Interviu. ANRE, despre desemnarea operatorului pe piața energiei electrice, concurență și standarde europene

21 Apr. 2021, 12:16
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
21 Apr. 2021, 12:16 // Interviu //  MD Bani

Situația de pe piața energiei electrice este una fierbinte, la rece vorbind. „Bănuieli rezonabile” privind situație de monopol și poziție dominantă pe piață, o necesitate tot mai evidentă a implementării standardelor europene și a creării unei pieți liberalizate și reducerea dependenței de un furnizor monopolist pe piața de energie electrică – acestea sunt elemente care păstrează tensiunea la cote maxime.

La solicitarea Bani.md, Agenția Națională pentru Reglementare în Emnergetică a răspuns la patru întrebări menite să ofere claritate la acest subiect sau, cel puțin, să prezinte starea lucrurilor și poziția ANRE.

Răspunsurile Agenției, le vedeți în continuare:

Bani.md: Din punct de vedere legal, în anii precedenți, au fost aprobate mai multe politici ce vizau liberalizarea pieței de energie electrică. Mai urmează a fi aprobate și alte documente pentru facilitarea procesului?

ANRE: Aprobarea Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică a semnificat  transpunerea în legislația primară a prevederile Pachetului Energetic III European, însă pentru punerea în aplicare a tuturor oportunităților și principiilor de reglementare, inclusiv cele menite să asigure un cadrul concurențial pentru piața energiei, a fost necesar un timp suplimentar în care a fost elaborat și aprobat cadrul legislativ secundar necesar implementării cerințelor legale.

În acest sens, în perioada anilor 2016-2020 Agenția a adus actele sale normative de reglementare în concordanță cu legea menționată, totodată aprobând și actele normative de reglementare noi prevăzute de lege. Legea 107/2016 menționează peste  30 de acte normative și hotărâri necesare de aprobat de către Agenție, nemaivorbind de hotărârile și deciziile conexe necesare pentru asigurarea procesului de implementare a reglementărilor. Pe lângă acest proces laborios Agenția în tot  acest timp a monitorizat punerea în aplicare a cerințelor legale de către întreprinderile electroenergetice, astfel încât obiectivele de reglementare stabilite de lege să poată fi atinse în cel mai scurt timp.

Odată cu aprobarea Regulilor pieței energiei electrice acest ciclu a fost închis, Agenția asigurând transpunerea Pachetului Energetic III și la nivelul legislației secundare.

Însă este foarte important de înțeles că dezvoltarea și liberalizarea piețelor de energie este un proces continuu. Structura piețelor energetice evoluează și odată cu ele și cerințele legale aplicabile

Uniunea Europeană este în plin proces de implementare a unui nou set de reguli – „Energie curată pentru toți europenii”, iar Republica Moldova , în calitate de parte contractantă a Tratatului Comunității Energetice va continua armonizarea cu normele europene în scopul atingerii obiectivului de integrarea în piața energetică unică europeană. Prin urmare, normele aplicabile în Republica Moldova vor evolua și ele urmând modelul european și utilizând cele mai bune practici utilizate de colegii din alte țări, care pot fi implementate cu succes și la noi.

 

Bani.md: Operatorul de piață. De ce se tărăgănează cu desemnarea acestuia? S-a inițiat procesul de certificare de către consiliul Comunității Energetice? Cum decurge acest proces?

ANRE: Conform prevederilor Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică desemnarea operatorului este prerogativa Guvernului. Dispozițiile finale ale legii menționate stabilesc o legătură între momentul desemnării operatorului pieței energiei electrice și crearea pieței energiei electrice pentru ziua următoare, a pieței energiei electrice pe parcursul zilei și a pieței energiei electrice de echilibrare, care la rândul lor sunt condiționate de existența condițiilor de procurare a energiei electrice de pe piața liberalizată națională, a Comunității Energetice sau a altor tari terțe și/sau a premiselor favorabile pentru crearea și funcționarea de piețe competitive organizate.

Chiar dacă nu este cel mai clar termen stabilit de lege, cu siguranță putem afirma că asigurarea cadrului legislativ necesar reprezintă un pas major, poate chiar decisiv, necesar atingerii acestui obiectiv.

Cât ține de certificarea operatorului sistemului de transport, procesul a fost lansat în 2019, însă avizele primite de la Secretariatul Comunității Energetice au indicat că modelul de separare ales pentru Î.S. „ Moldelectrica” nu a putut fi asigurat ținând cont de legislația primară existentă. În scopul asigurării posibilității certificării operatorului sistemului de transport, din câte cunoaștem, Ministerul Economiei și Infrastructurii lucrează la elaborarea unui proiect de modificare a Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică și Legea nr. 246/2017 cu privire la întreprinderea de stat și întreprinderea municipală.

Ulterior aprobării modificărilor respective, procedura de certificare va fi reluată, acțiunile Agenției ce se impun în acest proces, inclusiv termenele de realizare fiind clar stabilite în Legea nr. 107/2016.

 

Bani.md: Se așteptă că odată cu desemnarea operatorului de piață, piața energetică din Moldova va fi una concurențială. Cât de adevărată este această ipoteză?

ANRE: Conform atribuțiilor stabilite în Legea nr. 107/2016 cu privire la energia electrică operatorul pieței este responsabil de gestionarea pieței energiei electrice pentru ziua următoare, pieței pe parcursul zilei și pieței organizate a contractelor. Dacă funcționarea primelor două piețe organizate sunt direct legate de existența operatorului pieței energiei electrice, atunci piața contractelor bilaterale există și în prezent. Suplimentar, piața energiei electrice mai include și alte segmente, cum ar fi piața energiei electrice de echilibrare, piața serviciilor de sistem și alocarea capacităților de interconexiune și asta doar pe piața angro de energie electrică, să nu uităm și de segmentul pieței cu amănuntul în care sunt implicați direct și consumatorii finali.

Prin urmare o piață concurențială nu este condiționată de un singur factor. Mult mai importantă este existența multiplilor participanți atât ca consum cât și ca ofertă de energie electrică, aceasta fiind formula magică pentru o dezvoltare unui mediu concurențial.

Toate schimbările legislative, modificarea actelor normative și aprobarea actelor normative noi de către Agenție realizate pe parcursul ultimilor ani au drept scop crearea condițiilor clare, transparente și nediscriminatorii pentru participanții la piața energiei electrice, ceea ce ar stimula implicarea unor noi actori, care ar crește nivelul concurenței.

Și rezultatele nu se lasă așteptate. Numărul de licențe eliberate de Agenție a crescut mult, la fel ca și numărul titularilor de licență activi în piață. Aceasta demonstrează că cadrul legal adoptat funcționează și există premise de dezvoltare a concurenței, chiar și astăzi. Semnale vin atât din segmentul pieței cu amănuntul cât și din piața angro, iar implementarea noilor Reguli ale pieței energiei electrice, începând cu octombrie a acestui an va da un nou suflu acestui proces.

 

 Bani.md: Consumatorii finali au dreptul și posibilitatea de a alege de sine stătător furnizorul de energie electrică. Cât de des este întâlnită o astfel de practică în Republica Moldova. Cine sunt cei care apelează la acest drept? Care sunt premisele și impedimentele pentru migrarea consumatorilor de la un furnizor la altul?

ANRE: Dreptul la libera alegere a furnizorului este unul din pilonii Pachetului Energetic III. Odată cu adoptarea Legii cu privire la energia electrică în anul 2016 absolut toți consumatorii pot beneficia de acest drept.

Astăzi peste 10 % din energia electrică este livrată consumatorilor finali la prețuri negociate, această cotă fiind în creștere continuă pe parcursul ultimilor trei ani. Chiar dacă în principal utilizează acest drept consumatorii mari de energie electrică, absolut toți consumatorii finali, inclusiv cei casnici pot beneficia de prețurile negociate direct cu furnizorii de energie electrică.

Procesul este foarte simplu.

Factorul cel mai important fiind dorința consumatorului final. Odată ce acesta se decide să își schimbe furnizorul este necesar să identifice furnizorul care îi oferă un preț mai favorabil pentru energia electrică consumată, și astfel de furnizori există, și să semneze contractul de furnizare a energiei electrice, Ulterior este suficientă o notificare către furnizorul actual prin care îl notifică despre schimbarea furnizorului, iar în cel mult 20 de zile calendaristice, energia electrică consumată va fi deja livrată de furnizorul nou.

Realitatea Live

05 Mai 2024, 11:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
05 Mai 2024, 11:48 // Actual //  Lupu Eduard

Banca turcă DenizBank, care este una dintre cele mai mari instituții de credit din țară, practic a încetat să mai deschidă conturi pentru cetățenii ruși de la începutul anului 2024, scrie RBC, citând doi intermediari care îi ajută pe ruși să obțină carduri de la băncile turcești.

„Din zece cereri de deschidere a unui cont, doar una primește aprobare. Este imposibil să deschizi un cont chiar și cu un permis de ședere și înregistrare în Turcia”, a descris situația unul dintre intermediari, Serghei Ovsyannikov. El a adăugat că DenizBank face acum excepții doar pentru clienții cu un depozit mare de 100 de mii de dolari și mai mult.

Problema a fost confirmată de partenerul de conducere al Lenar Wealth Management, Lenar Rakhmanov, care lucrează la Istanbul. Potrivit acestuia, probabilitatea ca un rus să deschidă un cont este influențată de „calibrul clientului” și de acordurile personale cu o anumită sucursală bancară.

A avea un permis de ședere și înregistrarea locală nu garantează deschiderea unui cont la DenizBank, confirmă un alt intermediar, Elena Chernysheva. Ea notează că cetățenii ruși, având în mână un pachet complet de documente necesare, le va fi mai ușor să contacteze o altă bancă în aceste scopuri.

La sfârșitul anului trecut, președintele american Joe Biden a semnat un decret care introduce restricții împotriva băncilor străine pentru a ajuta persoanele fizice și juridice ruse să eludeze sancțiunile și pentru a asista în aprovizionarea industriei ruse de apărare. După aceasta, o serie de instituții de credit străine au înăsprit condițiile pentru deservirea rușilor, iar cetățenii ruși au început, de asemenea, să aibă dificultăți în efectuarea plăților și transferurilor.

După invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia și sancțiunile ulterioare, unele țări, inclusiv Turcia, au început să ajute Moscova să reexporte mărfuri. Potrivit unor surse familiare cu Financial Times, agențiile de informații ruse au depus „efort și timp considerabil” pentru a găsi modalități de a evita sancțiunile și controalele la export, iar intermediarii financiari au început să participe la astfel de operațiuni „intenționat sau neintenționat”.

Partenerul Pen & Paper, Kira Vinokurova, consideră că refuzurile de a deschide conturi sunt cauzate de riscurile pentru bănci de a fi supuse sancțiunilor, deoarece accesul indivizilor ruși la sistemul financiar global poate fi privit ca o contribuție la sectorul financiar rus. În plus, crește riscul introducerii unor măsuri restrictive de asistență pentru eludarea sancțiunilor anti-ruse.

„Prin deschiderea unui cont pentru persoane ruse, băncile turce trebuie să cheltuiască resurse suplimentare pentru verificarea tranzacțiilor din punctul de vedere al participării persoanelor sancționate sau al implementării activităților interzise din punctul de vedere al sancțiunilor occidentale”, spune Vinokurova, menționând că Rusia este acum „o jurisdicție cu un risc crescut de sancțiuni”.

Cerințele de deservire a rușilor de către băncile turcești vor deveni mai stricte în viitor din cauza presiunii tot mai mari de sancțiuni, dar este puțin probabil ca băncile turce să abandoneze complet noii clienți ruși, avocatul este sigur: „Unul dintre principiile regimurilor de sancțiuni ale Jurisdicțiile occidentale sunt în centrul măsurilor pe anumite persoane, sectoare, bunuri sau servicii, iar refuzul complet de a servi rușii este puțin probabil să fie încurajat de acestea.”

În luna mai anul trecut, vicepreședintele Băncii Rusiei, Alexey Guznov, a raportat problemele cu care se confruntă băncile rusești atunci când încearcă să deschidă conturi în țări „prietenoase” pentru a stabili un comerț ocolind dolarul, euro și alte valute mondiale. Înainte de aceasta, Banca Centrală a Federației Ruse a spus că băncile străine nu au răspuns propunerilor de parteneriat ale colegilor ruși, iar președintele Comitetului Dumei pentru Piața Financiară, Anatoli Aksakov, a spus că doar trei instituții de credit au reușit să deschidă. conturi de corespondent.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău