Cifrele unui dezastru național – Căile Ferate ale Moldovei, la un pas de colaps total

15 Feb. 2025, 10:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
15 Feb. 2025, 10:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Căile Ferate ale Moldovei (CFM) sunt într-o criză profundă, ajungând în 2024 la cel mai grav punct din istoria sa. În 1988, sistemul feroviar moldovenesc transporta peste 20 de milioane de pasageri anual, dar în prezent numărul acestora a scăzut dramatic la sub 650.000, cel mai mic nivel din ultimul secol, conatată economistul Veaceslav Ioniță.

Transportul de mărfuri a înregistrat o evoluție similară, având un declin semnificativ. În anii 1980, CFM transporta aproape 18 milioane de tone de mărfuri. După o ușoară creștere în perioada 2022-2023, datorată fluxului de mărfuri din Ucraina, atingând 4 milioane de tone, volumul transportat în 2024 a scăzut sub 2,5 milioane de tone, un minim istoric.

Actuala situație a CFM se datorează mai multor factori acumulati în timp. În prezent, CFM operează la doar 4% din capacitatea sa istorică, iar angajații sunt nevoiți să protesteze din cauza salariilor neplătite. Cauzele principale ale colapsului includ:

  • Lipsa investițiilor și managementul defectuos: CFM nu a fost modernizat în ultimele decenii, iar lipsa unei viziuni clare a blocat orice inițiativă de revitalizare.
  • Infrastructura inadecvată: Ecartamentul feroviar moldovenesc este orientat spre est, ceea ce limitează conectivitatea țării cu Europa, în timp ce fluxurile comerciale și de pasageri se îndreaptă spre vest.
  • Lipsa unei strategii economice coerente: Autoritățile au fost de părere că sistemul se va redresa de la sine, fără investiții sau reforme serioase.

Transportul feroviar a devenit irelevant pentru economia Moldovei, iar firmele sunt forțate să recurgă la alternative mai costisitoare, cum ar fi transportul rutier. Astfel, costurile logistice cresc, ceea ce afectează negativ exporturile și dezvoltarea industrială. În plus, situația socială este gravă, cu angajații CFM protestând din cauza salariilor neplătite, iar statul riscă să rămână fără un operator viabil pentru transportul public.

Pentru a evita dispariția completă a Căilor Ferate ale Moldovei, economistul sugerează măsuri urgente, printre care: utilizarea fondurilor europene și a parteneriatelor strategice pentru a adapta infrastructura la standardele actuale, profesionalizarea administrației CFM și asigurarea transparenței în utilizarea fondurilor, trecerea la ecartamentul european pentru a facilita conexiunile rapide și eficiente și adaptarea CFM la cerințele economiei moderne prin dezvoltarea transportului intermodal. „Dacă nu se iau măsuri imediate, Moldova riscă să piardă definitiv sistemul feroviar, iar costurile economice vor fi ireversibile”, conchide Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Oct. 2025, 11:55
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Oct. 2025, 11:55 // Actual //  Ursu Victor

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) anunță că trendul descendent al prețurilor la carburanți, care s-a menținut aproape patru săptămâni consecutiv, a fost întrerupt brusc ca urmare a impunerii unor noi sancțiuni economice majore de către Statele Unite împotriva companiilor petroliere ruse Rosneft, Lukoil și a subsidiarelor acestora.

Potrivit ANRE, cotațiile internaționale ale petrolului au crescut pe 23 octombrie cu aproximativ 5%, imediat după ce Biroul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) al Departamentului Trezoreriei SUA a anunțat sancțiuni care vizează principalii exportatori de țiței ai Federației Ruse. Cele două companii controlează împreună circa 3,1 milioane barili pe zi, o parte semnificativă din exporturile totale ale Rusiei.

Autoritatea de reglementare menționează că efectele sancțiunilor s-ar putea propaga și asupra sectoarelor de transport maritim, bancar și de asigurări, care facilitează comerțul cu petrol rusesc, generând incertitudini majore privind costurile logistice și lanțurile globale de aprovizionare.

În același timp, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a anunțat că este pregătită să majoreze producția pentru a stabiliza piața globală, dacă restricțiile impuse companiilor ruse vor continua. În prezent, OPEC acoperă aproape jumătate din producția mondială de țiței și și-a crescut deja țintele de producție pentru acest an cu 2,7 milioane barili/zi, echivalentul a circa 2,5% din cererea globală.

Ca urmare a acestor evoluții, cotațiile Platts pentru produsele derivate din petrol au înregistrat în ultima sesiune de tranzacționare o creștere de 4% pentru benzină și 6,5% pentru motorină.

În aceste condiții, pentru perioada 25–27 octombrie 2025, ANRE a stabilit noile prețuri maximale de comercializare cu amănuntul pentru principalele produse petroliere standard: 22,48 lei/litru pentru benzina COR 95 (+0,04 lei) și 19,26 lei/litru pentru motorina standard (+0,06 lei).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII