Dependența continuă! Europa importă cantități record de gaz lichefiat din Rusia

18 Ian. 2025, 10:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
18 Ian. 2025, 10:08 // Actual //  Ursu Victor

În timp ce Gazprom a oprit livrările de gaze naturale prin conducta ucraineană pe 1 ianuarie, țările Uniunii Europene au accelerat achizițiile de gaz natural lichefiat (GNL) provenit de la zăcământul Yamal, operat de Novatek. Deși UE încearcă să-și reducă dependența de resursele energetice rusești, contractele pe termen lung mențin fluxul de GNL din Rusia.

Potrivit unei analize realizate de Politico pe baza datelor Kpler, în primele 15 zile din 2025, UE a importat un volum record de 837.300 de tone de GNL rusesc, cu 10% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut.

Charles Costerus, analist principal la Kpler pentru GNL, explică această creștere printr-un cumul de factori: „Din a doua jumătate a lunii decembrie, Europa a fost afectată de temperaturi foarte scăzute, iar producția de energie eoliană a fost sub capacitatea maximă.” De asemenea, el subliniază că 95-96% din GNL-ul importat provine din proiectul Yamal LNG și face parte din contracte pe termen lung, nu din achiziții spot.

Companiile europene au declarat în repetate rânduri că sunt obligate să respecte aceste contracte, cu excepția cazului în care guvernele introduc o interdicție oficială asupra importurilor din Rusia. Zece state membre ale UE, în special țările baltice și scandinave, au cerut recent aplicarea rapidă a unei astfel de interdicții.

Conform Rystad Energy, în 2024, porturile europene au primit 17,8 milioane de tone de GNL rusesc, un record anual care a depășit cu peste 2 milioane de tone nivelul din 2023. Creșterea achizițiilor a fost alimentată și de incertitudinile legate de oprirea tranzitului gazului prin Ucraina. Până la finalul anului 2024, gazul Gazprom a continuat să fie livrat în Ungaria, Slovacia și Austria, însă de la începutul lui 2025 doar Ungaria mai primește gaze prin unica rută rămasă — conducta Nord Stream. Premierul Slovaciei, Robert Fico, a cerut Ucrainei să găsească soluții pentru reluarea tranzitului către țara sa.

În cadrul celui de-al 16-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, Uniunea Europeană pregătește introducerea unei interdicții privind importul de GNL rusesc.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII