Investiție gigant de 10 miliarde de euro într-o fabrică de semiconductori, în Europa

09 Aug. 2023, 14:08
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Aug. 2023, 14:08 // Actual //  bani.md

Toată lumea duce o criză acută de semiconductori, necesari în industriile auto și tehnologice. Ca să micșoreze dependența de importuri din China, o compania din Taiwan va investi 10 miliarde de euro într-o fabrică de microcipuri în Europa.

Gigantul taiwanez de cipuri TSMC, furnizor al majorității marilor companiilor globale, începând cu Apple, confirmă că va construi la Dresda, Germania, o nouă fabrică de semiconductori.

Proiectul unei „European Semiconductor Manufacturing Company” germană va fi implementat împreună cu companiile germane Bosch, Infineon și cu cea olandeză NXP, aşa cum scrie însuși TSMC într-un comunicat, în care adaugă că ”se preconizează că suma totală a investițiilor va depăși 10 miliarde de euro, bani constând în injecții de capital, împrumuturi și un sprijin puternic din partea Uniunii Europene și a guvernului german”, scrie publicația italiană Il Fatto Quotidiano.

Acestă joint venture va fi deţinută în proporție de 70% de TSMC, în timp ce Bosch, Infineon și NXP vor avea fiecare o cotă de 10%. Luna trecută, compania americană Intel a anunțat că va investi 30 de miliarde, tot în Germania, pentru construcția a două fabrici în apropierea orașului Magdeburg. GlobalFoundries și STMicroelectronics intenționează să construiască o fabrică de cipuri în Franța, un proiect care va beneficia de un sprijin guvernamental semnificativ. La randul său guvernul italian discută cu Intel construirea unui site de producție care ar trebui să fie în regiunea Veneto sau în Piemont.

Zăcământul care ar putea alimenta mașinile electrice timp de 50 de ani

A fost descoperit un uriaș zăcământ de fosfat, un mineral care poate fi folosit pentru a alimenta mașini electrice și panouri solare. Suficient pentru a satisface cererea în următorii 50 de ani.

Compania minieră Norge Mining, Norvegia, spune că sunt prezente până la 70 de miliarde de tone de fosfor, o cantitate suficientă pentru a satisface cererea timp de aproximativ 50 de ani ani. Economia globală folosește la ora actuală aproximativ 50 de milioane de tone de fosfor în fiecare an. Zăcământul poate fi folosit pentru a alimenta mașini electrice.

Fosforul se află pe lista Uniunii Europene ca minerale importante pentru economie. Zăcământul conține și vanadiu și titan, care sunt, de asemenea, clasificate ca materii prime critice de către Uniunea Europeană.

Înainte de această descoperire din Norvegia, cea mai mare cantitate de rocă fosfatică se afla în regiunea Sahara de Vest din Maroc – în jur de 50 de miliarde de tone.

Potrivit estimărilor US Geological Survey, China are 3,2 miliarde de tone de fosfat, iar Egiptul , de asemenea, are în jur de 2,8 miliarde de tone.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală