Bloomberg: India ar putea impune restricţii la exporturile de zahăr, ceea ce va limita livrările mondiale

11 Oct. 2023, 16:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Oct. 2023, 16:21 // Actual //  bani.md

India ar urma să impună restricţii la exporturile sale de zahăr, după ce vremea secetoasă a afectat culturile de trestie de zahăr în al doilea mare cultivator mondial, o mişcare care va limita livrările mondiale de zahăr, transmite Bloomberg, conform Agerpres. Aceasta în contextul în care cotaţiile la zahăr brut au urcat deja în luna septembrie până la cel mai ridicat nivel din ultimi 12 ani.

Potrivit unor surse din apropierea acestui subiect, este posibil ca ţara asiatică să restricţioneze exporturile de zahăr în noul sezon care a început la 1 octombrie 2023 şi o decizie oficială va fi anunţată în curând. Este posibil să fie emise cote pentru anumite vânzări pe pieţele externe, dacă situaţia de aprovizionare pe piaţa internă se va îmbunătăţi, au precizat sursele.

India a înregistrat cel mai slab sezon de ploi musonice din ultimii cinci ani şi orice scădere a producţiei agricole va creşte presiunile asupra Guvernului premierului Narendra Modi de a controla inflaţia produselor alimentare înaintea alegerilor de luna viitoare şi a celor din 2024. Restricţiile la export vor pune presiune asupra pieţei şi este posibil să ducă la creşterea cotaţiilor futures la bursele de la New York şi Londra.

India a introdus un sistem de cote în sezonul 2022-23 şi a restricţionat exporturile de zahăr până la aproximativ şase milioane de tone, comparativ cu exporturi nerestricţionate de 11 milioane de tone în anul anterior.

Un sondaj efectuat de Bloomberg luna trecută în rândul mai multor analişti, traderi şi procesatori arată că majoritatea celor intervievaţi se aşteaptă ca India să nu exporte nicio cantitate de zahăr în acest sezon din cauza producţiei reduse.

Cotaţiile la zahăr brut au urcat în luna septembrie până la cel mai ridicat nivel din ultimi 12 ani pe fondul îngrijorărilor cu privire la livrările limitate, în pofida unei recolte consistente de trestie de zahăr în Brazilia, cel mai mare producător mondial.

Separat, producţia de zahăr în Thailanda, al doilea mare exportator mondial, ar urma să scadă şi ea cu aproximativ o cincime la următoarea recoltă din cauza unei secete severe, potrivit unei estimări a unei Asociaţii profesionale din sectorul zahărului. Debutul fenomenului meteo El Nino în acest an a dus la condiţii secetoase şi precipitaţii mai mici în multe părţi din Asia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII