Criza energetică! Rusia a închis una dintre cele mai mari conducte din lume care transporta petrol până la Marea Neagră

06 Iul. 2022, 12:30
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
06 Iul. 2022, 12:30 // Actual //  MD Bani

Un tribunal din Rusia a ordonat închiderea pentru 30 de zile a Consorțiului Conductei Caspice (CPC), una dintre cele mai mari conducte din lume care transportă petrol din Kazahstan până pe coasta rusească de la Marea Neagră, ceea ce ar putea agrava criza energetică modială, scrie Reuters.

Consorțiul, care administrează în jur de 1% din tot petrolul la nivel global și include marile companii americane Chevron și Exxon, a anunțat că trebuie să se supună deciziei Curții de a suspenda activitatea și că hotărârea are legătură cu gestionarea deversărilor de petrol.

Conducta CPC a intrat în atenția lumii odată cu izbucnirea războiului din Ucraina pe care Rusia îl numește „operațiune militară specială” și care a dus la restricționarea exporturilor rusești și la creșterea prețurilor la energie.

SUA au impus sancțiuni împotriva petrolului rusesc, dar a spus că livrările din Kazahstan prin Rusia nu ar trebui să fie afectate.

Potrivit unor informații, inspectorii ruși ar fi descoperit neregularități de natură „documentară” în ceea ce privește planurile de gestionare a deversărilor de petrol. Un astfel de incident a avut loc anul trecut la un terminal rusesc al conductei.

Conducta a exportat anul trecut până la 54 de milioane de tone, echivalentul a 1,2 milioane de barili de petrol pe zi, de țiței din Kazahstan prin Marea Neagră.

Orice perturbare a fluxului de petrol prin conducta CPC ar pune și mai mare presiune pe piața mondială a petrolului care se confruntă cu cele mai mari probleme de aprovizionare de la embargoul petrolului arăbesc impus în anii ’70.

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 17:08 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul urmează să aprobe în ședința de marți, 23 decembrie, un proiect-pilot prin care Republica Moldova va testa, pentru prima dată, utilizarea mașinilor electrice ca surse de energie pentru rețea. Este vorba despre proiectul „Vehicul spre rețea: testarea soluțiilor de încărcare inteligentă și fluxului bidirecțional de energie (V2G)”, elaborat de Ministerul Energiei și implementat de Asociația Obștească „Green City Lab Moldova”.

Proiectul presupune că vehiculele electrice nu vor fi doar consumatori de energie, ci vor putea livra electricitate înapoi în rețea atunci când este nevoie, de exemplu în orele de vârf. Energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi folosită pentru a stabiliza sistemul electroenergetic, mai ales în contextul creșterii producției din surse regenerabile, care este variabilă.

Pentru a putea testa această tehnologie, Guvernul va institui un regim special de testare inovativă, care permite derogări temporare de la unele prevederi ale legislației în vigoare. Aceste derogări se referă la racordarea temporară a echipamentelor, măsurarea bidirecțională a energiei, aplicarea unor tarife experimentale și participarea controlată a vehiculelor electrice la servicii de echilibrare și stocare a energiei. Autoritățile subliniază că aceste excepții sunt acordate exclusiv în scop demonstrativ și nu vor afecta siguranța rețelei electrice.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii și va fi limitat la anumite locații și echipamente prevăzute într-un plan tehnic. În acest interval, „Green City Lab Moldova” va prezenta rapoarte semestriale Ministerului Energiei, iar la final un raport complet privind rezultatele obținute. Pe baza acestuia, Ministerul Energiei va propune eventuale modificări ale legislației din domeniul energiei.

Ministerul Energiei va coordona proiectul împreună cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și cu operatorii de sistem, iar ANRE va monitoriza impactul testării asupra siguranței sistemului electroenergetic și va identifica barierele de reglementare. Documentele oficiale precizează că proiectul nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat, costurile fiind suportate de titularul proiectului și partenerii acestuia.

Autorii hotărârii afirmă că proiectul reprezintă o premieră națională și ar putea schimba modul în care sunt utilizate vehiculele electrice în Republica Moldova, transformându-le din simpli consumatori în participanți activi pe piața energiei. Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII