Europa are probleme cu stocurile de gaze. Livrările de gaz lichefiat din SUA întârzie din cauza unei explozii

09 Iun. 2022, 21:14
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Iun. 2022, 21:14 // Actual //  bani.md

O Întrerupere de cel puţin trei săptămâni la Freeport LNG, operatorul uneia dintre cele mai mari uzine de export din SUA care produce gaz natural lichefiat (GNL), se aşteaptă să întârzie livrările către Europa, punând şi mai mult în dificultate eforturile continentului de a elimina treptat gazul rusesc.

Întreruperea de la uzină a început miercuri cu o explozie la instalaţia sa de pe coasta Golfului Texas. Uzina trimitea în mod istoric majoritatea încărcăturilor sale către Japonia şi Coreea, dar întreruperea va afecta Europa, care a atras încărcăturile americane. Invazia Rusiei în Ucraina, acţiuni pe care Moscova le numeşte o „operaţiune militară specială”, a mutat fluxurile dinspre Asia spre Europa, conform Reuters.

O oprire de trei săptămâni va însemna pierderea a aproximativ 13-15 încărcături, deşi Europa ar trebui să fie capabilă să îşi recupereze pierderile din stocarea de gaze. Dar riscul rămâne dacă oprirea se prelungeşte pentru o perioadă mai lungă, au spus analiştii.

„O oprire de minim trei săptămâni înseamnă o pierdere de aproximativ 940.000 de tone de GNL. Dacă am lua o încărcătură medie de aproximativ 70.000 de tone, asta înseamnă aproximativ 13 încărcături”, a declarat Alex Froley, analist GNL.

Întreruperea coincide cu întreţinerea Nord Stream 1 şi cu unele măsuri de întreţinere a gazului norvegian; cu toate acestea, piaţa ar putea fi capabilă să facă faţă prin retragerea unor volume din depozite, a declarat o persoană familiarizată cu piaţa.

„Dacă întreruperea durează luni şi nu săptămâni, pierderea totală poate fi mult mai mare, iar situaţia stocurilor din Europa nu va fi la fel de liniştitoare”, a declarat Tamir Druz, director general la Capra Energy

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII