Arabia Saudită își arată colții. Lovește Rusia în plin cu valuri de petrol ieftin

01 Iun. 2025, 09:16
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iun. 2025, 09:16 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Organizația OPEC+ a decis sâmbătă, 31 mai 2025, să majoreze semnificativ producția de petrol cu încă 411.000 de barili pe zi începând din iunie, marcând a treia lună consecutivă de creșteri. În total, în doar trei luni, cartelul care reunește peste 30 de țări producătoare de petrol va adăuga pe piață 1,2 milioane de barili noi pe zi – cel mai mare val de creștere de la relaxarea restricțiilor din 2020.

Decizia a fost luată în ciuda opoziției ferme a Rusiei, care se teme de o prăbușire a prețurilor și de un nou șoc bugetar. Potrivit unor surse citate de Bloomberg, Arabia Saudită a insistat să promoveze această creștere pentru a răspunde solicitărilor administrației lui Donald Trump, care a cerut public prețuri mai mici la petrol.

Situația tensionată amintește de criza din 2020, când refuzul Rusiei de a reduce producția a dus la un conflict deschis cu Riadul. Atunci, saudiții au răspuns cu reduceri agresive de prețuri și o majorare bruscă a producției, ceea ce a provocat prăbușirea cotațiilor petrolului Brent până la 5-10 dolari pe baril, iar în unele cazuri chiar sub zero. Kremlinul a fost forțat să cedeze după o lună, revenind în OPEC+ și acceptând cele mai mari reduceri de producție.

Acum, Arabia Saudită vrea să accelereze planul de creștere a producției cu 2,2 milioane de barili pe zi, pe care inițial îl planificase până la finalul lui 2026. Riadul insistă ca noile volume să fie pompate deja din acest an, ceea ce ar putea duce la o scădere a prețului Brent până la 50-60 de dolari pe baril, estimează JP Morgan. Pentru Rusia, impactul va fi devastator: petrolul Urals se vinde deja cu o reducere de cel puțin 10 dolari față de Brent, ceea ce ar putea duce prețurile Urals la 40-50 de dolari.

Guvernul rus a bugetat pentru 2025 o medie a prețului Urals de 69,7 dolari, însă această prognoză a devenit nerealistă după ce, în martie, prețurile au coborât sub 60 de dolari, în aprilie au atins doar 54 de dolari, iar în mai au stagnat la puțin peste 50 de dolari.

Ministerul de Finanțe și Ministerul Economiei din Rusia au fost nevoite să ajusteze bugetul, estimând acum un preț mediu de 56 de dolari. Veniturile din petrol și gaze vor scădea astfel la 8,3 trilioane de ruble, față de 10,9 trilioane planificate, iar deficitul bugetar va crește de trei ori, de la 1,2 trilioane la 3,8 trilioane de ruble.

Analistul ING Warren Patterson estimează că Arabia Saudită are nevoie de un preț al petrolului de 90 de dolari pentru a-și echilibra bugetul, dar Riadul ar putea accepta și un preț mai mic dacă își crește semnificativ volumul de vânzări. Situația tensionată din OPEC+ indică riscul unei noi „războaie a prețurilor” care ar putea destabiliza întreaga piață mondială a petrolului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII