Birocrație de jumătate de miliard de lei! Autoritățile promit revoluție în domeniul fiscal și vamal

25 Oct. 2023, 12:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Oct. 2023, 12:41 // Actual //  bani.md

Astăzi, Parlamentul Republicii Moldova a anunțat că se pregătește să examineze un al doilea pachet de măsuri menite să reducă birocrația în domeniul fiscal și vamal, cu scopul de a sprijini mediul de afaceri. Acest al doilea pachet de legi vine cu amendamente menite să faciliteze și să eficientizeze procesele administrative pentru întreprinderi, având un impact semnificativ asupra activităților economice.

Comisia pentru Economie, Buget și Finanțe a aprobat astăzi raportul privind inițiativa legislativă de modificare a Codului Fiscal și a Codului Vamal. Această inițiativă a fost elaborată în comun de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și Ministerul Finanțelor.

Printre măsurile propuse în domeniul fiscal, se numără posibilitatea de deducere a TVA pe baza bonurilor fiscale pentru achizițiile de bunuri și servicii achitate cu cardul de plată de afaceri. Această opțiune va fi disponibilă pentru achiziții cu o valoare de până la 2000 de lei pentru fiecare bon fiscal și cu un plafon maxim de 10.000 de lei pe perioada fiscală.

De asemenea, limita sumelor care nu se vor considera restanțe fiscale va crește semnificativ. Sumele de până la 500 de lei nu vor mai fi considerate restanțe față de bugetul național, înlocuind limita precedentă de 100 de lei.

Alte modificări propuse vizează eliminarea obligativității deținerii registrului mașinii de casă și control, ceea ce va economisi întreprinzătorilor cel puțin 5 milioane de ore de lucru anual. Legislația fiscală va fi, de asemenea, supusă digitalizării în interacțiunile cu autoritățile fiscale, inclusiv utilizarea documentelor electronice și comunicarea la distanță.

În ceea ce privește domeniul vamal, autorii propun revizuirea procedurii de aplicare a scutirii de TVA în cazul reimportului în comerțul electronic, aliniindu-se la bunele practici europene. Se propune, de asemenea, reducerea semnificativă a sumelor obligațiilor vamale în cazul contestațiilor, cât și formarea unui Consiliu de Soluționare a Disputelor cu cel puțin 50% reprezentanți din mediul de afaceri.

În plus, se propune includerea benzinei și motorinei în lista produselor admise pentru regimul vamal de antrepozit, facilitând operațiunile de import-export în domeniul produselor petroliere și gazului lichefiat. De asemenea, organul vamal nu va mai solicita garanții bancare doar de la o bancă agreată, ci le va accepta de la orice bancă licențiată din țară.

O altă măsură importantă este simplificarea procesului de declarare a bunurilor introduse și scoase din Republica Moldova prin intermediul trimiterilor poștale, eliminând necesitatea depunerii unei declarații vamale detaliate și a unei declarații vamale simplificate.

Potrivit estimărilor autorităților, aceste schimbări legislative ar putea economisi mediului de afaceri cel puțin 500 de milioane de lei anual, reprezentând aproximativ 0,2% din Produsul Intern Brut (PIB) al Republicii Moldova. Aceste măsuri ar urma să contribuie la creșterea eficienței și competitivității economiei, precum și la reducerea birocrației pentru întreprinderi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală