Cum a provocat civilizaţia umană furia naturii? Se anunţă inundaţii, incendii, secetă şi furtuni devastatoare

16 Iul. 2023, 10:33
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Iul. 2023, 10:33 // Actual //  bani.md

Climatologii vorbesc cu îngrijorare despre cum s-a schimbat vremea în ultimele decenii, în timp ce elementele atmosferice se combină pentru a crea inundaţii mortale în nord-estul SUA şi o căldură record în sud-vestul SUA şi în întreaga lume, notează businessmagazin.ro.

Inundaţii mortale au acaparat părţi din nord-estul ţării, blocând oamenii în casele lor şi ucigând cel puţin o femeie care a fost luată de apele învolburate. Râurile din Vermont au crescut rapid în urma ploilor torenţiale de luni, ajungând la niveluri nemaiîntâlnite de la uraganul Irene din 2011.

Criza climatică pune lucrurile în favoarea unor fenomene meteorologice mai intense, precum ploile abundente şi inundaţiile din nord-est, a declarat Michael E. Mann, climatolog şi profesor emerit la Universitatea din Pennsylvania.

„Vremea este vreme. Se vor întâmpla – precipitaţii, inundaţii se vor întâmpla”, a declarat Mann pentru CNN. „Ceea ce schimbările climatice fac este că le supraîncarcă, astfel încât atunci când ai unul dintre aceste sisteme meteorologice care produce cantităţi mari de precipitaţii, vei avea parte de mai multe precipitaţii”.

Există un alt mod în care criza climatică ar putea determina aceste precipitaţii extreme, a spus Mann, şi este ceva în prim-planul cercetării climatice: Curentul Jet Stream ar putea fi „blocat” în poziţii care prelungesc aceste tipuri de evenimente extreme.

Curentul Jet Stream este un râu de aer care se deplasează rapid în straturile înalte ale atmosferei şi care conduce sistemele meteorologice pe tot globul. Este important de menţionat că este alimentat de diferenţa extremă de temperatură dintre ecuator şi poli.

În timp ce nord-estul este inundat de ploi torenţiale, o căldură periculoasă ameninţă alte părţi ale lumii. Temperaturile cresc vertiginos în sud-vestul Americii în această săptămână, unde Phoenix ar putea depăşi recordul de zile consecutive de peste 110 grade.

Săptămâna trecută, temperatura medie zilnică a planetei a urcat la niveluri record în datele urmărite de două agenţii climatice din SUA şi Europa. Oamenii de ştiinţă din domeniul climei au declarat pentru CNN că temperaturile globale au fost probabil cele mai ridicate din ultimii cel puţin 100.000 de ani.

Între timp, Serviciul Copernicus pentru Schimbări Climatice al UE a constatat că luna trecută a fost cea mai caldă lună iunie cu o „marjă substanţială” peste recordul anterior, stabilit în 2019.

Având în vedere căldura devastatoare, oamenii de ştiinţă sunt îngrijoraţi de faptul că 2023 ar putea fi cel mai fierbinte an înregistrat vreodată.

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală