MoldATSA compania care se ocupă cu dirijarea traficului aerian anunță inițierea procesului de recrutare și selecție a candidaților care vor urma un curs de pregătire în vederea obținerii certificatului de Controlor de Trafic Aerian.
„În perioada 24.10.2023 – 30.04.2024 Î.S. ”MoldATSA” organizează sesiunea de recrutare a candidaților care vor urma un curs de pregătire inițială în vederea obținerii certificatului de Controlor de Trafic Aerian Stagiar”, se arată în mesajul companiei.
Compania s-ar confrunta cu o criză a controlorilor de trafic aerian. Calculele arată că, dacă în 2020 cei 66 de controlori dirijau în medie 161 de aeronave pe an, în 2023 aproape 500 de aeronave sunt dirijate de 46 de controlori.
MoldATSA și Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) afirmă că numărul controlorilor de trafic este suficient, reieșind din faptul că în ultimii ani a scăzut și traficul aerian.
Controlorii susțin însă că scăderea traficului aerian se referă doar la cel de tranzit sau așa-zisul survol, care nu aduce beneficii economice R. Moldova nici prin transportul de pasageri, nici cel de mărfuri sau de poștă.
Potrivit lor, traficul de avioane care decolează sau aterizează a crescut semnificativ, la fel și zborurile charter din perioada estivală și cele de instruire a piloților.
AAC susține că „MoldATSA demonstrează zilnic capabilitatea de a furniza servicii sigure de control al traficului aerian” și că nu ar exista o „formulă universală, exactă și obligatorie” pentru determinarea numărului necesar de controlori.
Un fost angajat al MoldATSA, Dorin Plugaru declara anterior că din 10 august, cel mai probabil, biletele de avion se vor scumpi. El atrăgea atenția asupra numărului mic de controlori de zbor.