China a cheltuit cel puţin 230 de miliarde de dolari pentru a-şi construi industria vehiculelor electrice

22 Iun. 2024, 10:45
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
22 Iun. 2024, 10:45 // Bani și Afaceri //  bani.md

China a investit 230,8 miliarde de dolari în mai mult de un deceniu pentru a-și dezvolta industria de mașini electrice, potrivit unei analize publicate joi de Centrul de Studii Strategice și Internaționale din SUA, relatează agenția Reuters.

Amploarea sprijinului guvernamental reprezintă 18,8% din vânzările totale de mașini electrice între 2009 și 2023, a declarat Scott Kennedy, directorul pentru afaceri și economie chineză la CSIS. El a menționat că acest raport a scăzut semnificativ de la peste 40% înainte de 2017, la puțin peste 11% în 2023.

Aceste informații vin într-un moment în care Uniunea Europeană intenționează să impună tarife la importurile de mașini electrice chinezești din cauza subvențiilor utilizate în producția acestora. Luna trecută, SUA au anunțat o creștere a tarifelor la importurile de vehicule electrice chinezești la 100%.

Kennedy a subliniat că sprijinul Beijingului pentru mașinile electrice a inclus politici non-monetare care au favorizat producătorii autohtoni în detrimentul celor străini. Cu toate acestea, el a remarcat că SUA nu au creat condiții la fel de atractive ca și China pentru dezvoltarea propriei industrii de mașini electrice. ”Există câteva excepții, dar, în general, producătorii de automobile și guvernele occidentale au pierdut timpul și nu au fost suficient de agresivi”, a spus el.

Kennedy a prezentat anterior șapte inițiative politice care ar putea duce la tensiuni comerciale din cauza mașinilor electrice chinezești. Deși subvențiile guvernamentale chineze nu au mers neapărat direct în dezvoltarea mașinilor, vehiculele fabricate în China au beneficiat de pe urma pătrunderii crescute a mașinilor electrice pe piața locală, afectând producătorii auto străini care se bazau pe vehicule alimentate cu combustibili convenționali.

Concurența este atât de acerbă încât analiștii Bank of America au sugerat că marii producători auto americani ar trebui să părăsească China și să-și concentreze resursele în altă parte. ”Analiștii auto independenți și producătorii auto occidentali cu care am vorbit sunt toți de acord că producătorii chinezi de EV și producătorii de baterii au făcut progrese extraordinare și trebuie luați în serios”, a spus Kennedy. Totuși, el a subliniat că sprijinul guvernamental extins nu a dus încă la creșteri semnificative ale profiturilor.

”Într-o economie de piață care funcționează bine”, a explicat el, ”firmele și-ar evalua cu mai multă atenție investițiile în noi capacități, iar un decalaj atât de mare între cerere și ofertă ar duce probabil la consolidarea industriei”.

Industria vehiculelor electrice s-a confruntat în ultimul an cu un război intens al prețurilor, companiile auto reducând prețurile sau lansând linii de produse la prețuri mai mici. Startupul chinezesc Nio, care încă operează cu pierderi, a declarat luna trecută că se așteaptă ca aproximativ 10 producători auto să piardă pe piața din China, lăsând 20 până la 30 de jucători.

SUA și-au intensificat eforturile de sprijin pentru mașinile electrice. Legea de reducere a inflației, semnată în august 2022, a alocat 370 de miliarde de dolari pentru promovarea tehnologiilor curate, oferind un credit de 7.500 USD pentru achizițiile de mașini electrice eligibile. Aceasta contrastează cu suportul mediu chinezesc de 4.600 de dolari pe achiziție de mașini electrice în 2023, în scădere de la 13.860 de dolari în 2018.

Într-o notă finală, Kennedy a subliniat că, deși subvențiile guvernamentale chineze nu au mers direct în dezvoltarea mașinilor, ele au facilitat pătrunderea crescândă a mașinilor electrice pe piață, reducând considerabil piața vehiculelor cu combustibili convenționali pentru producătorii străini.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 18:27
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 18:27 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova riscă să rămână în beznă, în condițiile în care țara se află într-o situație critică în orele de vârf ale consumului, când necesarul depășește cu mult capacitatea de import, a declarat economistul Sergiu Tofilat la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova.

„Deficitul nostru de energie în orele de vârf, dimineața și seara, sare de 600 MW. Noi avem nevoie de 600 MW în fiecare oră ca să acoperim consumul, dar putem importa doar 345 MW”, a explicat Tofilat. Potrivit lui, Moldova reușește momentan să se mențină pe linia de plutire doar pentru că Ucraina nu utilizează întreaga sa cotă de interconexiune și permite realocarea surplusului către Chișinău. „Personalul de la Energocom stă până noaptea târziu în fiecare zi, analizând fiecare interval orar, ca să vadă cât n-a utilizat Ucraina și să realoce asta pentru Republica Moldova. Nu știu dacă asta e o soluție sustenabilă. Oamenii aceștia se pot îmbolnăvi, au nevoie de concediu. Nu putem depinde la infinit de asta.”

Tofilat afirmă că în următorii trei ani situația va rămâne exact la fel, dacă nu se intervine imediat. În opinia sa, Guvernul trebuie să convoace „de urgență” Comisia pentru pregătirea sezonului rece, împreună cu întreprinderile din sectorul energetic și mediul privat, pentru a identifica soluții rapide. Printre opțiuni: generatoare modulare și mobile, inclusiv închiriate sau aduse de agenții economici în schimbul unui tarif compensat.

„Ucraina deja face asta. Noi de ce nu? Fie le procurăm, fie le închiriem, fie facem un apel către mediul privat: ce tarif vă dăm ca să aduceți generatoare, ca să nu rămânem fără curent electric? Dacă nu facem nimic, în scenariul pesimist, dacă bombardamentele continuă și Ucraina își utilizează toată cota, noi rămânem descoperiți.”

Economistul avertizează că, în lipsa unei acțiuni urgente, Moldova se va confrunta cu două scenarii: tarife mai mari sau întreruperi de energie. „Avem deficit de 600 MW. Putem importa 345 MW. Diferența? Ori o acoperim cu energie de avarie, care este extrem de scumpă și limitată la 200–300 MW, și atunci vom majora tarifele; ori, dacă nici avarie nu e disponibilă, vom fi obligați să deconectăm anumite raioane din Republica Moldova. Avantajul unde este?”

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII