Bill Gates spune că oamenii leneși sunt cei mai buni angajați. Dar „lenea” ta maschează o problemă mai profundă?

27 Iul. 2021, 12:14
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
27 Iul. 2021, 12:14 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Bill Gates crede că ar trebui să angajezi oameni leneși. El a spus: „Aleg o persoană leneșă pentru a face o treabă grea. Pentru că o persoană leneșă va găsi o modalitate ușoară de a o face.” Totuși, unii specialiști spun că lenea poate ascunde probleme mai grave, precum necesitatea de odihnă. Iar pentru că o persoană poate găsi soluții bune, într-o perioadă scurtă de timp, nu înseamnă că este leneșă, dar înseamnă că știe să prioritizeze.

Alegerea unei persoane care va face o treabă „pe calea ușoară” și va rezolva problema dificilă din fața lor poate fi mai bună decât a mobiliza o întreagă echipă. Cea mai grea cale de multe nu înseamnă că este cea mai bună cale. De fapt, în lumea startup-ului, livrarea excesivă poate fi la fel de periculoasă ca și livrarea atunci când timpul și banii sunt resurse finite și o soluție mai mică ar fi rezolvat problema în mod eficient. Faptul că o persoană alege calea cea mai ușoară nu înseamnă că este leneșă. Asta îi face buni la prioritizare, lucrători eficienți și oameni mai rezistenți.

Categorizarea tuturor acestor comportamente ca leneși este nespecifică și nejustificată. Un coleg a ratat un termen în ciuda faptului că a avut suficient timp? Leneş. Preferăm să dormim în loc să mergem la sală? Leneş. Dar nu este atât de simplu. Lenea nu este problema; este un simptom. Motivele mai profunde ale ezitării noastre de a acționa pot fi problememaigrave. Să ne simțim leneși este adesea un semn că avem nevoie de odihnă. Odihna nu este egală cu lenea.

Este o concepție greșită. De multe ori arată similar. Cultura tehnologică în general are această problemă: percepția productivității este mai importantă decât productivitatea reală.

Uneori, cel mai productiv lucru pe care îl poți face este odihna. Așa cum am mai scris, odihna este esențială pentru productivitate. Odihna este un partener de muncă. Unul nu se poate termina fără celălalt. Odihna în timpul zilei de lucru, ca într-o plimbare lungă, poate fi importantă în generarea de idei creative. Pauzele mai lungi sunt esențiale în prevenirea epuizării. Ceea ce poate părea lene, te face mai bun.

Atunci când te odihnești, odihnește-te cu adevărat. Nu navigați pe internet. Nu răspundeți la e-mail în vacanță. Luați cu adevărat spațiul pentru odihnă restaurativă – și acordați-le colegilor dvs. și acel spațiu. Probabil că veți reveni motivat și mai bine echipat pentru a lucra.

Ce ne mai poate spune senzația de lene?

Ești bine odihnit, bine hidratat, în orele de vârf și încă mai ai probleme cu motivarea. Te face leneș asta?

Nu este atât de simplu.

Lipsa motivației este un lucru pe care mulți dintre noi îl reproșăm pentru că eșuăm personal. În loc să aruncați insulte, încercați să vă întrebați de ce evitați anumite sarcini. Nu vă mulțumiți cu răspunsurile ușoare. Poate că nu ești atât de inspirat de jobul tău acum, deoarece nu înveți nimic nou. Poate vă este frică de disconfortul care vine cu progresul, ca la sala de sport, sau de eșecul în sine, ca și cu un proiect de pasiune care ar putea să nu conducă la nimic.

Acestea sunt probleme mai complexe de rezolvat decât lenea. Pentru a le adresa celorlalți, trebuie să provii dintr-un loc de profundă empatie. Nu este ușor să vorbești despre temerile de inadecvare sau pierderea sensului în munca ta. Este o problemă umană, nu o problemă a rezultatelor, dar are un impact asupra rezultatului. Conectarea cu ceilalți la locul de muncă îi face pe oameni mai productivi. În plus, lucrând dintr-un loc de curiozitate și nu de presupuneri de lene, rămâi pe aceeași parte a problemei.

Pentru a rezolva aceste probleme în tine, trebuie să evaluezi informațiile adunate din interogarea așa-numitei tale lenei. Identificarea a ceea ce te împiedică, indiferent dacă este vorba de tendințe perfecționiste sau de autoeficacitate scăzută, este primul pas către acțiune.

Riscul de lene este că se va transforma în stagnare. Trebuie să faceți alegeri care să abordeze cauza principală. Nu vei fi doar mai productiv. S-ar putea chiar să fii mai fericit. Asta contează, nu numai pentru că ești o persoană care merită fericirea, ci și pentru că oamenii care sunt fericiți la locul de muncă au mai mult succes. Emoțional influențează gândirea, așa că, dacă ești mai împlinit la locul de muncă, gândurile și acțiunile tale vor înflori.

Deci, ce facem în legătură cu asta?

Valorificați principiul progresului. Principiul progresului afirmă că „dintre toate lucrurile care pot stimula emoțiile, motivația și percepțiile în timpul unei zile de lucru, cel mai important este progresul în munca semnificativă”. Simțind un sentiment de progres și bucurându-vă de micile victorii vă poate ajuta să luptați cu vocea din capul dvs. care spune că munca este prea dificilă sau că proiectul este prea mare pentru a fi abordat.

Apăsați butonul de resetare cu un pui de somn. Studiile arată că un pui de somn de 30 de minute poate opri deteriorarea performanței. Un pui de somn de 60 de minute îl poate inversa. Dacă te simți leneș, ar putea fi indicativul tău de odihnă.

Concentrați-vă pe ceva mai ușor. Lipsa de semnificație în munca dvs. este un factor principal care contribuie la diminuarea motivației. Dacă nu doriți – sau nu sunteți în stare – să faceți o mare schimbare, vorbiți cu persoanele asupra cărora munca voastră are un impact, nu doar ceea ce produceți. Acest lucru schimbă accentul de la sarcinile pe care trebuie să le îndepliniți către modul în care puteți ajuta oamenii, atât în interior, cât și în exterior.

Fă mai puține. Mai ales ca fondator, a face mai puțin poate fi teribil. Deleghează unele activități unor persoane care pot face asta mai bine dect tine și nu în ultimul rând poți amâna să faci ceva dacă această nu este o sarcină importantă.

Realitatea Live

24 Mai 2024, 17:02
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
24 Mai 2024, 17:02 // Actual //  Soroceanu Olga

Digitalizarea sistemului educațional reprezintă o prioritate pentru Republica Moldova. Tranziția digitală înseamnă crearea unui sistem comun care permite autorităților să reformeze sistemul de învățământ, iar instituțiilor de resort să aibă acces la date actualizate. În acest sens, cu sprijinul Uniunii Europene și al Guvernului Austriei, sunt demarate o serie de proiecte care au menirea de a îmbunătăți și consolida sistemul educațional digital.

În cadrul programului „EU4Moldova: Comunități Locale”, Agenția Austriacă pentru Dezvoltare (ADA), în parteneriat cu Fundația Europeană pentru Formare (ETF), a organizat un eveniment dedicat digitalizării sistemului de Învățământ Profesional Tehnic (ÎPT).

Acesta a reunit principalii actori ai dezvoltării sistemului ÎPT: Centrele de Excelență, comunitatea donatorilor care sprijină consolidarea ÎPT, industria TIC și reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, care au lansat discuții și dezbateri privind importanța accelerării digitalizării învățământului profesional, având la bază rezultatele unei cercetări aprofundate efectuate de către ETF.

Documentul de cercetare relevă principalele constatări pe acest domeniu și include o serie de recomandări adaptate atât la nivel național, cât și la nivel instituțional, bazate pe rezultatele unui sondaj amplu care acoperă toate cele 88 de instituții ÎPT din Moldova, fiind completat de o serie de interviuri cu actorii implicați activ la realizarea acestui deziderat.

Componentele de bază ale documentului țin de: infrastructura digitală a instituțiilor de învățământ, competențele digitale ale cadrelor didactice de toate categoriile, aplicațiile educaționale, inclusiv pentru evaluarea digitală a elevilor care permite feedback rapid și cuantificat, oportunitățile de formare a competențelor digitale pentru predare-învățare, nivelul competențelor digitale ale elevilor și oportunitățile de dezvoltare a acestora prin acreditarea în baza cursurilor autorizate de către minister.

Mai mult, documentul oferă  informații esențiale despre programele de formare concepute pentru perfecționarea competențelor digitale a personalului didactic, care reprezintă drept o oportunitate de formare continuă menită să consolideze comptențele digitale ale pedagogilor, cât și date despre instrumentele digitale dezvoltate, întru buna gestionare a informațiilor despre volumul de muncă al elevilor și profesorilor. Această abordare, pedagogia digitală, are menirea să susțină elevii în asimilare facilă și animată a informației teoretice și practice. Obiectivul central este formarea competențelor profesionale ale elevilor din ÎPT prin instrumente digitale, care fac procesul de învățare mai ușor, mai rapid, mai țintit, mai interesant.

De asemenea, Sistemului Informațional de Management în Educației (SIME) este consolidat cu suportul Uniunii Europene și Guvernului Austriei. Acest fapt îi va permite Ministerului Educației și Cercetării să ia decizii strategice privind dezvoltarea sistemului de educație și formare profesională, având la bază date veridice și actualizate asupra funcționalității sistemului ÎPT pe întreg teritoriul țării.

Ce înseamnă modernizarea SIME? Aceasta presupune extinderea funcționalității cu două module noi, și anume: „Registrul electronic” – care va fi utilizat de către profesori și va permite gestionarea datelor privind rezultatele elevilor, prezența, monitorizarea calificărilor oferite de instituții, printre altele, și „Agenda electronică” care va permite monitorizarea automată a prezenței elevilor și va preveni tendințele de absenteism. În mod similar, profesorii vor putea utiliza agendele electronice pentru a monitoriza progresul academic al elevilor și vor putea distribui cu ușurință anunțuri, teme, conținut educațional, dar și multe altele.

Până la finele anului 2025, toate activitățile sus menționate se vor realiza în cadrul programului „EU4Moldova: Comunități Locale” întru realizarea obiectivelor privind alinierea standardelor la nivel internațional a sistemului educație, la capitolul utilizării instrumentelor TIC în procesul de predare – învățare, obiectiv stipulat în Strategia Națională „Educație – 2023”.

Programul „EU4Moldova: Comunități Locale”, este finanțat de Uniunea Europeană, Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare (BMZ), Cooperarea Austriacă pentru Dezvoltare (ADC) și Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone – Asistența Poloniei; și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), Agenția Austriacă pentru Dezvoltare (ADA) și Solidarity Fund PL (SFPL) în Moldova.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău