Fără bani, dar cu tribunale! Cum preia statul terminalul Lukoil de la Aeroport?

16 Dec. 2025, 13:10
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Dec. 2025, 13:10 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Autoritățile Republicii Moldova urmează să preia terminalul petrolier al companiei rusești Lukoil de la Aeroportul Internațional Chișinău, fără ca legea să prevadă plata unor despăgubiri directe. Totuși, compania are dreptul să solicite compensarea investițiilor pe care le consideră efectuate, iar acest lucru poate fi decis doar în instanță.

Precizarea a fost făcută pentru BANI.MD de reprezentantul Serviciului de presă al Ministerului Energiei, Vitalie Condrațchi. „Legea nu prevede despăgubiri, dar Lukoil are dreptul să solicite compensarea pretinselor investiții, fapt care se decide în procedură civilă în instanță”, a declarat acesta.

Ieri, premierul Alexandru Munteanu a anunțat că terminalul de combustibil al Lukoil din aeroport va fi confiscat, iar toate activele complexului petrolier, aflat sub sancțiuni americane, trebuie să revină în proprietatea statului în termen de 20 de zile. Potrivit șefului Guvernului, măsura este necesară pentru a asigura livrările neîntrerupte de combustibil pentru aviație și pentru protejarea securității naționale și a infrastructurii critice.

Munteanu a precizat că Consiliul pentru promovarea proiectelor investiționale de importanță națională a anulat contractul în baza căruia terminalul petrolier al aeroportului a fost transmis companiei Lukoil-Moldova. Totodată, premierul a dispus inițierea unei investigații privind circumstanțele tranzacției din 2005, pentru a stabili dacă aceasta a fost legală și justificată.

Autoritățile susțin că Lukoil nu a respectat cerințele impuse încă din mai 2024, când compania a fost obligată să vândă complexul petrolier și baza de produse petroliere din apropierea aeroportului, să-și modifice structura corporativă și să excludă din aceasta firmele aflate sub sancțiuni internaționale.

Statele Unite au introdus sancțiuni împotriva Lukoil și Rosneft la 22 octombrie 2025, ca reacție la continuarea războiului Rusiei împotriva Ucrainei. Ministerul american al Finanțelor a acordat partenerilor acestor companii un termen de o lună pentru încetarea colaborării.

La începutul lunii noiembrie, Lukoil a transmis în folosință gratuită aeroportului din Chișinău terminalul său petrolier, compania fiind anterior monopolistă pe segmentul alimentării curselor comerciale cu combustibil. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, declara atunci că următoarea etapă urma să fie achiziționarea activelor deținute de Lukoil-Moldova.

Totodată, autoritățile au respins propunerea companiei de a vinde terminalul și infrastructura aferentă unei alte firme. „Statul nu poate accepta această companie din considerente de securitate”, explica anterior ministrul Energiei.

Potrivit Consiliului Concurenței, în ultimii ani Lukoil-Moldova asigura circa 50% din livrările de motorină și 100% din combustibilul pentru aviație în Republica Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Dec. 2025, 15:09
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Dec. 2025, 15:09 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Exporturile de orz ale Republicii Moldova din perioada iulie–noiembrie 2025 indică o revenire atât din punct de vedere cantitativ, cât și valoric, după un sezon precedent mai modest. Potrivit analizei economistului Iurie Rija, în primele cinci luni ale sezonului curent au fost exportate 123,8 mii tone de orz, un volum comparabil cu cel din sezonul 2022–2023 și cu 18,3% mai mare față de sezonul 2023–2024, când livrările externe s-au limitat la 104,6 mii tone.

Creșterea volumelor a fost însoțită de o evoluție favorabilă a prețurilor. În perioada iulie–noiembrie 2025, prețul mediu de export al orzului moldovenesc a ajuns la 3,59 lei/kg, peste nivelurile din ultimele două sezoane, când cotațiile au variat între 3,02 și 3,13 lei/kg. Potrivit analistului, majorarea valorii de comercializare, inclusiv peste nivelul grâului, reflectă o redresare a cererii externe și o poziționare mai bună a mărfii moldovenești pe piețele internaționale.

Un moment-cheie al sezonului a fost luna noiembrie 2025, când exporturile de orz au înregistrat un salt semnificativ. În această lună au fost livrate peste hotare 14.117 tone, de opt ori mai mult decât în octombrie, când exporturile au totalizat doar 1.818 tone. Potrivit lui Iurie Rija, această creștere este rezultatul unei strategii logistice și comerciale, traderii așteptând acumularea volumelor necesare pentru a încărca complet barjele și a reduce costurile de transport.

Din cantitatea exportată în noiembrie, circa 94% – echivalentul a 13.229 tone – a fost livrată pe cale maritimă. Totodată, prețul mediu de export a urcat la 4,25 lei/kg, față de 3,52 lei/kg în octombrie. Diferența este explicată în mare parte de structura contractelor, întrucât 76% din orzul exportat în noiembrie a fost livrat în condiții CIF Liban, prețul incluzând transportul maritim estimat la 35–40 de dolari pe tonă. În termeni comparabili, prețul efectiv la ieșirea din Portul Internațional Giurgiulești s-a situat în jur de 3,6 lei/kg.

Structura exporturilor arată un grad ridicat de concentrare. În perioada analizată, 19 companii au fost implicate în exportul de orz, însă primele trei au realizat circa 80% din volumul total. Liderul pieței a fost „RUSAGRO-PRIM” SRL, cu 42.040 tone exportate (34% din total), urmată de „OROM-IMEXPO” SRL, cu 36.104 tone (29%), și SRL „AGRO-NOVA PRIM”, cu 21.425 tone (17%).

Din punct de vedere geografic, exporturile s-au orientat preponderent spre piețele maritime. Cipru a fost principala destinație, cu 53.520 tone importate la un preț mediu de 3,61 lei/kg, urmat de Liban, care a achiziționat 29.214 tone la un preț mediu mai ridicat, de 3,92 lei/kg. Alte destinații au inclus Italia, Grecia, Emiratele Arabe Unite, Israel, Turcia și România, unde volumele au fost mai reduse, iar prețurile s-au situat într-un interval relativ apropiat, între 3,16 și 3,60 lei/kg.

Economistul subliniază că, spre deosebire de sezonul 2024–2025, marcat de un potențial agricol mai modest și de presiunea ofertelor concurente din regiune, performanța din 2025 are o semnificație aparte. Creșterea simultană a volumelor și a prețurilor indică o cerere mai solidă, în special pentru orzul furajer, dar și o sincronizare mai bună între ofertă, logistică și fereastra de export.

Un rol esențial îl joacă infrastructura logistică, în special Portul Internațional Giurgiulești, care rămâne principala poartă de ieșire pentru cerealele moldovenești. Accesul la rutele maritime din Marea Neagră și Mediterana permite orzului din Republica Moldova să ajungă competitiv pe piețe din Orientul Mijlociu, unde cererea pentru cereale furajere se menține constantă.

Per ansamblu, exporturile de orz din perioada iulie–noiembrie 2025 reprezintă un semnal pozitiv pentru sectorul cerealier. Dacă tendințele actuale se vor menține și în lunile următoare, sezonul 2025–2026 ar putea deveni unul dintre cele mai echilibrate din ultimii ani pentru orzul moldovenesc, atât din perspectiva volumelor livrate, cât și a rentabilității economice.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII