Vânzările secrete de diamante ruseşti, în valoare de câteva sute de milioane de dolari în fiecare lună, creează diviziuni într-un comerţ mondial care se întinde de la atelierele de tăiere din Bombay până la magazinele de lux de pe Fifth Avenue, New York, transmite Bloomberg.
Mulţi actori din industria diamantelor refuză să facă tranzacţii cu pietre preţioase ruseşti după invadarea Ucrainei şi mai ales după ce gigantul minier rus Alrosa a fost vizat de sancţiunile americane. Cu toate acestea, există în continuare câţiva cumpărători din India şi Belgia care cumpără cantităţi mari de diamante ruseşti la preţuri atractive, reuşind astfel să aleagă diamantele de care au nevoie în timp ce alţi cumpărători stau deoparte.
Aceste vânzări secrete reprezintă o problemă pentru orice încercare de a boicota diamantele ruseşti pentru că odată ce pietrele preţioase intră pe lanţul de aprovizionare sunt aproape imposibil de urmărit. Diamantele sunt vândute în loturi de pietre preţioase de mărime şi calitate similară, existând aproximativ 15.000 de categorii diferite, şi pot fi revândute de mai multe ori înainte de a ajunge într-un inel de logodnă sau medalion.
Înainte de invadarea Ucrainei, grupul rus Alrosa organiza 10 vânzări pe an de la birourile sale din Anvers, Belgia, pe baza unui calendar fixat anterior şi după fiecare tranzacţie publica detaliile financiare. Între timp Alrosa a încetat să mai publice informaţii cu privire la vânzările sau performanţele sale financiare.
Acum, marea majoritate a diamantelor ruseşti trec prin intermediul a aproximativ 10 cumpărători, firmele indiene Kiran Gems şi Shree Ramkrishna Exports Pvt fiind cei mai importanți dintre aceștia. După ce diamantele ruseşti sunt tăiate şi lustruite, se presupune că ele ajung în bijuteriile vândute pe pieţe precum China, Japonia şi India. Aceste ţări sunt responsabile împreună pentru aproximativ 30% din cererea mondiale şi, spre deosebire de retailerii occidentali, sunt bucuroşi să vândă diamante ruseşti.
Cu toate acestea, având în vedere lipsa de transparenţă din comerţul cu diamante, este posibil ca pietrele preţioase ruseşti să ajungă şi pe pieţele occidentale. SUA sunt o piaţă crucială, în condiţiile în care 50% din toate diamantele lustruite sunt vândute în această ţară, variind de la pietre în valoare de zeci de milioane de dolari până la unele care se vând pentru mai puţin de 200 de dolari în magazinele Walmart Inc.
Deşi diamantele sunt un articol de lux pentru cei care le cumpără, afacerile cu diamante sunt o activitate economică de bază pentru marile centre care se ocupă cu tăierea şi tranzacţionarea pietrelor preţioase. De exemplu, comerţul cu diamante asigură un milion de locuri de muncă în India, unde guvernul insistă ca aceste afaceri să se deruleze în continuare. La rândul său, premierul belgian a reiterat poziţia ţării sale că diamantele ruseşti nu ar trebui să fie sancţionate, în condiţiile în care peste 80% din diamantele brute sunt tranzacţionate prin portul belgian Anvers.
Retailerii occidentali care încearcă să evite pietrele preţioase ruseşti sunt îngrijoraţi că nu vor reuşi să îşi asigure suficiente diamante, în special variantele mici şi ieftine pe care este specializat Alrosa. Compania rusească este responsabilă pentru aproximativ o treime din oferta de diamante brute.