Achiziții la Ministerul Apărării, de peste 100 mln lei, fără planuri publicate. CCRM a prezentat rezultatele auditului

06 Iul. 2021, 16:27
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
06 Iul. 2021, 16:27 // Actual //  MD Bani

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), la data de 5 iulie curent, a examinat în cadrul ședinței online Raportul auditului conformității achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Apărării în anii 2019-2020.

Ca urmare a acțiunilor de audit desfășurate, au fost identificate unele aspecte problematice în procesul de achiziții publice din cadrul sistemului Ministerului Apărării în anii 2019-2020. De asemenea, au fost elucidate neconcordanțele și lacunele aferente cadrului normativ aplicabil domeniului, precum și imperfecțiunile sistemului informațional (SIA „RSAP”/MTender), inclusiv cauzele ce afectează achizițiile publice și impactul asupra sistemului național de achiziții publice.

O problemă semnificativă identificată ține de procesul de planificare strategică instituit în cadrul Ministerului Apărării, care necesită a fi consolidat în vederea asigurării planificării veridice a achizițiilor publice, astfel încât acestea să reiasă din necesitățile reale ale ministerului. Astfel, cadrul legal prevede că planificarea contractelor de achiziții publice reiese din identificarea contractelor de achiziții publice destinate satisfacerii necesităților de bunuri, lucrări sau servicii, reflectate în planul de achiziții al autorității contractante.

Auditul a identificat că, în cadrul Ministerului Apărării există rezerve asupra viziunii strategice în aspectul dezvoltării sistemului de asigurare logistică și a infrastructurii militare, care nu conține prioritizarea obiectivelor investiționale ce urmează a fi realizate.

Planurile de achiziții pe anul 2019 și 2020 ale Ministerului Apărării, plasate pe pagina oficială, nu sunt complete și prevăd doar achizițiile publice centralizate, precum și unele achiziții de valoare mică, realizate prin intermediul Agenției Resurse și Administrarea Patrimoniului a Ministerului Apărării. Situația creată se datorează lipsei cadrului de reglementare a modului de organizare și desfășurare a achizițiilor publice în cadrul sistemului Ministerului Apărării și instituțiilor, unităților militare din subordinea ministerului în procesul de achiziții publice. Acest fapt a permis realizarea achizițiilor publice la 18 instituții din subordinea Ministerului Apărării în valoare de 66,6 mil. lei în 2019 și respectiv 58,8 mil. lei în 2020, fără publicarea planurilor de achiziții în modul stabilit.

La fel, Curtea de Conturi atestă lacune și deficiențe a cadrului normativ aplicabil domeniului de achiziții publice, astfel:

  • neconcordanța dintre actele normative în aspectul definirii investițiilor capitale publice și reparațiilor capitale duce la nedelimitarea clară dintre cheltuielile recurente și cheltuielile pentru investiții capitale și la clasificarea eronată a acestora;
  • nearmonizarea unor prevederi din Legea achizițiilor publice cu prevederile Hotărârilor Guvernului de punere în aplicare a acesteia duce la tratarea diferită, de către autoritățile contractante, a aceleiași situații;
  • cotele utilizate la elaborarea devizului de cheltuieli pentru achiziția de lucrări stabilite de Ministerul Economiei și Infrastructuri, diferă semnificativ de cotele aplicate de ofertanții la elaborarea ofertei, situație ce duce la o planificare exagerată a resurselor bugetare necesare pentru acest tip de achiziții și la nerespectarea principiului eficienței utilizării banilor publici și minimizare a riscurilor autorității contractante;
  • formatul modelului contractului-cadru la achiziția publică de lucrări nu asigură legătura dintre procedura de desemnare a câștigătorului și contractul încheiat;
  • cadrul normativ aplicabil achizițiilor de valoare mică este ambiguu și incomplet.

În contextul misiunii de audit, Curtea de Conturi menționează imperfecțiuni ale sistemului informațional, și anume, sistemul informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” (SIA „RSAP”/MTender) nu este racordat la prevederile legale în domeniul achizițiilor publice.

SIA „RSAP”/MTender este un sistem electronic online, accesibil prin internet, utilizat pentru aplicarea prin mijloace electronice a proceselor de achiziții publice, precum şi pentru publicarea invitațiilor și anunțurilor la nivel național, depunerea și evaluarea ofertelor, atribuirea, semnarea cu semnătură electronică a contractelor de achiziții publice. Posesorul SIA „RSAP”/MTender este Ministerul Finanțelor.

Scopul principal al implementării SIA „RSAP”/MTender este de a crește transparența procesului de achiziții publice în totalitate, de a obține un raport calitate/preț mai bun în cadrul procedurilor de achiziții publice și de a reduce costurile de tranzacționare pentru toate părțile implicate, contribuind astfel la asigurarea unui sistem național de achiziții publice competitiv și durabil.

SIA „RSAP”/MTender este utilizat pentru automatizarea proceselor de desfășurare a procedurilor de achiziții publice, dar și a proceselor pre-procedură (planificare) și a celor post-procedură (monitorizare). Totodată, SIA „RSAP”/MTender urmează să ofere instrumente avansate de analiză a datelor, fiind dezvoltat după principiul „toţi văd totul”.

Pe parcursul realizării misiunii, echipa de audit s-a confruntat cu deficiențe în aspectul vizualizării informațiilor aferente procedurilor de achiziții realizate de autoritatea contractantă, în special la compartimentul evaluării ofertelor. Au fost constatate mai multe probleme la următoarele aspecte:

  • nu este o corelare între informațiile înregistrate pe 3 platforme de informații publice, toate fiind gestionate de entități din subordinea Ministerului Finanțelor, deoarece nu există controale ale sistemelor;
  • lipsa interconexiunii dintre SIA „RSAP”/MTender și bap@tender.gov.md, nu asigură publicarea în termenele legale pe platforma informațională a dărilor de seamă privind procedurile de achiziție publică desfășurate de autoritățile contractante;
  • sistemul informațional automatizat „Registrul de stat al achizițiilor publice” (SIA „RSAP”/MTender) nu este racordat la prevederile legale în domeniul achizițiilor publice.

Cu toate că, ultima versiune a sistemului conține o serie de actualizări și îmbunătățiri, până la moment în SIA „RSAP”/MTender pot fi găsite doar contractele încheiate începând cu 24.05.2021, adică un număr foarte limitat. În plus, la contractele incluse nu apare nici numărul procedurii, nici numărul participanților, etc., astfel fiind imposibilă identificarea legăturii dintre procedura desfășurată și contractul încheiat.

Mai mult ca atât, având în vedere că SIA „RSAP”/MTender este pus în aplicare și este obligatoriu spre utilizare din 2018, până la moment nu există un Ghid al utilizatorului.

Curtea de Conturi consideră că, pentru a permite o implementare completă a achizițiilor publice electronice în Republica Moldova este necesar să se dezvolte instrumente electronice de achiziții publice, care vor sprijini întregul ciclu de viață al achizițiilor publice, asigurând într-un mod eficient analiza pieței, monitorizarea, verificarea și auditul achizițiilor publice, în acest sens fiind înaintate recomandări menite să redreseze domeniul auditat.

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII