„Moldovagaz”: Amendamentele privind micșorarea tarifelor la gazele naturale, de fapt, le-ar majora

19 Apr. 2021, 11:36
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Apr. 2021, 11:36 // Actual //  MD Bani

SA „Moldovagaz” a venit cu un comentariu referitor la amendamentele propuse de președintele țării Maia Sandu privind micșorarea tarifelor la gazele naturale. Unul dintre elementele cheie la care specialiștii atrag atenția, ține de crearea premiselor pentru majorarea tarifelor în următorii ani, o majorare mai simțitoare decât reducerea propusă în prezent.

Specialiștii „Moldovagaz” susțin că un fapt important este că uzura (amortizarea) activelor, incluse în tarif, este direcționată la construcția gazoductelor noi și modernizarea rețelelor de gaze existente și a echipamentelor aferente, a căror perioadă de exploatare este de până la 25 de ani. Pentru mai multe rețele aceasta va expira în anii următori, iar adoptarea modificărilor propuse ar putea duce la suspendarea funcționării lor, din cauza lipsei resurselor financiare incluse în tarif pentru modernizare.

Pentru a asigura funcționalitatea rețelelor și a efectua reparația capitală în timpul necesar, în cazul în care amortizarea este exclusă din scopurile tarifare, întreprinderile de distribuție a gazelor vor fi nevoite să recurgă la creditare. Astfel, rata cumulativă a dobânzii la aceste credite în 5 ani va fi de aproximativ 40%. Conform legislației, acesta va fi inclus în mod inevitabil de către autoritatea de reglementare în tariful final, și aceasta va fi incomparabil mai mare decât cifrele de amortizare existente.

Totodată, potrivit „Moldovagaz”, conform principiilor fundamentale ale dreptului public, efectul actelor juridice normative nu poate fi retroactiv. Textul proiectului de lege prevede că acesta intră în vigoare din momentul publicării. Astfel, modificările propuse își vor extinde efectul în viitor și nu pot implica necesitatea revizuirii sau anulării deciziilor luate anterior de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) cu privire la aprobarea rezultatelor evaluării în sectorul gazelor naturale.

Această abordare, menită să asigure stabilitatea relațiilor juridice, a fost susținută și de Secretariatul Comunității Energetice și corespunde principiului previzibilității reglementării afacerilor, în conformitate cu legislația în vigoare. Mai mult, reevaluarea activelor este o practică internațională generală, care vizează valorificarea activelor cu o valoare nulă.

În ultimii 10 ani, valoarea investițiilor întreprinderilor de distribuție a gazelor din grupul „Moldovagaz” s-a ridicat la peste 1,6 miliarde lei, din care peste 434 milioane lei au fost alocate pentru dezvoltarea rețelelor și peste 198 milioane lei pentru reparații capitale. Numai în 2020, investițiile în extinderea rețelelor s-au majorat considerabil și au ajuns la aproape 50 de milioane de lei. În total, au fost așezați peste 128 de kilometri de conductă de gaz în 55 de localități, cu un potențial de a conecta mai mult de 2.500 de consumatori (gospodării și agenți economici), sau aproximativ 10 mii de utilizatori reali de gaze naturale. Anul acesta valoarea investițiilor este estimată la peste 79 de milioane de lei, iar lucrările sunt planificate în 63 de localități.

Amendamentele propuse de administrația Președintelui pot afecta negativ planurile de extindere a rețelelor și, ca urmare, indicatorii de gazificare generală a țării și a securității energetice a acesteia în ansamblu. Acest pas poate afecta negativ, de asemenea, proiectele de investiții în sectorul energetic al țării în viitor. Mai mult, conform cadrului normativ în vigoare, autorii inițiativei ar trebui să prezinte și o analiză impactului asupra activității de întreprinzător.

SA „Moldovagaz” își declară disponibilitatea de a participa la orice consultare publică sau specializată pe marginea acestui proiect pentru a oferi toate explicațiile necesare și informații suplimentare cu privire la problema vizată.

Realitatea Live

08 Sept. 2024, 09:32
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
08 Sept. 2024, 09:32 // Actual //  Lupu Eduard

După vestea că VW, cel mai mare producător de automobile din Europa, ar putea închide două fabrici, experții trag un semnal de alarmă cu privire la faptul că reducerea producției nu este limitată doar la industria auto, transmite Euronews.com. Institutul german de cercetare economică (DIW) afirmă că întreprinderile trebuie să evolueze.

În timp ce producătorii de automobile din UE se luptă cu eliminarea treptată a motoarelor cu combustie și cu tranziția către vehiculele electrice până în 2035, experții preconizează că mii de locuri de muncă ar putea fi eliminate în diferite sectoare în următorii doi ani.

Președintele DIW, Marcel Fratzscher, spune că economia germană este dependentă atât de exporturi, cât și de industrie, iar în fața tranziției energetice, „companiile au ratat transformarea” și că multe, precum VW, au „rămas în urmă”.

„Nu este vorba doar de sectorul auto, este vorba de mașini, este vorba de sectorul farmaceutic, chimic, aceasta este o problemă destul de mare pe care mulți o au”, a declarat el pentru Euronews.

Cel mai mare producător de produse chimice din lume, care își are sediul central în Germania, BASF, analizează, de asemenea, posibilitatea de a-și reloca o parte din forța de muncă în Asia și de a concedia lucrători din Germania, pe fondul exploziei prețurilor la energie din cauza situației de amploare din Ucraina și a birocrației împovărătoare din Germania.

Și-a pierdut Germania competitivitatea?

Asia se află pe o spirală economică ascendentă, care are un impact global.

„Companiile germane au localizat deja o mare parte din producție în China, în India, în alte părți, iar acest lucru va continua”, a declarat Fratzscher.

Având în vedere că China începe să reducă concurența și își subvenționează propriile companii, „este mai greu pentru companiile germane să concureze”, în special în contextul costurilor ridicate ale energiei și forței de muncă din Europa.

Deci, ce urmează pentru economia germană?DIW a declarat că vede o „stagnare a economiei germane în acest an, o redresare treptată în următorii câțiva ani”. Economia germană s-a contractat din nou în al doilea trimestru al anului 2024 și se află tehnic în recesiune, producția industrială continuând să scadă.Industria auto a fost afectată în special de cererea scăzută de vehicule electrice, din cauza investițiilor lente în infrastructură.Cu toate acestea, Fratzscher a spus că este optimist și crede că marile companii germane „au fost întotdeauna foarte inovatoare”, după ce s-au reinventat de mai multe ori.

„Ele trebuie să se reajusteze, trebuie să se reformeze. Și acesta este cazul Volkswagen și al multor companii germane”, a adăugat el.Poate guvernul german să ajute?Fratzscher a spus că nu crede că guvernul ar trebui să intervină pentru a păstra lucrătorii.

„Transformarea înseamnă schimbare. Schimbarea înseamnă adesea consolidare. Companiile trebuie să se restrângă pentru a putea investi și dezvolta noi tehnologii”, a spus el.

Fratzscher a remarcat, de asemenea, că încercarea guvernului de a păstra vechile structuri în marile companii nu se limitează doar la Germania, ci este și un fenomen european.

„Adesea, părțile vechi, părțile redundante ale unei economii trebuie să dispară pentru ca noile părți să poată apărea și să reapară sau să fie dezvoltate”, a adăugat el, sugerând că aceste crize nu au soluții pe termen scurt.

„Va fi nevoie de rezistență și de investiții continue în următorii cinci ani și apoi, sperăm, în această perioadă, economia germană va gestiona tranziția”.Având în vedere că economia germană depinde în mare măsură de industria auto, aceste concedieri în masă pot duce la o creștere a deziluziei în rândul populației germane și pot juca în favoarea extremei drepte.Acest lucru ar putea avea un impact major asupra alegerilor federale de anul viitor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău