Exclusiv! Concurs dubios la șefia ANRE. Ce spune candidatul ales public, dar respins pe ascuns de Comisia lui Marian

12 Apr. 2023, 15:57
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Apr. 2023, 15:57 // Actual //  bani.md

Vasile Plamadeala, consilierul pe probleme de comerț de la Delegatia Uniunii Europene în Republica Moldova a fost respins de Comisia economie buget și finanțe al cărei șef este Radu Marian. Deși a fost desemnat câștigătorul concursului, Plamadeala urma să fie propus spre aprobare în Parlament, dar a fost respins pe ultima sută de metri. Motivul invocat: nu întrunește anumite condiții din articolul 10 alineat 5 al legii cu privire la energetică.

Contactat de BANI.MD, Vasile Plamadeala s-a arătat surprins de decizia Comisiei economie buget și finanțe și a spus că nu a fost anunțat de nimeni despre respectiva prevedere a articolului 10 din legea cu privire la energetică.

Întrebat dacă va mai candida la funcția de director ANRE, Plamadeala a spus că: „experiența de participare în concursurile publice s-a încheiat. Neoficial mi s-a transmis ca majoritatea parlamentara ar avea un candidat pentru aceasta pozitie care la etapa concursului nu era disponibil pentru participare. Mi-au fost facute aluzii ca ar fi bine sa ma retrag din concurs. Am anuntat ca nu ma voi retrage si am solicitat formalizarea oricaror decizii ce urmeaza a fi luate de Parlament si am informat CEB-ul ca voi iesi public cu o reactie”.

La concurs pentru funcția de dircetor s-au înscris cinci persoane: Alexandru Straistari, Ghenadie Zamisnîi, Vasile Plamadeala, Alexandru Mija și Sergiu Școlinic. La interviu au participat doar trei. Mija, Straistari și Plamadeala, iar cel din urmă a fost desemnat câștigător.

Anterior, Plamadeala a mai candidat la funcția de director ANRE, însă concursul a fost câștigat de Alexei Taran.

Șeful Comisiei economie, Radu Marian susține că a discutat câteva zile în urmă cu Vasile Plamădeala și i-ar fi spus că există o problemă, iar cel mai probabil, concursul va fi anulat.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 12:03 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a lansat la începutul lunii noiembrie o nouă campanie de promovare a produselor moldovenești „Cumpăr BUN de-acasă” , pentru care a scos la licitație servicii în valoare totală de 315.000 de lei. Inițiativa vine în contextul în care, după abrogarea cotei minime obligatorii de 50% pentru produsele autohtone, statul mizează mai mult pe mobilizarea consumatorilor decât pe instrumente legislative.

Documentele de licitație arată că banii vor fi direcționați astfel:

145.000 lei pentru elaborarea unui spot video în versiuni TV și online;
25.000 lei pentru crearea a 14 vizualuri (cartoline), câte unul pentru fiecare categorie de produse;
75.000 lei pentru o campanie de distribuție plătită pe Facebook, Instagram și YouTube, cu obiective clare de impact (reach și frecvență);
70.000 lei pentru o campanie de influencer marketing, cu 10 creatori de conținut locali, fiecare având minimum 60% audiență din Republica Moldova.

Licitația urmărește realizarea unei campanii integrate de comunicare, menite să stimuleze consumul de produse agroalimentare autohtone și să consolideze brandul local.

Legea privind cota minimă de 50% pentru produsele fabricate în Republica Moldova a fost adoptată în decembrie 2020 și a intrat în vigoare în iulie 2021. În iulie 2022, Parlamentul dominat de PAS a abrogat legea și a invocat incompatibilitatea cu normele pieței libere și cu angajamentele comerciale internaționale ale țării.

Ministrul Economiei, Eugen Osmochescu, a reiterat recent această poziție, declarând la Radio Moldova că o astfel de limitare „nu este corectă, nu este compatibilă cu economia de piață și contravine reglementărilor internaționale și celor mai bune practici europene”. Totodată, oficialul susține că impunerea unei cote minime pentru produsele autohtone nu este posibilă din punct de vedere juridic.

În lipsa unor măsuri legislative, campania „Cumpăr BUN de-acasă” rămâne în principal un apel voluntar către consumatori. Producătorii, însă, avertizează că fără politici coerente, vizibile, agricultura și industria alimentară locală vor continua să fie vulnerabile în fața importurilor și a puterii de negociere a marilor retaileri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII