar deficitul se adâncește

08 Ian. 2022, 12:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Ian. 2022, 12:02 // Actual //  Lupu Eduard

Sistemul de pensii al Republicii Moldova se confruntă cu provocări semnificative, inclusiv baza îngustă de contribuții, îmbătrânirea populației, scăderea ratelor de înlocuire și creșterea deficitului din cauza indexării duble și a inversării politicilor, susține Guvernul în scrisoarea adresată a FMI pentru implementarea programului de reforme pe o perioadă de 40 de luni în schimbul unei finanțări de 560 mil. USD.

Reprezentanții executivului susțin că pentru moment a fost asigurată sustenabilitatea sistemului de pensii.

Pentru a face față acestor provocări, am majorat pensia minimă cu 68 la sută, până la 2000 lei, pentru a o aduce la nivelul de subzistență calculat. Am corectat recentele modificări de politici care prevedeau reducerea vârstei de pensionare de la 63 la 62 ani pentru bărbați și de la 59 la 57 ani pentru femei, fapt care ar fi condus la presiuni semnificative asupra sistemului de pensii, abrogând în Parlament actele legislative respective (acțiune prealabilă). În consultare cu Banca Mondială, intenționăm să modificăm formula de indexare și să extindem baza de contribuții pentru a atenua riscurile de sustenabilitate și a asigura rate de înlocuire viabile”, se arată în mesajul Guvernului.

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, la sfârșitul anului 2021, în Republica Moldova erau 686 mii de pensionari, iar ne uităm la raportul dintre salariați și beneficiarii de pensii e de vreo 1,25. Dar prin anii 2029, dacă ne uităm la creșterea demografică, până la sfârșitul decadei noi ar trebui să avem 1 salariat la 1 beneficiar de pensie și, de obicei, ca să devină un sistem sustenabil trebuie să fie 4 contribuabili la un pensionar. Or, republica Moldova prin 2030 cred că o să ajungem deja 1 la 1.

Pentru anul 2022 Bugetul Asigurărilor Sociale BASS a fost votat de deputați în sumă de 31,2 miliarde lei, în creștere cu 3,7 miliarde de lei față de anul precedent. În structura veniturilor, 59,8%  reprezintă resursele generale ale bugetului asigurărilor sociale de stat și 40,2% – transferurile de la bugetul de stat.

Economiștii atenționează asupra riscurilor care pot apărea la BASS, dacă nu se face nimic. „BASS care e mai tot timpul în deficit și unde 40% din veniturile BASS-ului sunt acoperite din transferuri de la bugetul de stat, să zicem, dacă noi nu facem nimic, dacă păstrăm status-quo-ul din cauza deficitului pe care îl avem la BASS, adică contribuțiile noastre cumva acoperă doar jumătate din cheltuielile pentru pensii, indemnizații, asta ar duce datoria publică la 60% din PIB, în condițiile în care deficitul va trebui acoperit de stat”.

Numărul tot mai ridicat al pensionarilor și împuținarea salariaților vor pune la un moment dat guvernanții să opteze pentru majorarea taxelor sau creșterea datoriei de pentru acoperirea deficitului BASS.

 

Realitatea Live

27 Apr. 2024, 08:24
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Lupu Eduard
27 Apr. 2024, 08:24 // Bani și Afaceri //  Lupu Eduard

Inteligenţa artificială va duce la o nevoie „minimă” de call center-uri în cel mult un an, progresele rapide ale inteligenţei artificiale urmând să schimbe o industrie întreagă, spune directorul companiei indiene de IT Tata Consultancy Services, citat de FT.

K Krithivasan, directorul general al TCS, a declarat pentru Financial Times că, deşi „nu am văzut nicio reducere a locurilor de muncă” până acum, adoptarea pe scară mai largă a inteligenţei artificiale generative în rândul clienţilor multinaţionali va revizui tipul de centre de asistenţă pentru clienţi care au creat locuri de muncă în masă în ţări precum India şi Filipine.

„Într-o fază ideală, dacă mă întrebaţi pe mine, ar trebui să existe un număr foarte mic de centre de apeluri primite care să aibă deloc apeluri primite”, a spus el. „Suntem într-o situaţie în care tehnologia ar trebui să fie capabilă să prevadă un apel care vine şi apoi să abordeze proactiv punctul de durere al clientului.”

El a spus că chatbots vor putea în curând să analizeze istoricul tranzacţiilor unui client şi să facă o mare parte din munca depusă de agenţii din centrele de apeluri. „Acolo ne îndreptăm … . Nu cred că suntem acolo astăzi – poate peste un an sau cam aşa ceva”, a spus el.

Perspectiva ca instrumentele de inteligenţă artificială generativă care avansează rapid să înlocuiască multe tipuri de lucrători cu guler alb, inclusiv agenţii din centrele de apeluri şi dezvoltatorii de software, a alarmat factorii de decizie din întreaga lume.

În India – un centru global pentru serviciile de back-office – peste 5 milioane de persoane lucrează în domeniul IT şi al externalizării proceselor de afaceri, potrivit grupului industrial Nasscom.

TCS, o ramură a conglomeratului indian Tata care lucrează cu multinaţionalele pentru a le dezvolta sistemele IT, are peste 600.000 de angajaţi proprii şi venituri anuale de aproape 30 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău