Flota fantomă a lui Putin riscă să provoace un dezastru ecologic

27 Mart. 2023, 07:19
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Mart. 2023, 07:19 // Actual //  bani.md

O flotă clandestină formată din vechi petroliere rusești prezintă un risc de dezastru ecologic, scrie Bloomberg.

Petrolierul Turba ar fi trebuit să fie topit de mult. Nava, care este în serviciu de 26 de ani, nu a mai fost supusă unei inspecții complete din 2017, potrivit unei baze de date dedicate promovării transportului în siguranță. De asemenea, nu are asigurare standard și arborează pavilionul unei țări cu o reputație slabă pentru supravegherea siguranței maritime.

Dar, în loc să fie oprită la țărm în Bangladesh, India sau Pakistan pentru dezmembrare, tancul petrolier dat la apă în 1997 încarcă combustibil în portul rusesc Sankt Petersburg.

Pe fondul sancțiunilor UE împotriva Rusiei, Turba a devenit parte dintr-o flotă uriașă de nave fantomă care transportă petrol rusesc în întreaga lume.

Cea mai mare îngrijorare este că unele petroliere mai vechi ar putea să nu fie inspectate și întreținute corespunzător, expunându-le unor accidente catastrofale pe mare.

„Acesta este un dezastru de mediu care așteaptă să se întâmple”, a spus directorul executiv al diviziei de management a Frontline Plc. (unul dintre cei mai mari proprietari de superpetroliere) Lars Barstad.
De regulă, proprietarii încep să ia în considerare posibilitatea demontării petrolierelor după 15 ani de folosință. După 20 de ani, soarta navelor este să ajungă să fie vândute pentru fier vechi.
Ads
Armatorii fac bani cu orice risc

Cu toate acestea, acum armatorii încearcă să mai le folosească câțiva ani, pentru că scoate bani buni de pe urma lor. Sancțiunile împotriva Federației Ruse, introduse pe 5 decembrie anul trecut, obligă navele la trasee mai lungi, crescând cererea și tarifele pentru marfă.

Cel puțin 40 de nave care transportau petrol rusesc în China și India între începutul lunii decembrie și începutul lunii februarie nu aveau asigurare de la membrii International Shipowners Insurers Club sau certificate regulate de management al siguranței, potrivit Equasis, o bază de date privind siguranța maritimă. Trei nave, inclusiv Turba, nu aveau o clasificare care să arate cât de apte să navigheze pe mare erau.

Turba aduce aminte de una dintre cele mai grave scurgeri de petrol din istoria Europei. Petrolierul Prestige s-a rupt în două și a vărsat mii de tone de păcură în largul coastei Spaniei în noiembrie 2002.

Păsările marine, pescuitul, plajele din Spania și Portugalia au fost distruse.

Turba are aceeași vârstă cu Prestige și a preluat recent același tip de marfă din același port rusesc, potrivit companiei de analiză a transportului maritim Kpler.

Există motive întemeiate pentru a renunța la tancurile petroliere care au deja 20 de ani. Adesea, acest lucru se datorează costurilor de menținere a acestora, deoarece cerințele de siguranță și întreținere devin din ce în ce mai împovărătoare.

Rusia a format în secret o flotă de peste o sută de petroliere vechi pentru a eluda restricțiile occidentale privind vânzarea petrolului rusesc după invazia Ucrainei, potrivit brokerilor și analiștilor maritimi.

Federația Rusă, care se bazează foarte mult pe petroliere străine pentru a-și transporta petrolul, a primit peste o sută de nave în acest an prin achiziții directe sau indirecte, potrivit brokerului de transport maritim Braemar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII