UE anunță că a semnat un acord pentru a importa gaze din Israel, o alternativă „de încredere” la gazul rusesc

16 Iun. 2022, 01:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Iun. 2022, 01:47 // Actual //  bani.md

Uniunea Europeană va importa gaze naturale din Israel via Egipt. Blocul european a semnat, miercuri un acord, despre care spune că este o alternativă „de încredere” și pe termen lung la importurile din Rusia.

„Aprovizionarea cu energie, care în mod tradiţional era în principal în nord, acum s-a deplasat spre sud şi est”, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, la semnarea Memorandumului de Înţelegere, la Cairo, în cadrul unui forum pe tema gazelor, conform EFE, citat de Agerpres.
„Suntem în procesul de a diversifica total sursele de aprovizionare cu combustibili fosili, de la Rusia spre alţi furnizori de încredere şi dumneavoastră sunteţi unul”, a adăugat șefa CE, făcând referire la problema dependenţei de gazul rusesc pe care o are UE din cauza conflictului apărut ca urmare a războiului din Ucraina.

Memorandumul va permite ca Israel, care a devenit în ultimii ani un exportator de gaze din rezervele pe care le deţine în apele sale teritoriale din Mediterană, dar care nu dispune de gazoducte spre UE, să-şi canalizeze resursele spre conducta pe care o are spre Egipt, unde gazele vor fi lichefiate şi vor pleca spre Europa.

Autorităţile israeliene au dat asigurări că pot furniza circa un miliard de metri cubi de gaze pe continentul european.

Acordul a fost semnat de ministrul egiptean al Petrolului şi Resurselor Minerale, Tarek al Mulla, comisarul european pentru Energie, Kadri Simson, şi ministrul israelian de resort, Karine Elharrar, care a spus că „este prima dată când există o cerere de exporturi masive de gaze naturale din Israel către Europa”.
Conform unui comunicat al Ministerului israelian al Energiei, Memorandumul, care are o valabilitate de trei ani şi va fi reînnoit automat pentru alţi doi ani, nu împiedică exporturile de gaze ale celor două ţări din Orientul Mijlociu către alte destinaţii.

Von der Leyen a spus că „acesta este începutul unei lungi şi de succes istorii în regiune” şi a subliniat că „această cooperare energetică regională între ţările din Mediterana Orientală şi Uniunea Europeană va aduce noi investiţii, infrastructură comună şi pieţe mai deschise”.

Kadri Simson a recunoscut, la inaugurarea reuniunii Forumului Gazelor din Mediterana Orientală, la care a asistat ca şi invitat, că „niciun exportator individual nu ar putea înlocui volumele pe care UE le-a importat din Rusia”.

Însă, Von der Leyer a semnalat că această colaborare cu Israel şi Egipt va permite economii de bani, ceea ce va însemna „o investiţie mai eficientă”, în faţă a obiectivului de „a produce energie mai multă, mai fiabilă şi mai accesibilă pentru consumatorii europeni”.

În plus, a afirmat că această asociere cu Israel şi Egipt se extinde şi la procesul de tranziţie spre energii mai curate şi a dat drept exemplu conducta egipteano-israeliană care transportă gaze, dar trebuie pregătită pentru a transporta hidrogen. Şi a reamintit că Egipt şi UE intenţionează să iniţieze „o asociere în materie de hidrogen” la următoarea reuniune COP27, care va avea loc în noiembrie în oraşul egiptean Sharm el-Sheikh.

„Dumneavoastră aveţi o abundenţă de resurse naturale, aveţi soare, vânt, energie pe bază de hidrogen”, a explicat pentru a sprijini afirmaţia sa privind schimbarea surselor de aprovizionare cu energie din nord spre regiunea Mediteranei Orientale.

Elharrar a declarat că memorandumul recent semnat reprezintă „o afirmaţie pentru cei care văd în regiunea noastră doar aspecte negative, precum divizări şi conflict” că „paradigmele se schimbă” în regiune.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală