Dumitru Alaiba a declarat că Air Moldova a trecut printr-o perioadă de management defectuos, după ce a fost preluată prin fraudă de gruparea criminală a lui Șor. Despre „prihvatizarea” Air Moldova se cunoaște demult. Compania a fost donată către Șor la decizia personală a lui Plahotniuc . Banii, formal achitați pentru privatizare, au fost sustrași dintr-o compania de asigurare și aduși în geantă în ultimul ceas, înainte de expirare a termenului de depunere a cererilor, susține fostul deputat Alexandr Slusari.
Fostul deputat s-a arătat deranjat de declarațiile ministrului Alaiba, care potrivit lui Slusari ar trebui să se uite în calendar la componența Parlamentului și Guvernului. „Suntem în anul 2023, nu în 2019 ! La guvernare 2 ani e PAS cu 63 de mandate, nu coaliția PSRM-PD sau PSRM-Șor. Tu nu ești un deputat exaltat din opoziția, care în comisia economia, finanțe și buget din principiu nici pentru începutul ședinței comisiei nu ai votat. Ești целый viceprim-ministru și ministru al economiei, dar tot vorbești, parcă te afli în tranșeea opoziției”.
Slusari spune că la 4 octombrie 2019 Parlamentul a aprobat un raport al comisiei de anchetă pe așa zisă privatizare a Air Moldova, „pentru care ai votat și tu, iar membru acestei comisiei de la PAS a fost Radu Marian. Parlamentul 4 ani în urmă a solicitat franc de la Guvern anularea tranzacției de privatizare a Air Moldova. Înțeleg că în perioada guvernării grupărilor politico-criminale acest lucru era irealizabil, dar în 2021-2023 voi de ce nu ați îndeplinit recomandările comisiei de anchetă ? Nici măcar nu ați încercat”, se întreabă Slusari .
„Mai mult ca atât, sunt convins că acțiunile acestei companii au fost coordonate cu gruparea lui Șor și au avut scopul destabilizării situației social-economice în țară”, spune Slusari.
Ieri, Autoritatea Aeronautică Civilă i-a retras certificatul de zbor în condițiile în care are doar un singur avion și acela e la reparație.
La începutul lunii mai Air Moldova declara că își suspendă zborurile și depune cererea în instanță pentru aprobarea planului de restructurare, după ce la începutul acestui an s-a ciocnit cu probleme financiare. Totodată, compania ar întâmpina dificultăți la închirierea avioanelor din cauza sancțiunilor.
Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage, însă, la nici-un an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.
Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.
În prezent, AirMoldova este controlată de fugarul Ilan Șor prin companii interpuse.