De pe canapea, direct la miliarde! Moldovenii au spart recordul la cumpărături online

19 Iun. 2025, 11:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
19 Iun. 2025, 11:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Într-o economie cu ritmuri lente de creștere, comerțul online din Republica Moldova a reușit o performanță spectaculoasă, înregistrând în 2024 o creștere de peste 40%, atât în valoarea tranzacțiilor, cât și în volumul livrărilor poștale. Analiza este semnată de economistul Veaceslav Ioniță, care atrage atenția asupra transformării digitale rapide din acest sector, dar și asupra dezechilibrelor majore care afectează concurența pe piață.

Potrivit datelor, moldovenii au achitat în 2024 peste 12 miliarde de lei în tranzacții online cu cardul, comparativ cu doar 1,35 miliarde lei în 2015. Iar estimările pentru 2025 indică o nouă creștere, depășind 15 miliarde de lei.

Volumul livrărilor poștale a atins 12 milioane de colete în 2024, dintre care:

9,7 milioane expedieri internaționale (+40% față de 2023),
2,3 milioane expedieri naționale, cu o creștere mai modestă.

Cu toate acestea, Veaceslav Ioniță subliniază că datele oficiale surprind doar o parte a fenomenului. Majoritatea comenzilor interne nu sunt achitate online, ci în numerar sau prin POS la livrare, iar o mare parte din livrări sunt efectuate de curieri privați care nu sunt incluși în statisticile poștale oficiale.

„Estimarea realistă este că valoarea reală a comerțului online este de cel puțin două ori mai mare decât ceea ce reflectă datele oficiale, iar livrările interne sunt de cinci ori mai multe decât cele raportate prin Poșta Moldovei sau firmele mari de curierat”, susține economistul.

Ioniță atrage atenția asupra unui dezechilibru major între platformele internaționale care livrează fără taxe și producătorii locali care achită impozite și suportă costuri ridicate de curierat. În acest context, comerțul local este descurajat, iar cumpărăturile din afara țării sunt stimulate artificial.

Optimizarea plăților online, pentru a le face mai simple și mai accesibile;
Reducerea costurilor de livrare internă, în special pentru micii producători locali;
Politici fiscale echitabile, care să elimine concurența neloială cu giganții de comerț online din afara țării.

„Comerțul online din Moldova nu doar că a explodat în 2024, dar a devenit unul dintre motoarele tăcute ale economiei. Este momentul ca statul și companiile să-l trateze cu seriozitate, pentru că cetățenii deja l-au îmbrățișat”, conchide Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

19 Iun. 2025, 15:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
19 Iun. 2025, 15:17 // Actual //  Ursu Victor

Deputatul PAS, Vasile Grădinaru — devenit cunoscut publicului drept „deputatul plângăcios” după ce a susținut un discurs cu lacrimi în ochi în Parlament evocând sacrificiile familiei sale — a fost întrebat, în cadrul emisiunii Punctul pe azi de la TVR Moldova, dacă nu a existat nemulțumire în partid față de candidatura Mariei Acbaș la alegerile parlamentare din 28 septembrie.

Întrebarea a venit în contextul în care Acbaș s-a regăsit anterior și pe listele Congresului Civic, condus de Mark Tkaciuk, care în prezent face parte din Blocul Alternativa — formațiune oponentă PAS.

Grădinaru a evitat să dea un răspuns tranșant despre trecutul politic al Acbaș, dar a oferit o justificare a traseismul politic: „În Republica Moldova, doar 5% din populație e dispusă să se implice politic. Avem un istoric în care oameni au trecut dintr-un partid în altul. Ce contează e intenția — dacă e sinceră și dacă rămâi pe o linie coerentă”.

Parlamentarul PAS a lăudat faptul că Acbaș nu s-a implicat în mișcări anti-europene: „N-am văzut-o protestând la Bruxelles împotriva Uniunii Europene, ca alții. N-am văzut-o cerând aderarea la Uniunea Euroasiatică”.

Acbaș a susținut-o în 2024 pe Maia Sandu la prezidențiale, iar anterior pe Irina Vlah, fosta bașcană a Găgăuziei, în campania electorală din autonomie. Imaginea apare pe canalul de Telegram al lui Dmitrii Cîrîcu.

Maria Acbaș este proprietara fabricii de lactate „OLOI PAK”, una dintre cele mai importante companii de profil din sudul țării. În 2023, firma a raportat o cifră de afaceri de 127 milioane lei, cu 27% mai mare decât în 2022, și un profit net de 20,2 milioane lei, în creștere cu 45,3%. Cota sa de piață este estimată la 3,2%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO