Fermierii cer Guvernului motorina românească! Bolea: Nu avem nici două canistre să o depozităm

13 Feb. 2024, 12:36
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
13 Feb. 2024, 12:36 // Actual //  Lupu Eduard

Statul Republica Moldova nu are nici măcar două canistre să o depoziteze motorina din România, potrivit justificării ministrului Agriculturii, Vladimir Bolea.

Astfel, într-un traseu plin de întârzieri și blocaje administrative, motorina românească destinată fermierilor din Republica Moldova pare să fi devenit simbolul indiferenței și iresponsabilității autorităților în fața nevoilor agricultorilor autohtoni.

Totul a început în noiembrie 2022, când Consiliul Asociației Forța Fermierilor a propus o adresare către România pentru a obține un ajutor cu motorină destinat agricultorilor afectați de secetă în Moldova. Cu promptitudine, doamna Președintă Maia Sandu a susținut solicitarea și s-a deplasat la București, conform afirmațiilor lui Alexandr Slusari de la Forța Fermierilor.

Cu toate acestea, procesul de acordare a ajutorului s-a transformat într-o adevărată odisee. Guvernul Republicii Moldova a trimis demersul oficial către Guvernul României abia în februarie 2023, iar acceptul a venit în mai același an, dispunându-se transmiterea a 4000 de tone de motorină.

Cu toate că protestele organizate de Forța Fermierilor au dus la acceptarea motorinei românești pentru agricultori, problemele nu s-au oprit aici. Întreaga procedură de aprobare a Regulamentului de repartizare și lansarea apelului pentru depunerea dosarelor a durat până în august 2023. Peste 1500 de fermieri au depus cereri, dar situația s-a complicat odată cu incapacitatea Agenției Rezervelor Materiale de a soluționa problema depozitării motorinei timp de patru luni.

Astfel, în prezent, fermierii moldoveni nu au claritate privind momentul când vor primi motorina din România, iar luna viitoare încep lucrările agricole de primăvară.

Această poveste ridică semne de întrebare cu privire la responsabilitatea autorităților și la modul în care acestea gestionează nevoile agenților economici din țară. Cu toate că în orice țară europeană astfel de întârzieri ar declanșa anchete interne și demisii, în Moldova pare să domnească liniștea, în ciuda asigurărilor că avem cel mai bun guvern. Cetățenii sunt acum cei care trebuie să tragă concluziile.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

14 Iul. 2024, 17:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
14 Iul. 2024, 17:53 // Actual //  Lupu Eduard

Turcia intenţionează să se bazeze pe poziţia sa geografică şi pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la pieţele europene, aşa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.

Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei şi Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiţii în această ţară, o decizie care va extinde prezenţa companiei chineze în Europa.

Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producţie de 150.000 de vehicule electrice şi hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare şi dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiţiei fiind de un miliard de dolari. Producţia ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.

Noua uzină va da BYD un acces mai uşor pe piaţa din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.

Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu şi Asia Centrală, este în negocieri şi cu alte firme din China, a anunţat săptămâna aceasta ministrul Industriei şi Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.

„Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producţie pentru viitoarea generaţie de vehicule”, a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.

Ministrul a scos în evidenţă avantajele ţării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE şi acordurile comerciale cu 28 de ţări. „Producătorii chinezi vor acces rapid la pieţele internaţionale. Investiţiile în Turcia le ajută să-şi îndeplinească acest obiectiv”, a explicat oficialul de la Ankara.

Începând din anii ’70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat şi Renault, deschizându-şi fabrici în această ţară, urmaţi de alţii ca Ford, Toyota şi Hyundai.

Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE şi să intre pe pieţele din Europa.

Conform noilor reglementări privind subvenţiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investiţiile şi a proteja cota de piaţă a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în ţară sunt exceptate de la aceste tarife.

Cel puţin alţi cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunţat agenţia de presă Anadolu.

De asemenea, compania turcă TOGG şi firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.

Ministrul Industriei anunţase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu şefi de firme importante din China.

În iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, şi a încheiat un nou acord bilateral deal, şi a numit ţările „motoarele bogăţiei Asiei”.

Preşedintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorinţa sa de a se alătura Organizaţiei de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia şi Iranul), unde Turcia este doar un partener.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău