Expert: Riscăm să avem stații PECO doar pe traseele naționale și în centrele raionale. „O rușine națională”

05 Iul. 2021, 11:53
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
05 Iul. 2021, 11:53 // Actual //  MD Bani

Noua metodologie a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică privind plafonarea prețurilor la carburanți, intrată în vigoare la 1 iulie, creează perturbații pe piața produselor petroliere din Republica Moldova. Un sabotaj economic acest lucru poate fi etichetat, care duce cu certitudine la monopolizarea pieței și anulează orice posibilitate de a ajuta agricultorii cu prețuri reduse la produsele petroliere. Aceasta este părerea expertului economic, Veaceslav Ioniță, prezentată în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.

Astfel, expertul consideră că ce numește ANRE metodologie este o „rușine națională”, deoarece nu dispune de o structură a costurilor eligibile.

„ANRE trebuie să facă lista costurilor eligibile ce se acceptă, ce nu se acceptă, și în baza acestei liste publice, transparente, cunoscută de toată lumea să se aprobe metodologia. Metodologia trebuie să conțină structura costurilor eligibile, mărimea acestor costuri eligibile, cu argumentarea necesară în nota informativă, iar în baza acestei structuri și costuri argumentate se aprobă acei coeficienți pe care i-a aprobat ANRE. Așa ceva nu există”, spune economistul.

Veaceslav Ioniță afirmă că metodologia este contrară legii. ANRE nu a publicat de unde a luat cifrele și ce sunt cu ele. În opinia expertului, ANRE a luat costurile medii și le-au pus drept costurile plafon de sus. Astfel, a creat o perturbație pe piața produselor petroliere. Economistul susține că dacă nu se intervine de urgență se va instaura un monopol în Republica Moldova.

„Din cauza acestor plafonări, care au fost fixate de către ANRE, marile companii își pot permite luxul să treacă de alegeri. După alegeri vom avea o explozie a prețurilor, asta deja este clar. În schimb micile companii vor dispărea”, a spus Veaceslav Ioniță.

Potrivit analistului economic, este de mirare că nu a intervenit în acest caz Consiliul Concurenței, care are obligația să spună că ceea ce a aprobat ANRE contravine normelor legii privind concurența, deoarece creează condiții de monopolizare a pieței.

Totodată, deoarece majoritatea companiilor petroliere oferă reduceri comerciale micilor întreprinzător și agricultorilor, acum ultimii sunt într-o situație dificilă.

„Putem să constatăm că nici un agricultor, nici un mic întreprinzător nu va avea reduceri comerciale și ei vor fi primii care vor ieși în stradă deoarece la ei prețul automat va crește cu 50-70 de bani, dacă nu chiar cu un leu”, a menționat expertul.

În opinia economistului, acolo unde sunt rulaje companiile ar putea supraviețui câteva săptămâni. Însă, nu și stațiile PECO mai îndepărtate.

„Riscăm să avem stații PECO doar pe traseele naționale, în centre raionale, iar în alte zone mai îndepărtate vor fi închise. În așa fel a fost creat sistemul că cel mai probabil în scurt timp ne vom confrunta cu lipsa produselor petroliere. Companiile petroliere vor fi nevoite să-și sisteze activitatea în condițiile în care suntem”, atenționează economistul.

În aceste condiții, susține Veaceslav Ioniță, există două soluții: 1 – fie ANRE în regim de urgență anulează propria metodologie și creează alta în conformitate cu legislația națională, unde accentul va fi pus pe crearea prețurilor corecte; 2 – iar dacă ANRE nu face acest lucru, atunci Guvernul în regim de urgență trebuie, prin judecată, să obțină anularea metodologiei, deoarece Republica Moldova nu mai poate ca de fiecare dată când sunt perturbații pe piețele internaționale să aibă șocuri, nemulțumiri și o metodologie proastă, care la scurt timp se anulează.

„Noi avem nevoie de o metodologie corectă, noi avem nevoie de prețuri corecte și mai avem nevoie ca atunci când avem și niște prețuri favorabile pe plan internațional, economia Republicii Moldova, cetățenii Republicii Moldova, să se bucure de prețuri mici, dar nu să finalizăm de fiecare dată cu scandal. Toate scandalurile din Republica Moldova sunt atunci când ar trebuie să ne bucurăm de prețurile favorabile pe plan internațional”, a spus economistul.

Potrivit expertului, anul trecut Republica Moldova a beneficiat de cele mai mici prețuri la produsele petroliere din ultimii 15 ani. Un preț similar a fost și în 2016. Însă, de fiecare dacă când sunt cele mai mici prețuri, când acestea pe piața internațională scad, cetățenii moldoveni în loc să se bucure de scădere, se pornește unul dintre cele mai mari scandaluri.

„Așa a fost în 2016 când ne-am revoltat pe faptul că în Republica Moldova prețurile nu sunt așa cum trebuie să fie. A intervenit Parlamentul, a intervenit ANRE-ul și a aprobat o metodologie. Așa s-a întâmplat și acum. A intervenit Parlamentul, ANRE-ul. Doar că data trecută dacă a fost cât de cât o intervenție inteligentă, de data aceasta s-a mers pe alături și avem o situație neplăcută”, afirmă Veaceslav Ioniță.

Analistul economic a mai spus că anul trecut Republica Moldova pentru toată paleta de resurse energetice a plătit cel mai puțin în ultimii 15 ani – 589 de milioane de dolari. În anii când prețurile erau mari și costurile erau de aproape două ori mai mari.

„Noi am economisit anul trecut peste 600 de milioane de dolari deoarece prețurile de import au fost mici. Contextul internațional a fost unul favorabil. La fel și prețurile internaționale. Doar că, din cauza reglementării proaste noi nu am simțit acest lucru nici la produsele petroliere, nici la gaz, nici la energia electrică”, a opinat expertul.

Expertul afirmă că deși am avut cel mai mic preț, oamenii au fost nemulțumiți din cauza adausului comercial aplicat de companiile petroliere pe fundalul pandemiei de COVID-19.

„Transportul de pasageri a scăzut cu 95%. Oamenii nu se deplasau nicăieri. Alte companii au trimis forțat oamenii în concediu, alții au disponibilizat angajații. Industria petroliere a zis că reglementarea este proastă, astfel și-a permis să pună un preț mai mare și ei nu au concediat pe nimeni”, afirmă economistul.

Toată, menționează Veaceslav Ioniță, această situație arată un lucru foarte clar, că în Republica Moldova, întotdeauna când au loc mișcări pe piața internațională, când prețurile brusc sar sau cresc, din cauza reglementării proaste, unde calitatea prestației instituțiilor public lasă de dorit, întotdeauna se finalizează cu o nemulțumire totală a populației.

„Eu consider că în țara noastră trebuie să fie instaurată legea prețurilor corecte. Tot ce nu are Republica Moldova sunt prețurile corecte. Noi avem nevoie ca ANRE-ul să facă o metodologie care să ne permită nouă să avem siguranța că noi întotdeauna plătim un preț corect la produsele petroliere, nu doar în ajun de alegeri”, a conchis economistul.

 

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO