Antreprenor în pandemie: Milioane şi-au transformat pasiunile în mici afaceri de la zero, la care lucrează după program

09 Mart. 2021, 13:33
 // Categoria: Actual // Autor:  Realitatea.md
09 Mart. 2021, 13:33 // Actual //  Realitatea.md

Milioane de americani au pornit afaceri de la zero în 2020, întrucât contextul pandemiei i-a determinat să-și transforme hobby-urile în business, potrivit FT.

Publicaţia americană dă exemplul unei tinere de 27 de ani din San Diego, California, care lucrează în domeniul sănătăţii. Ea a început o mică afacere cu lumânări parfumate, iniţial din dorinţa de a le da cadouri de Crăciun prietenilor şi membrilor familiei. A realizat în scurt timp că evoluţia rapidă a comerţului online şi întoarcerea oamenilor către comunităţile locale generează o oportunitate de business fără precedent.

Ea este doar un exemplu, întrucât peste 4,4 milioane de afaceri noi s-au înfiinţat în SUA din martie anul trecut şi până acum, conform biroului american de statistică. Evoluţia depăşeşte semnificativ numărul înregistrat în mod obişnuit în cadrul recesiunilor – când afaceri mai vechi se închid şi mulţi oameni rămân fără loc de muncă.

„Ceea ce vedem este o tedinţă contra-ciclică a liber profesioniştilor şi antreprenorilor, în timpul recesiunilor adânci. (…) Oamenii nu mai pot găsi un loc de muncă aşa că încearcă pe cont propriu. Ce este neobişnuit legat de situaţia actuală ţine de magnitudinea fenomenului, nu de direcţie”, a explicat John Haltiwanger, profesor de economie în cadrul Universităţii din Maryland, citează Ziarul Financiar

Tendinţa începută în primele zile ale pandemiei de Covid-19 se menţine şi în 2021. Doar în luna ianuarie, americanii au înfiinţat circa 500.000 de businessuri noi.

„Comunitatea economică a subestimat rezilienţa indivizilor din clasa muncitoare”, a explicat Swati Bhatt, profesor de economie în cadrul Universităţii Princeton

Realitatea Live

29 Nov. 2023, 17:14
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
29 Nov. 2023, 17:14 // Actual //  Lupu Eduard

Compania Viorica- Cosmetic din România, subsidiara celei din Republica Moldova controlată de milionarul Vasilii Chirtoca, intenționează să ajungă la o rețea de 20 de magazine peste Prut.

„Pe lângă dezvoltarea de magazine proprii, nu ratăm oportunitatea să ne extindem şi pe segmentul partenerilor IKA (reţele internaţionale – n.red.), suntem prezenţi cu produse în Kaufland, Auchan, Cora şi Lidl. Pe lângă partea de distribuţie, avem şi vânzările prin intermediul magazinului nostru online în România. Dezvoltăm absolut toate canalele de distribuţie pentru a ajunge la nivelul la care ne dorim. Mai mult, un următor proiect pe care vrem să îl dezvoltăm este partea de vânzări corporate“, a spus Dumitru Petraşcu, CEO al Viorica Cosmetic România, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor.

Fabrica de parfumuri și cosmetice Viorica (redenumită ulterior în Viorica-Cosmetic) a fost construită la finele anilor ’80 ai secolului XX, ca model fiind luată o fabrică a celebrului brand francez Christian Dior.

În 1993, întreprinderea a fost inclusă în lista companiilor nepasibilă privatizării contra bonurilor patrimoniale, însă agravarea situației economice au forțat autoritățile să decidă, la începutul anului 1996, transformarea Viorica-Cosmetic în societate pe acțiuni cu capital majoritar de stat (96%), restul acțiunilor fiind repartizate angajaților.
Mai mult, în 1998, a fost adoptat și un plan individual de privatizare a Viorica-Cosmetic, dar care aşa şi nu a fost realizat, iar în 2007 a fost în general abrogat. Abia în iunie 2012, statul a vândut la Bursa de Valori cota sa de 95,85%. Cumpărătorul – grupul DAAC Hermes, a plătit 51,04 milioane de lei pentru a prelua controlul Viorica-Cosmetic.

Milionarul Vasile Chirtoca controlează compania DAAC-Hermes fondată în 1994. În perioada, când în Republica Moldova s-a desfășurat privatizarea în masă, a creat fondul de investiții pentru privatizare DAAC-Hermes, care ulterior a devenit unul dintre cele mai importante grupuri financiar-industriale din Republica Moldova, numit ”DAAC Hermes grup”S.A.

Astfel, Chirtoca a participat activ și nemijlocit la apariția primelor relații de piață în Republica Moldova. Întreprinderile, administrate de Chirtoca, s-au constituit într-un grup financiar-industrial, compus din circa 40 agenți economici având o strategie de dezvoltare comună.

Acestea activează în diverse ramuri ale economiei moldovenești, cum ar fi: construcția de mașini, fabricarea produselor cosmetice și de parfumerie, repararea și deservirea tehnicii agricole, păstrarea și procesarea culturilor cerealiere, comercializarea și deservirea automobilelor, tehnologiile informaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău