Siemens a avertizat că îngheţul cererii din China pentru produsele şi serviciile sale se va prelungi în anul viitor. Grupul german este unul dintre cele mai mari conglomerate industriale din lume, cu operaţiuni de producţie nu doar în Germania, ci în multe dintre statele europene.
Iar China este ţara cu cea mai mare producţie industrială şi totodată al doilea importator ca mărime la nivel mondial. Însă economia chineză trece printr-o perioadă de încetinire pronunţată, cu efecte negative asupra consumului. De aceea, prognoza făcută de Siemens este motiv de îngrijorare pentru toată lumea.
Separat, un executiv al constructorului german de autovehicule Audi a estimat că penuria de cipuri cu care se confruntă industria auto din Germania va persista ani de zile. Audi este subsidiară a VW, companie care-şi dispută primul loc la producţia mondială de maşini cu Toyota.
Grupul părinte are, la fel ca Siemens, fabrici în multe alte state ale lumii, inclusiv din Europa. Ungaria a ajuns mulţumită Audi unul din centrele industriei auto europene, devenind astfel dependentă de industria auto germană. Penuria de cipuri a apărut în 2018-2019 şi s-a agravat în timpul pandemiei, răspândindu-se în diferite industrii. La punctul de vârf, în anumite părţi ale Europei producţia de maşini a fost oprită.
În acest context, Uniunea Europeană şi statele membre caută să-şi reducă dependenţa de cipurile importate din China şi SUA, căutând modalităţi de a-şi dezvolta propria producţie. Germania a găsit o soluţie în compania taiwaneză TSMC, cel mai mare producător de cipuri din lume, pe care a atras-o cu subvenţii de miliarde de euro.
La fel a făcut şi cu Intel, care îşi va construi o fabrică şi în Polonia. Dar până când producţia de cipuri din Europa va deveni suficientă, companiile europene care folosesc aceste componente de înaltă tehnologie vor depinde de livrările întârziate din alte părţi. Iar această situaţia va persista câţiva ani, spune Renate Vachenauer, directoarea de achiziţii de la Audi, citată de Reuters.
Din partea Siemens, CEO-ul Roland Busch aduce în discuţie problema chineză. „Pe termen scurt, vedem slăbiciune pe piaţa din China, şi aceasta ar putea dura câteva trimestre de-acum încolo“, spune el.
Compania a raportat că la divizia de industrie digitală comenzile s-au prăbuşit cu 35% în trimestrul doi, în ritm anualizat, în special din cauza colapsului cu 61% a comenzilor din partea clienţilor din China, notează Financial Times. Legat de această ţară, Siemens mai are o problemă: presiunile venite de la Berlin pentru tăierea relaţiilor riscante cu China. Busch a asigurat că va apăra cota pe care colosul său o are pe piaţa chineză.