UE anunță că a semnat un acord pentru a importa gaze din Israel, o alternativă „de încredere” la gazul rusesc

16 Iun. 2022, 01:47
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Iun. 2022, 01:47 // Actual //  Lupu Eduard

Uniunea Europeană va importa gaze naturale din Israel via Egipt. Blocul european a semnat, miercuri un acord, despre care spune că este o alternativă „de încredere” și pe termen lung la importurile din Rusia.

„Aprovizionarea cu energie, care în mod tradiţional era în principal în nord, acum s-a deplasat spre sud şi est”, a declarat preşedinta Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, la semnarea Memorandumului de Înţelegere, la Cairo, în cadrul unui forum pe tema gazelor, conform EFE, citat de Agerpres.
„Suntem în procesul de a diversifica total sursele de aprovizionare cu combustibili fosili, de la Rusia spre alţi furnizori de încredere şi dumneavoastră sunteţi unul”, a adăugat șefa CE, făcând referire la problema dependenţei de gazul rusesc pe care o are UE din cauza conflictului apărut ca urmare a războiului din Ucraina.

Memorandumul va permite ca Israel, care a devenit în ultimii ani un exportator de gaze din rezervele pe care le deţine în apele sale teritoriale din Mediterană, dar care nu dispune de gazoducte spre UE, să-şi canalizeze resursele spre conducta pe care o are spre Egipt, unde gazele vor fi lichefiate şi vor pleca spre Europa.

Autorităţile israeliene au dat asigurări că pot furniza circa un miliard de metri cubi de gaze pe continentul european.

Acordul a fost semnat de ministrul egiptean al Petrolului şi Resurselor Minerale, Tarek al Mulla, comisarul european pentru Energie, Kadri Simson, şi ministrul israelian de resort, Karine Elharrar, care a spus că „este prima dată când există o cerere de exporturi masive de gaze naturale din Israel către Europa”.
Conform unui comunicat al Ministerului israelian al Energiei, Memorandumul, care are o valabilitate de trei ani şi va fi reînnoit automat pentru alţi doi ani, nu împiedică exporturile de gaze ale celor două ţări din Orientul Mijlociu către alte destinaţii.

Von der Leyen a spus că „acesta este începutul unei lungi şi de succes istorii în regiune” şi a subliniat că „această cooperare energetică regională între ţările din Mediterana Orientală şi Uniunea Europeană va aduce noi investiţii, infrastructură comună şi pieţe mai deschise”.

Kadri Simson a recunoscut, la inaugurarea reuniunii Forumului Gazelor din Mediterana Orientală, la care a asistat ca şi invitat, că „niciun exportator individual nu ar putea înlocui volumele pe care UE le-a importat din Rusia”.

Însă, Von der Leyer a semnalat că această colaborare cu Israel şi Egipt va permite economii de bani, ceea ce va însemna „o investiţie mai eficientă”, în faţă a obiectivului de „a produce energie mai multă, mai fiabilă şi mai accesibilă pentru consumatorii europeni”.

În plus, a afirmat că această asociere cu Israel şi Egipt se extinde şi la procesul de tranziţie spre energii mai curate şi a dat drept exemplu conducta egipteano-israeliană care transportă gaze, dar trebuie pregătită pentru a transporta hidrogen. Şi a reamintit că Egipt şi UE intenţionează să iniţieze „o asociere în materie de hidrogen” la următoarea reuniune COP27, care va avea loc în noiembrie în oraşul egiptean Sharm el-Sheikh.

„Dumneavoastră aveţi o abundenţă de resurse naturale, aveţi soare, vânt, energie pe bază de hidrogen”, a explicat pentru a sprijini afirmaţia sa privind schimbarea surselor de aprovizionare cu energie din nord spre regiunea Mediteranei Orientale.

Elharrar a declarat că memorandumul recent semnat reprezintă „o afirmaţie pentru cei care văd în regiunea noastră doar aspecte negative, precum divizări şi conflict” că „paradigmele se schimbă” în regiune.

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău