Expert: Riscăm să avem stații PECO doar pe traseele naționale și în centrele raionale. „O rușine națională”

05 Iul. 2021, 11:53
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
05 Iul. 2021, 11:53 // Actual //  MD Bani

Noua metodologie a Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică privind plafonarea prețurilor la carburanți, intrată în vigoare la 1 iulie, creează perturbații pe piața produselor petroliere din Republica Moldova. Un sabotaj economic acest lucru poate fi etichetat, care duce cu certitudine la monopolizarea pieței și anulează orice posibilitate de a ajuta agricultorii cu prețuri reduse la produsele petroliere. Aceasta este părerea expertului economic, Veaceslav Ioniță, prezentată în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”.

Astfel, expertul consideră că ce numește ANRE metodologie este o „rușine națională”, deoarece nu dispune de o structură a costurilor eligibile.

„ANRE trebuie să facă lista costurilor eligibile ce se acceptă, ce nu se acceptă, și în baza acestei liste publice, transparente, cunoscută de toată lumea să se aprobe metodologia. Metodologia trebuie să conțină structura costurilor eligibile, mărimea acestor costuri eligibile, cu argumentarea necesară în nota informativă, iar în baza acestei structuri și costuri argumentate se aprobă acei coeficienți pe care i-a aprobat ANRE. Așa ceva nu există”, spune economistul.

Veaceslav Ioniță afirmă că metodologia este contrară legii. ANRE nu a publicat de unde a luat cifrele și ce sunt cu ele. În opinia expertului, ANRE a luat costurile medii și le-au pus drept costurile plafon de sus. Astfel, a creat o perturbație pe piața produselor petroliere. Economistul susține că dacă nu se intervine de urgență se va instaura un monopol în Republica Moldova.

„Din cauza acestor plafonări, care au fost fixate de către ANRE, marile companii își pot permite luxul să treacă de alegeri. După alegeri vom avea o explozie a prețurilor, asta deja este clar. În schimb micile companii vor dispărea”, a spus Veaceslav Ioniță.

Potrivit analistului economic, este de mirare că nu a intervenit în acest caz Consiliul Concurenței, care are obligația să spună că ceea ce a aprobat ANRE contravine normelor legii privind concurența, deoarece creează condiții de monopolizare a pieței.

Totodată, deoarece majoritatea companiilor petroliere oferă reduceri comerciale micilor întreprinzător și agricultorilor, acum ultimii sunt într-o situație dificilă.

„Putem să constatăm că nici un agricultor, nici un mic întreprinzător nu va avea reduceri comerciale și ei vor fi primii care vor ieși în stradă deoarece la ei prețul automat va crește cu 50-70 de bani, dacă nu chiar cu un leu”, a menționat expertul.

În opinia economistului, acolo unde sunt rulaje companiile ar putea supraviețui câteva săptămâni. Însă, nu și stațiile PECO mai îndepărtate.

„Riscăm să avem stații PECO doar pe traseele naționale, în centre raionale, iar în alte zone mai îndepărtate vor fi închise. În așa fel a fost creat sistemul că cel mai probabil în scurt timp ne vom confrunta cu lipsa produselor petroliere. Companiile petroliere vor fi nevoite să-și sisteze activitatea în condițiile în care suntem”, atenționează economistul.

În aceste condiții, susține Veaceslav Ioniță, există două soluții: 1 – fie ANRE în regim de urgență anulează propria metodologie și creează alta în conformitate cu legislația națională, unde accentul va fi pus pe crearea prețurilor corecte; 2 – iar dacă ANRE nu face acest lucru, atunci Guvernul în regim de urgență trebuie, prin judecată, să obțină anularea metodologiei, deoarece Republica Moldova nu mai poate ca de fiecare dată când sunt perturbații pe piețele internaționale să aibă șocuri, nemulțumiri și o metodologie proastă, care la scurt timp se anulează.

„Noi avem nevoie de o metodologie corectă, noi avem nevoie de prețuri corecte și mai avem nevoie ca atunci când avem și niște prețuri favorabile pe plan internațional, economia Republicii Moldova, cetățenii Republicii Moldova, să se bucure de prețuri mici, dar nu să finalizăm de fiecare dată cu scandal. Toate scandalurile din Republica Moldova sunt atunci când ar trebuie să ne bucurăm de prețurile favorabile pe plan internațional”, a spus economistul.

Potrivit expertului, anul trecut Republica Moldova a beneficiat de cele mai mici prețuri la produsele petroliere din ultimii 15 ani. Un preț similar a fost și în 2016. Însă, de fiecare dacă când sunt cele mai mici prețuri, când acestea pe piața internațională scad, cetățenii moldoveni în loc să se bucure de scădere, se pornește unul dintre cele mai mari scandaluri.

„Așa a fost în 2016 când ne-am revoltat pe faptul că în Republica Moldova prețurile nu sunt așa cum trebuie să fie. A intervenit Parlamentul, a intervenit ANRE-ul și a aprobat o metodologie. Așa s-a întâmplat și acum. A intervenit Parlamentul, ANRE-ul. Doar că data trecută dacă a fost cât de cât o intervenție inteligentă, de data aceasta s-a mers pe alături și avem o situație neplăcută”, afirmă Veaceslav Ioniță.

Analistul economic a mai spus că anul trecut Republica Moldova pentru toată paleta de resurse energetice a plătit cel mai puțin în ultimii 15 ani – 589 de milioane de dolari. În anii când prețurile erau mari și costurile erau de aproape două ori mai mari.

„Noi am economisit anul trecut peste 600 de milioane de dolari deoarece prețurile de import au fost mici. Contextul internațional a fost unul favorabil. La fel și prețurile internaționale. Doar că, din cauza reglementării proaste noi nu am simțit acest lucru nici la produsele petroliere, nici la gaz, nici la energia electrică”, a opinat expertul.

Expertul afirmă că deși am avut cel mai mic preț, oamenii au fost nemulțumiți din cauza adausului comercial aplicat de companiile petroliere pe fundalul pandemiei de COVID-19.

„Transportul de pasageri a scăzut cu 95%. Oamenii nu se deplasau nicăieri. Alte companii au trimis forțat oamenii în concediu, alții au disponibilizat angajații. Industria petroliere a zis că reglementarea este proastă, astfel și-a permis să pună un preț mai mare și ei nu au concediat pe nimeni”, afirmă economistul.

Toată, menționează Veaceslav Ioniță, această situație arată un lucru foarte clar, că în Republica Moldova, întotdeauna când au loc mișcări pe piața internațională, când prețurile brusc sar sau cresc, din cauza reglementării proaste, unde calitatea prestației instituțiilor public lasă de dorit, întotdeauna se finalizează cu o nemulțumire totală a populației.

„Eu consider că în țara noastră trebuie să fie instaurată legea prețurilor corecte. Tot ce nu are Republica Moldova sunt prețurile corecte. Noi avem nevoie ca ANRE-ul să facă o metodologie care să ne permită nouă să avem siguranța că noi întotdeauna plătim un preț corect la produsele petroliere, nu doar în ajun de alegeri”, a conchis economistul.

 

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:18 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Administrația portuară a Siriei a semnat un memorandum cu gigantul logistic din Emiratele Arabe Unite, DP World, cel mai mare operator portuar din lume, pentru dezvoltarea portului Tartus, a anunțat televiziunea de stat siriană. Investiția planificată se ridică la 800 de milioane de dolari și vizează modernizarea terminalelor și serviciilor logistice, transformând Tartus într-un „nod cheie al comerțului regional și internațional”.

Acordul cu DP World vine după ce guvernul sirian a anulat parteneriatul anterior cu Rusia privind administrarea civilă a portului Tartus. În ianuarie, publicația Al-Watan relata că noul executiv de la Damasc a reziliat acordul semnat în 2019, care prevedea o concesiune pe 49 de ani. Conform directorului vamal din Tartus, Riad Joudi, portul era practic inactiv din cauza taxelor ridicate și a problemelor tehnice.

Acordul cu DP World mai prevede amenajarea de zone economice speciale și construcția de noi terminale și centre de tranzit în diverse regiuni ale Siriei.

Deocamdată, Rusia păstrează controlul asupra bazelor sale militare din Siria, iar autoritățile ruse au declarat că mențin contactul cu noua conducere siriană pentru toate „chestiunile de actualitate”. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a confirmat că dialogul cu Damascul continuă.

Aceasta nu este singura inițiativă a Siriei privind modernizarea infrastructurii portuare: la 1 mai, guvernul sirian a semnat un alt acord, în valoare de 230 de milioane de euro, cu compania franceză CMA CGM pentru exploatarea portului Latakia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO