„Moldovagaz”: Amendamentele privind micșorarea tarifelor la gazele naturale, de fapt, le-ar majora

19 Apr. 2021, 11:36
 // Categoria: Actual // Autor:  Otilia Cotruța
19 Apr. 2021, 11:36 // Actual //  Otilia Cotruța

SA „Moldovagaz” a venit cu un comentariu referitor la amendamentele propuse de președintele țării Maia Sandu privind micșorarea tarifelor la gazele naturale. Unul dintre elementele cheie la care specialiștii atrag atenția, ține de crearea premiselor pentru majorarea tarifelor în următorii ani, o majorare mai simțitoare decât reducerea propusă în prezent.

Specialiștii „Moldovagaz” susțin că un fapt important este că uzura (amortizarea) activelor, incluse în tarif, este direcționată la construcția gazoductelor noi și modernizarea rețelelor de gaze existente și a echipamentelor aferente, a căror perioadă de exploatare este de până la 25 de ani. Pentru mai multe rețele aceasta va expira în anii următori, iar adoptarea modificărilor propuse ar putea duce la suspendarea funcționării lor, din cauza lipsei resurselor financiare incluse în tarif pentru modernizare.

Pentru a asigura funcționalitatea rețelelor și a efectua reparația capitală în timpul necesar, în cazul în care amortizarea este exclusă din scopurile tarifare, întreprinderile de distribuție a gazelor vor fi nevoite să recurgă la creditare. Astfel, rata cumulativă a dobânzii la aceste credite în 5 ani va fi de aproximativ 40%. Conform legislației, acesta va fi inclus în mod inevitabil de către autoritatea de reglementare în tariful final, și aceasta va fi incomparabil mai mare decât cifrele de amortizare existente.

Totodată, potrivit „Moldovagaz”, conform principiilor fundamentale ale dreptului public, efectul actelor juridice normative nu poate fi retroactiv. Textul proiectului de lege prevede că acesta intră în vigoare din momentul publicării. Astfel, modificările propuse își vor extinde efectul în viitor și nu pot implica necesitatea revizuirii sau anulării deciziilor luate anterior de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) cu privire la aprobarea rezultatelor evaluării în sectorul gazelor naturale.

Această abordare, menită să asigure stabilitatea relațiilor juridice, a fost susținută și de Secretariatul Comunității Energetice și corespunde principiului previzibilității reglementării afacerilor, în conformitate cu legislația în vigoare. Mai mult, reevaluarea activelor este o practică internațională generală, care vizează valorificarea activelor cu o valoare nulă.

În ultimii 10 ani, valoarea investițiilor întreprinderilor de distribuție a gazelor din grupul „Moldovagaz” s-a ridicat la peste 1,6 miliarde lei, din care peste 434 milioane lei au fost alocate pentru dezvoltarea rețelelor și peste 198 milioane lei pentru reparații capitale. Numai în 2020, investițiile în extinderea rețelelor s-au majorat considerabil și au ajuns la aproape 50 de milioane de lei. În total, au fost așezați peste 128 de kilometri de conductă de gaz în 55 de localități, cu un potențial de a conecta mai mult de 2.500 de consumatori (gospodării și agenți economici), sau aproximativ 10 mii de utilizatori reali de gaze naturale. Anul acesta valoarea investițiilor este estimată la peste 79 de milioane de lei, iar lucrările sunt planificate în 63 de localități.

Amendamentele propuse de administrația Președintelui pot afecta negativ planurile de extindere a rețelelor și, ca urmare, indicatorii de gazificare generală a țării și a securității energetice a acesteia în ansamblu. Acest pas poate afecta negativ, de asemenea, proiectele de investiții în sectorul energetic al țării în viitor. Mai mult, conform cadrului normativ în vigoare, autorii inițiativei ar trebui să prezinte și o analiză impactului asupra activității de întreprinzător.

SA „Moldovagaz” își declară disponibilitatea de a participa la orice consultare publică sau specializată pe marginea acestui proiect pentru a oferi toate explicațiile necesare și informații suplimentare cu privire la problema vizată.

Realitatea Live

26 Iul. 2021, 16:04
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Dumitrita Culiuc
26 Iul. 2021, 16:04 // Au Bani //  Dumitrita Culiuc

Există o mulțime de superiahturi extrem de luxoase acolo și nu este de mirare că așteptările continuă să crească, cu caracteristici și mai ciudate care ne fac să ne minunăm de posibilitățile de astăzi. Una dintre cele mai interesante idei vine de la o companie de producție vizuală olandeză și un antreprenor german, care doresc să transforme un vechi portavion într-un mega-iaht super-premium.

Suntem obișnuiți să vedem portavioane în modul lor gata de luptă, cu avioane de luptă acerbe care așteaptă pe punte. Dacă, în loc de asta, am vedea o imagine complet diferită? Nu doar unul cu aspect liniștit, care invită pasagerii pentru relaxare totală și indulgență pură, ci și mai îndrăzneț de atât.

Olandezul Mitsi Studio a creat un concept extrem de mare – Noah Twins Carrier nu ar fi doar primul portavion din lume transformat într-un iaht, ci ar fi construit cu punți interschimbabile, chiar dintr-o fantezie asemănătoare unui film. După cum spune Studio, designul ar fi ca un cuțit elvețian, cu posibilitatea de a schimba între o pistă de aterizare și un teren de golf. Da, o bandă de aterizare ar mai fi acolo, dar pentru un elicopter și aerotaxi în loc de avioane de luptă. Și terenul de golf cu nouă găuri s-ar putea transforma și într-o pârtie de ski cu zăpadă artificială, pentru că de ce nu?

Proiectul ambițios nu este nou, dar recent s-a apropiat de a deveni realitate. Zenger relatează că Udo Stern, un antreprenor german care face parte, de asemenea, dintr-un proiect numit Inițiativa Düsseldorf, lucrează la obținerea investitorilor în proiect să își unească forțele și să cumpere un fost portavion care ar putea aduce la viață conceptul Noah Twins.

Numit Foch, acest venerabil portavion a servit în Marina franceză, din 1963 până în 2000. Al doilea din clasa Clemenceau, această navă de război are o lungime impresionantă de 165,5 metri și o lățime de 29,5 metri, ceea ce ar face este ideal pentru acest imens proiect inovator. După 2000, a fost achiziționat de Brazilia și redenumit Sao Paolo, înainte de a fi dezafectat aproape 10 ani mai târziu. Se pare că a fost achiziționat recent de o companie turcă și riscă să fie demontat.

Va reuși Foch să fie salvat și să înceapă o a doua viață, ca un iaht ultra-luxos? Este incert încă. Dar ideea de a reface navele de război și de a le oferi o nouă întrebuințare este cu siguranță una care ar trebui să decoleze.

 
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală