AmCham Moldova a elaborat o solicitare în adresa Primarului general al mun. Chișinău a Consiliului Municipal Chișinău prin care solicită clarificarea momentelor ce ține de aplicarea taxei locale în comerțul electronic, și anume stabilirea unor cerințe mai clare și mai concrete în ceea ce ține de modul de aplicare a taxei locale, dar și explicații asupra modului în care urmează a fi înțeleasă redacția curentă a Deciziei.
Conform deciziei nr.25/1 din 29 decembrie 2020, aprobate de Consiliul municipal Chișinău privind aplicarea cotelor locale de impozitare pentru 2021, taxa pentru magazinele online este stabilită la 5 mii de lei, în timp ce o scutire de la 50% din această sumă este prevăzută pentru magazinele online care au notificat despre activități pentru prima dată.
Declarația a fost publicată pe data de 16 martie 2021, pe site-ul organozației.
În acest sens, Camera Americană de Comerț din Republica Moldova cere clarificarea dacă acest privilegiu se aplică persoanelor juridice care au notificat pentru prima dată despre activitățile magazinului online sau dacă este primul an de la data înregistrării efective a persoanei juridice.
În aceeași solicitare, reprezentanții Camerei Americane de Comerț solicită și elaborarea unei metodologii privind aplicarea acestei taxe locale, așa cum ar existalipsa unei înțelegeri clare a modului în care se va aplica taxa locală pentru tranzacționarea online.
AmCham consideră că impozitul pentru unitățile de afaceri și impozitul pe comerțul online ar trebui să se excludă reciproc, altfel o entitate juridică care decide să tranzacționeze pe internet, pe lângă un magazin fizic, pentru care plătește deja o taxă locală specială (în funcție de spațiul comercial), se va percepe o taxă suplimentară pentru soluția de lucru și online. Există și alte dificultăți care indică faptul că modelul de impozitare ales pentru tranzacționarea online este incorect, companiile fiind impuse să dubleze taxele achitate.
AmCham solicită o rundă de consultări cu comunitatea de afaceri cu privire la procesul de aplicare a impozitului local pe comerțul online și dezvoltarea unei metodologii clare și corecte.
”Stimularea comerțului electronic este imperativă pentru a reduce modalitățile tradiționale de cumpărături (piețe, mall-uri, supermarketuri etc.), cel puțin în timpul unei pandemii, când riscul de infecție cu COVID-19 în locuri aglomerate crește semnificativ, chiar dacă respectarea tuturor epidemiologice reguli”.