Radiografia unui dezastru imobiliar: Un munte de blocuri neterminate și milioane de oameni îndatoraţi

02 Dec. 2023, 08:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Dec. 2023, 08:47 // Actual //  bani.md

Un munte de blocuri de apartamente neterminate în toată China, cumpărători îndatoraţi care nu ştiu dacă se vor mai muta vreodată în noile lor case şi furie din cauza pierderii depozitelor –  aşa arată impactul crizei imobiliare din China, scrie Financial Times.

Intrarea în incapacitate de plată, în 2021, a Evergrande, cel mai îndatorat dezvoltator din lume, şi a zeci dintre colegii săi, a inaugurat o nouă eră pentru sectorul imobiliar din China.
Evergrande, care se confruntă cu ameninţarea lichidării, întruchipează turbulenţele unui sector care reprezintă aproximativ un sfert din activitatea economică a Chinei şi este cea mai importantă componentă a averii gospodăriilor.

În timp ce preţurile proprietăţilor rezidenţiale din China au crescut cu aproape o treime în primul trimestru al acestui an faţă de acum un deceniu, potrivit datelor compilate Bank of International Settlements, acestea au scăzut cu 5% între trimestrul al treilea din 2021 şi primul trimestru al acestui an.

Dezvoltatorii, ale căror averi sunt interconectate cu guvernele locale care le vând terenuri şi cu investitorii care îi susţin, s-au străduit să îşi revină pe fondul unei lipse de încredere mai largi. Poveştile a patru persoane care au investit pe piaţa imobiliară chineză ilustrează impactul amplu al crizei.
Cum s-au prăbuşit speranţele oamenilor care au visat la propria locuinţă:
Zhang, un make-up artist în vârstă de 42 de ani din oraşul Hefei din provincia Anhui, spera să se mute în noul apartament împreună cu părinţii săi în luna august. Însă, la doi ani după ce a plătit un avans pentru un apartament de 667 de metri pătraţi care 80.000 de dolari, acesta nu este încă terminat şi nu a reuşit să îşi recupereze avansul de la Evergrande.

Zhang, care nu a dorit ca numele ei complet să fie publicat, are trei slujbe – în nail art, machiaj pentru nunţi şi teatru – pentru a face faţă ipotecii pentru apartamentul ei actual. Ea regretă acum că nu a luat în serios zvonurile privind problemele Evergrande.
„Cum poate Guvernul să nu reacţioneze la acest declin? Cum se poate întâmpla aşa ceva?”, a spus ea.

Gary Lai, un bucătar care conduce un restaurant de supă de tăiţei recomandat de Michelin în Hong Kong, încă aşteaptă ca apartamentul de aproximativ 1.000 de metri pătraţi pe care l-a cumpărat în Zhaoqing în urmă cu doi ani pentru 150.000 de dolari să fie terminat.

Dar, având în vedere că a fost dezvoltat de către Overseas Chinese Town Enterprises, companie de stat, el este optimist că va fi finalizat anul viitor şi rămâne optimist în ceea ce priveşte piaţa chineză.

Lai, în vârstă de 50 de ani, intenţionează să se mute în oraşul Zhaoqing din provincia Guangdong atunci când se va pensiona. El se gândeşte chiar să cumpere un al doilea apartament în oraş, în speranţa că acesta îi va asigura un venit stabil din chirii la pensie.
Emily, o femeie de afaceri în vârstă de 30 de ani care locuieşte în Shanghai, nu îşi permitea să cumpere un apartament în cel mai populat oraş din China. În schimb, la fel ca mulţi alţii, ea şi soţul ei britanic au optat să cumpere în oraşul ei natal: oraşul Shangrao din provincia sudică Jiangxi.

În 2021, ea a plătit 87.000 de dolari  pentru un apartament Evergrande. Preţul a fost redus pentru că a plătit în numerar şi pentru că apartamentul se afla la etajul 14, un număr considerat ghinionist în China, deoarece „patru” şi „moarte” sunt omofone.

Când problemele grave de lichiditate ale companiei au început să se agraveze mai târziu în acel an, ea a spus că cumpărătorii dintr-un grup WeChat de 500 de persoane s-au grăbit să adreseze o petiţie guvernului local. Tatăl ei s-a alăturat altora pentru a face apel la politicienii locali cu privire la această evoluţie.

De atunci, a spus ea, proiectul a fost sprijinit de guvernul local, potrivit unui reprezentant Evergrande din grupul WeChat, iar apartamentul ei este aşteptat să fie finalizat în decurs de un an.

„Majoritatea oamenilor care cumpără cel mai probabil au doar 100.000 de dolari în conturi pe care sunt dispuşi să-I investească într-un apartament şi de cele mai multe ori bagă toţi banii acolo şi aşteaptă”, a declarat Emily.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII