Comoara uriașă a Rusiei dezvăluită în Occident: Moscova deține 90% din rezervele mondiale

10 Iul. 2024, 07:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
10 Iul. 2024, 07:03 // Bani și Afaceri //  bani.md

În contextul războiului declanșat de Putin în Ucraina și al sancțiunilor occidentale impuse economiei Kremlinului pentru a-i slăbi capacitatea de luptă, orice venituri ale Moscovei ajută continuarea conflictului. Acum, este dezvăluită o mare comoară a Rusiei aflată în inima Occidentului: rezerve uriașe de chihlimbar în Kaliningrad, regiunea rusă învecinată cu Polonia și Lituania.

Rusia deține aproximativ 90% din rezervele mondiale de chihlimbar ce pot fi extrase, iar majoritatea sunt concentrate în zona Kaliningrad, potrivit Anadolu. Combinatul rusesc de chihlimbar din Kaliningrad este „singura întreprindere din lume care extrage chihlimbar la scară industrială”, spune geologul șef Alexey Korkin. China este cel mai mare cumpărător de chihlimbar rusesc, în timp ce există și un mare interes din partea altor țări din Asia și Orientul Mijlociu, scrie Anadolu.

Chihlimbarul, rășina fosilizată a copacului, a captivat omenirea de milenii prin nuanțele sale încântătoare și alura naturală. Din cele mai vechi timpuri și până în prezent, bijuteria a fost transformată în obiecte decorative rafinate și bijuterii uimitoare, servind în același timp ca agent vindecător în medicina populară și ca potențator de arome în parfumuri. Multe culturi atribuie chihlimbarului puteri supranaturale, crezând că are proprietăți mistice.

Când vine vorba de zăcăminte de chihlimbar în lumea modernă, Rusia deține 90% din toate rezervele de chihlimbar extractibile, majoritatea fiind concentrate în apropierea satului Yantarny din regiunea Kaliningrad, cea mai vestică enclavă a țării, conform lui Alexey Korkin, geolog șef la Combinatul de chihlimbar din Kaliningrad.

Extracția chihlimbarului în Kaliningrad a început în secolul al XIX-lea, inițial prin minerit și mai târziu prin exploatare în carieră în secolul al XX-lea. Producția a trebuit să fie reconstruită după război și, din cauza unicității și rarității chihlimbarului, nu a existat nicio experiență pe care să se bazeze, așa că Rusia a trebuit să-și dezvolte propriile metode de extracție, a spus Korkin.

În prezent, chihlimbarul este extras într-o cariera deschisă, unde excavatoarele extrag mai întâi roca purtătoare de chihlimbar, care este apoi spălată sub presiune puternică a apei până la o anumită stare, a explicat el.

„Suntem singura întreprindere din lume care extrage chihlimbar la scară industrială”, a spus el, adăugând că tehnologia folosită în Rusia pentru extragerea chihlimbarului este „unică”.

În ceea ce privește valoarea chihlimbarului extras, totul depinde de culoarea, dimensiunea, integritatea acestuia și de prezența florei și faunei fosilizate, a declarat Anna Dugina, de la Uzina de chihlimbar din Kaliningrad. Chihlimbarul alb mat este deosebit de apreciat, mai ales în China, a spus ea pentru sursa citată.

„Chihlimbarul, care are o vechime de aproximativ 50 de milioane de ani, este mai mult decât frumos și benefic. Este o mașină a timpului, o fereastră prin care putem vedea milioane de ani în trecut.”

Chihlimbarul de Kaliningrad are o concentrație foarte mare de acid succinic, un aditiv biologic activ care este un puternic regulator al apărării organismului, ajutând la îmbunătățirea metabolismului energetic, a eficienței și la eliminarea substanțelor toxice din organism, a spus el.

Chihlimbarul găsit în Kaliningrad are aproximativ 5-7% acid succinic, comparativ cu 1% la cel standard, a explicat Vadim Parkhomenko de la uzina din Kaliningrad, care în prezent se concentrează exclusiv pe producția de bijuterii. În lume mai există și alte zăcăminte de chihlimbar, în țările baltice, Suedia, Germania, Danemarca și Polonia.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII